Mann 42 Skrevet 10. april 2012 #21 Skrevet 10. april 2012 Det vet jeg Men det gikk jo ikke helt som planlagt. Les det jeg skrev over. Har lest det. Men så vidt jeg forstår, så er dette en BEKYMRING, ikke noe man vet. Det er to ganske forskjellige ting. http://en.wikipedia.org/wiki/Melanotan Melanotan er ikke riktig så slemt når man leser om det på engelsk wiki.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #22 Skrevet 10. april 2012 Men dette stoffet er ikke assosiert med kreftfare. Faktisk så ble det i sin tid laget for å gi brunfarge uten at det var nødvendig å utsette seg for solskinn. Med det uttrykkelige formål å redusere forekomsten av hudkreft. Det er et syntetisk hormon. Farmasøyten i artikkelen sier at de ikke VET om den kraftige stimuleringen av pigmentproduksjonen kan føre til kreft. JEG syns det virker temmelig pussig, for hudkreft er knyttet til celleskade pga ultrafiolett stråling fra sollys eller solarier. Det er ingenting som tyder på at dette kunstige hormonet som stimulerer pigmentproduksjon har andre funksjoner som kan stimulere vekst av kreftceller. Høres ut som du er en av pusherene.. 4
Gjest Elyssa Skrevet 10. april 2012 #23 Skrevet 10. april 2012 Har lest det. Men så vidt jeg forstår, så er dette en BEKYMRING, ikke noe man vet. Det er to ganske forskjellige ting. http://en.wikipedia.org/wiki/Melanotan Melanotan er ikke riktig så slemt når man leser om det på engelsk wiki. Men det er jo nettopp det som er problemet! Hvem vil utsette seg for noe sånt som dette når vi ikke VET? Vi ser at det blir satt i sammenheng med pigmentforandringer og føflekkreft, men vi vet lite om langtidsvirkningene. Dette er faktisk et HORMON, du sprøyter ikke bare det inn i kroppen uten videre. Det er en grunn til at det er ulovlig, og til at det advares sterkt mot det.
Mann 42 Skrevet 10. april 2012 #24 Skrevet 10. april 2012 Høres ut som du er en av pusherene.. Definitivt ikke. Men dette trekker jo diskusjonen ned på et lavmål. Det eneste jeg har sagt her, bortsett fra en spøkefull kommentar om at jeg ikke helt ser problemet med brune, slanke og kåte jenter, er at det faktisk ikke ER noen dokumenterte risikoer med stoffet i seg selv, bare fra det faktum at det for en stor del selges ulovlig av leverandører som ikke har god nok kvalitetssikring. I utgangspkt ble dette stoffet laget for å beskytte mot hudkreft, fordi det gjør at man blir brun uten å sole seg. Det amerikanske Food and Drugs Administration (tilsvarende legemiddeltilsynet) ville ikke lisensiere, fordi de mente at det ikke forelå dokumentasjon for at stoffet gjør det forskerne sier at det gjør. Og de fleste andre land har valgt å følge FDA sitt eksempel og la være å godkjenne det. Imidlertid finnes det et marked, og det som til å begynne med var beskrevet som bivirkninger, nemlig redusert apetitt og spontane ereksjoner og øket sexlyst, er det mange som oppfatter som rene bonuser. Wiki nevner bare to runder med forsøk på mennesker, men begge var fase 1, og stoffet kom aldri så langt som til fase 2, der man ville hatt store grupper av forsøkspersoner for å sjekke for bivirkninger. Men det betyr at de som sier at dette stoffet per se er skadelig, ikke har noe belegg for det, og de som bruker det til tross for at det ikke er testet skikkelig, gjør det på egen risiko.
Mann 42 Skrevet 10. april 2012 #25 Skrevet 10. april 2012 Men det er jo nettopp det som er problemet! Hvem vil utsette seg for noe sånt som dette når vi ikke VET? Vi ser at det blir satt i sammenheng med pigmentforandringer og føflekkreft, men vi vet lite om langtidsvirkningene. Dette er faktisk et HORMON, du sprøyter ikke bare det inn i kroppen uten videre. Det er en grunn til at det er ulovlig, og til at det advares sterkt mot det. Tungen rett i munnen. Det er ikke GODKJENT, men det er ikke det samme som at det er ULOVLIG. Og tar man ikke hormoner uten videre? Visst pokker. Insulin er et hormon. Østrogen er et hormon. P-piller tar da dere jenter med den aller største selvfølgelighet, til tross for at østrogen har en dokumentert kreftrisiko og er en velkjent vekstfaktor for flere kreftformer, først og fremst brystkreft. 2
Gjest Elyssa Skrevet 10. april 2012 #26 Skrevet 10. april 2012 Les denne: http://www.bmj.com/content/338/bmj.b277.full?maxtoshow= Melanotan er for øvrig ULOVLIG å selge og importere i Norge. 1
Mann 42 Skrevet 10. april 2012 #27 Skrevet 10. april 2012 (endret) Les denne: http://www.bmj.com/content/338/bmj.b277.full?maxtoshow= Melanotan er for øvrig ULOVLIG å selge og importere i Norge. Hmmmm, en rapport i British medical journal om to solariumsbrukere som hadde forandringer i føflekker, og som OGSÅ brukte melanotan. Det stod forresten ingenting i artikkelen om at føflekkene som hadde forandret seg, var ondartede, selv om det stort sett er fornuftig å tenke det verste i sånne tilfeller. Dette er det selvsagt verdt å ta med seg, men overdreven soling i solarium er i seg selv en kreftrisiko, og når man har tilfeller der en person er utsatt for en KJENT kreftrisiko, PLUSS en ukjent faktor, så kan man ikke konkludere med at det var den ukjente faktoren som hadde skylda. Endret 10. april 2012 av Mann 42
Mann 42 Skrevet 10. april 2012 #28 Skrevet 10. april 2012 Ellers så håper jeg at legemiddelindustrien snart tar ansvar og setter i gang med å utvikle Melanoton III. Som kjent er det mange skadelige effekter av silikonimplantater. Så det er helt klart et marked for et produkt som i tillegg til å gjøre jenter brunere, slankere og kåtere, også gir dem større bryster.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2012 #29 Skrevet 10. april 2012 Ellers så håper jeg at legemiddelindustrien snart tar ansvar og setter i gang med å utvikle Melanoton III. Som kjent er det mange skadelige effekter av silikonimplantater. Så det er helt klart et marked for et produkt som i tillegg til å gjøre jenter brunere, slankere og kåtere, også gir dem større bryster. Velg dine kamper, Mann47.
Gjest Elihol Skrevet 10. april 2012 #30 Skrevet 10. april 2012 Uavhengig om det er ulovlig eller ikke, skadelig eller ikke, nok forsket på eller ikke - det kan ødelegge huden. Husker en toppblogger som åpent skrev om at hun hadde brukt det (Julia Nyland tror jeg?), og lagt ut bilder av hvordan det endte. Veldig store pigmentflekker på blant annet bena, litt i ansiktet osv. Ikke spesielt vakkert, ingen brunfarge er vel verdt det?
Larsern Skrevet 10. april 2012 #31 Skrevet 10. april 2012 Uavhengig om det er ulovlig eller ikke, skadelig eller ikke, nok forsket på eller ikke - det kan ødelegge huden. Husker en toppblogger som åpent skrev om at hun hadde brukt det (Julia Nyland tror jeg?), og lagt ut bilder av hvordan det endte. Veldig store pigmentflekker på blant annet bena, litt i ansiktet osv. Ikke spesielt vakkert, ingen brunfarge er vel verdt det? Da gjenstår spørsmålet om det er stoffet i seg selv, doseringen, tilføringen eller renheten som var problemet. Alle medikamenter og inngrep, dvs ALLE, vil kunne gi uheldige bivirkninger hvis ikke kravene til dette oppfylles. Her er man jo i en slags catch 22; Myndighetene forbyr stoffet som default uavhengig av bivirkninger, ergo omsettes det illegalt. Medikamenter som omsettes illegalt vil være utsatt for urenheter og brukeren får verken profesjonell veiledning eller oppfølging. Som en følge av dette vil brukeren være langt mer utsatt for uheldige bivirkninger. Disse uheldige bivirkningene gjør så at stoffet forbys. Å fjerne stoffet fra markedet er nytteløst, folk får det uansett, og fordi stoffet er forbudt og illegalt så står ingen ansvarlig for kvaliteten. Når man da ser igjennom moralismen så står altså myndighetene selv ansvarlig for mye av problemene. For å ta et litt søkt eksempel. Hva om man forbød frisører å farge håret på damer, eller bruke andre kjemikalier? Få dager etterpå vil man kunne vise til mange eksempler med uheldige 'bivirkninger' etter at folk har bestilt ymse hårprodukter på internett og eksperimentert selv. Ergo er hårfarging farlig og forbudet er rettferdiggjort. Enkelt, ikke sant?
Larsern Skrevet 10. april 2012 #32 Skrevet 10. april 2012 Velg dine kamper, Mann47. Jeg kan se for meg at denne kampen vil være vanskelig å vinne, tatt i betraktning hvor sterk misunnelsen hos mange kvinner er ovenfor andre kvinner som er slankere, brunere og har sterkere sexlyst.
Mann 42 Skrevet 10. april 2012 #33 Skrevet 10. april 2012 Velg dine kamper, Mann47. Mann42. Fuck`em if they can`t take a joke!
otilie Skrevet 11. april 2012 #34 Skrevet 11. april 2012 Aner du hva Melanotan er? leste det jo i artikkelen der
Gjest Elihol Skrevet 11. april 2012 #35 Skrevet 11. april 2012 Her er man jo i en slags catch 22; Myndighetene forbyr stoffet som default uavhengig av bivirkninger, ergo omsettes det illegalt. Medikamenter som omsettes illegalt vil være utsatt for urenheter og brukeren får verken profesjonell veiledning eller oppfølging. Som en følge av dette vil brukeren være langt mer utsatt for uheldige bivirkninger. Disse uheldige bivirkningene gjør så at stoffet forbys. Å fjerne stoffet fra markedet er nytteløst, folk får det uansett, og fordi stoffet er forbudt og illegalt så står ingen ansvarlig for kvaliteten. Når man da ser igjennom moralismen så står altså myndighetene selv ansvarlig for mye av problemene. Jeg forstår hva du mener. Men slik situasjonen er nå, dvs at det er ulovlig å importere og selge, vil det være fare for bivirkninger. For meg vil det da være feil å promotere stoffet, fram til det eventuelt en dag blir lovlig og trygt å bruke. Det var vel det denne tråden i utgangspunktet handler om. Altså ikke selve stoffet, men det at en 15-åring (rundt den alderen i allefall?) introduserer det for unge, ofte lettpåvirkelige lesere. Når jeg var rundt den alderen selv, husker jeg at en eller annen toppblogger skrev om melantonan. Jeg hadde utrolig lyst til å prøve det, men visste ikke hvordan jeg skulle få tak i det, da jeg ikke visste om noen som brukte det. Det er jeg utrolig glad for i ettertid... Jeg hadde aldri hørt om det eller tenkt på å prøve det, om det ikke hadde vært for at det ble skrevet om av en jeg idoliserte på den tiden.
Mann 42 Skrevet 11. april 2012 #36 Skrevet 11. april 2012 Jeg forstår hva du mener. Men slik situasjonen er nå, dvs at det er ulovlig å importere og selge, vil det være fare for bivirkninger. For meg vil det da være feil å promotere stoffet, fram til det eventuelt en dag blir lovlig og trygt å bruke. Det var vel det denne tråden i utgangspunktet handler om. Altså ikke selve stoffet, men det at en 15-åring (rundt den alderen i allefall?) introduserer det for unge, ofte lettpåvirkelige lesere. Når jeg var rundt den alderen selv, husker jeg at en eller annen toppblogger skrev om melantonan. Jeg hadde utrolig lyst til å prøve det, men visste ikke hvordan jeg skulle få tak i det, da jeg ikke visste om noen som brukte det. Det er jeg utrolig glad for i ettertid... Jeg hadde aldri hørt om det eller tenkt på å prøve det, om det ikke hadde vært for at det ble skrevet om av en jeg idoliserte på den tiden. Og det falt deg ikke inn å google det? For hvis du googler det, så kommer det opp en drøss med nettsteder både i innland og utland som selger dette toffet. Og noen leverandører som selger det fra innenlandske lagre, så man ikke behøver å bekymre seg for tollen.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #37 Skrevet 11. april 2012 Har en venninne som begynte å bruke dette våren 2008. Hun var opprinnelig nordlending med veldig blek hud, rødlig hår og fregner. Slet veldig med lav selvtillit, spesielt om sommeren på stranda da alle andre fikk brunfarge og hun bare ble rød. Hun bestilte da dette over nett og tok solarium i tillegg. Jeg var helt i mot det, da jeg alltid har syntes at hun, selv om hun er blek, har plettfri og nydelig hud slik den er, og jeg ville ikke at hun skulle ta noe som ikke var godkjent i Norge. Joda, hun fikk farge. Hun kombinerte det med solarium og ble ganske så brun. Nå husker ikke jeg hvor lenge hun drev på med det, men det var en god stund. Nå sitter hun igjen med pigmentflekker og huden ser mye verre ut enn før. Jeg må også bare si at den jenta på linken der... Blir folk virkelig så blinde på hvor brune de er? Jeg syns virkelig ikke at det å være så brun er vakkert, med mindre det er naturlig. Litt gylden skjær er selvsagt fint, men det der er bare helt håpløst. 3
Gjest Elihol Skrevet 11. april 2012 #38 Skrevet 11. april 2012 Og det falt deg ikke inn å google det? For hvis du googler det, så kommer det opp en drøss med nettsteder både i innland og utland som selger dette toffet. Og noen leverandører som selger det fra innenlandske lagre, så man ikke behøver å bekymre seg for tollen. Å bestille over nett (som krever bankkort), er ikke så lett når man er 13-14 år. Det virker som om de fleste som bruker det, mindreårige i allefall, får tak i det via bekjente.
otilie Skrevet 12. april 2012 #39 Skrevet 12. april 2012 Å bestille over nett (som krever bankkort), er ikke så lett når man er 13-14 år. Det virker som om de fleste som bruker det, mindreårige i allefall, får tak i det via bekjente. ulovlige ting er søren meg enklere å få tak i som fjortiss enn lovlige ting med 18/20 års grense..... så de har nok ingen problemer med å få tak i sånt. er du en søt, ung jente i tillegg som er nogenlunde sosial også så kommer du lett inn i sånne miljøer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå