Gå til innhold

Sånn tråd bak tenner etter regulering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som har fått sånn ståltråd-lignende sak bak tennene etter å ha tatt av tannregulering? Hvor lenge skal den egentlig være på? Har hørt at noen sier at den skal dette av av seg selv, og andre som sier at den skal bare være på et par år..

Tannlegen nevnte aldri noe om når og hvordan den skulle ut.

Men min hår vært på i 8 år nå! Ser ikke noe tegn til at den skal dette ut heller..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flere som har fått sånn ståltråd-lignende sak bak tennene etter å ha tatt av tannregulering? Hvor lenge skal den egentlig være på? Har hørt at noen sier at den skal dette av av seg selv, og andre som sier at den skal bare være på et par år..

Tannlegen nevnte aldri noe om når og hvordan den skulle ut.

Men min hår vært på i 8 år nå! Ser ikke noe tegn til at den skal dette ut heller..

Jeg har også hatt min i 3-4 år å den sitter enda godt fast :) Har tenkt å beholde den så lenge som mulig. Så holder dem seg fine og beine :)

Skrevet

Jeg har hatt det i snart 20 år, hehe. Strengen nede løsnet av seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det i snart 20 år, hehe. Strengen nede løsnet av seg selv.

Oi! 20 år faktisk.. Jaja, da får den vel bare sitte på da:p

AnonymBruker
Skrevet

Best å ha den på så lenge som mulig. Tennene vil bli skjeve igjen når den faller av. Men du skal følge med på om den løsner noe sted for da er det lett å få hull under. Da bør man ta seg en tur til tannlegen å få limt på den tannen, evt ta strengen helt av hvis man ønsker det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at min skal sitte på resten av mitt liv, og alle tannleger jeg har spurt nekter å fjerne den. Så jeg har så langt hatt den i over 20 år og den ser ikke ut til å løsne heller...

Skrevet

Noen sier den skal sitte på resten av livet, noen sier det holder å ha den i noen år. Jeg fikk min av etter ca 4 år. Tennene er fortsatt beine...

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at den skulle være på i 1-2 år eller noe sånt. Glemte det helt ut og kom på det en gang jeg var på vanlig kontroll og nevnte det for tannlegen, da sa hun at den kunne bare sitte på. Har hatt den i 8 år nå og den har ikke vært til noe plage, sitter godt på, og jeg tenker sjelden over den så har bare tenkt å la den være der.

Skrevet

Jeg har en sånn i underkjeven, tenker knapt over det. Den har vel vært der i et drøyt tiår, iallefall.

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Jeg har hatt min siden 2004, og den sitter godt fast. Fikk beskjed om at den skulle sitte på til den løsnet.

Gjest Lollo_lolsen
Skrevet

Ingen grunn til å fjerne den med mindre den er direkte plagsom.

Jeg har hatt min siden 1997 og har ikke lyst til å fjerne den da den stabiliserer tennene i både under- og overkjeven (ifølge kjeveortopeden jeg går til).

Skrevet

Jeg har hatt min på i 7 år nå, fikk beskjed om at den måtte ihvertfall være på til visdomstennene var kommet ut, datt den ut etter de var kommet kunne den bare være ute. Men måtte feste den igjen hvis den løsnet uten at visdomstennene var ferdige. Og de er enda ikke helt ute, så den får bare bli foreløpig :)

Skrevet

Jeg hadde regulering da jeg var ti år gammel. Kjeveortopeden sa den skulle sitte på til jeg ble 19, da jeg var 17 var jeg på sjekk hos tannlegen og hun sa at fordi visdomstennene var kommet ut kunne jeg godt fjerne den allerede da. Er 20 nå og ser ingen grunn til å fjerne den. Tror nok ikke den kommer til å løsne med det første heller. Eneste problemet er at det samler seg litt tannsten bak tennene på underkjeven.

• 1 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Min falt av i dag, får ta turen innom tannlegen i morgen. Har hatt den på i litt over 10 år.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg har hørt at den skal være på hele livet, og dersom den faller av må du tilbake til tannlegen for å lime den på igjen. Det er det som holder tennene på plass, tennene kan bli skjeve igjen dersom du ikke har en slik tråd - og den sjansen er ikke jeg villig til å ta.

Anonymous poster hash: be6eb...c91
Skrevet

Min falt av. Jeg dro til reguleringstannlegen, men han tok den ikke på igjen. Det er ca 10 år siden den datt av, da hadde jeg hatt den på i kanskje 5-7 år. Tennene mine har ikke blitt nevnverdig skjeve heldigvis.

Anonymous poster hash: bbf21...637

Skrevet

Snakker dere om den minireguleringen bakpå tennene? Må den være på så lenge?! Med klosser og alt?

Anonymous poster hash: 91266...0ef
Skrevet (endret)

Jeg fikk også beskjed om å ha den på til visdomstennene kom, ettersom det er de siste tennene som vil presse på resten, og evt kunne gjøre tennene skjeve igjen.

Jeg fikk streng på tennene nede og gom til tennene oppe. Og gommen bruker man jo bare ett år eller to i etterkant, så hvorfor skal strengen da sitte på hele livet...?

Endret av Hattifnatten
Skrevet

Min falt av. Jeg dro til reguleringstannlegen, men han tok den ikke på igjen. Det er ca 10 år siden den datt av, da hadde jeg hatt den på i kanskje 5-7 år. Tennene mine har ikke blitt nevnverdig skjeve heldigvis.

Anonymous poster hash: bbf21...637

Jeg fikk også beskjed om å ha den på til visdomstennene kom, ettersom det er de siste tennene som vil presse på resten, og evt kunne gjøre tennene skjeve igjen.

Jeg fikk streng på tennene nede og gom til tennene oppe. Og gommen bruker man jo bare ett år eller to i etterkant, så hvorfor skal strengen da sitte på hele livet...?

Jeg har nettopp satt på regulering og har fått beskjed av kjeveortopeden om at jeg må belage meg på å ha på den strengen resten av livet, og dersom den faller av må jeg kontakt en tannlege så fort som mulig, og jeg har ikke spesielt skjeve tenner fra før av...

Kan man forresten bruke både gom og streng? Har bare tannregulering i overkjeven.

Anonymous poster hash: be6eb...c91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...