AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #1 Skrevet 10. april 2012 For tiden føler jeg at rettebunkene vokser over hodet på meg. Jeg har alt to liggende, og i de neste ukene flere prøver og stiler inn. Jeg må bli bedre til å rette mer effektivt, og håper du kan dele dine beste rettetips med meg. Hvordan gjøre rettearbeidet mer overkommelig? Hvor lang tid bruker dere per stil? Hvordan deler dere inn rettearbeidet? Hilsen overarbeidet ny lærer
Gjest Tekola Skrevet 10. april 2012 #2 Skrevet 10. april 2012 Følger med her, jeg, siden dette kommer til å bli aktuelt for meg etter hvert Har en svigerinne som retter mye engelske stiler, og hun retter alltid kun skrivefeil og slikt på den første siden. Elevene blir så oppfordret til å finne resten av feilene selv og rette dem. Så blir ikke eleven helt demotivert av en knallrød stil, og hun slipper å jobbe seg ihjel
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #3 Skrevet 10. april 2012 Noe av det mest irriterende jeg visste som elev, var lærere som brukte evig lang tid på å rette prøver, tekster og andre innleveringer. Det beste rådet er vel bare at du må ta deg tid til å gjøre det, sette deg ned og get things done... 1
Gjest HuskyPusky Skrevet 10. april 2012 #4 Skrevet 10. april 2012 Hvilket trinn er det snakk om? Jeg har noen tips for barnetrinnet som helt sikkert også kan passe for u.skole og videre om man gjør litt om på de. For det første så kan du la elevene være med å utforme kriteriene for stilene de skal skrive, når du skal rette skal du kun rette det dere har blitt enige om at er viktig for denne stilen. Er f.eks fokuset på dobbelkonsonant og at man varierer setningene sine, så bør du rette minst mulig annet. For det andre så der det veldig fint med prosessorientert skriving hvor elevene jobber veldig mye med å få respons fra andre og veiledning fra deg før de leverer inn det ferdige teksten. På barneskolen er "two stars and a whish" en fin måte å utfordre elevene til å gi hverandre respons. At de skal si to ting som er bra og en ting som de lurer på, eller som de ønsker skal bli bedre.
Utropstegn Skrevet 10. april 2012 #5 Skrevet 10. april 2012 Hvilket fag er det du retter i? Høres ut som norsk for min del, der er det jo en del retting. Vet at lærere jeg kjenner til innarbeider koder med elevene, f.eks. betyr G - grammatikk, R - rettskrivning og O - omskriv av setningen. Du finner jo selv ut hvilke tilbakemeldinger du bruker oftest, så kan du supplere med tilbakemelding på slutten. Gi "delte" karakterer, f.eks.: Grammatikk + rettskrivning: 4 Struktur: 6 Innhold: 4 Tilsammen: 5 Dette kan du jo tilpasse sånn at det passer for deg og dine elever og ditt fag. (Ungdomsskolen btw)
Porcelain Skrevet 11. april 2012 #6 Skrevet 11. april 2012 For tiden føler jeg at rettebunkene vokser over hodet på meg. Jeg har alt to liggende, og i de neste ukene flere prøver og stiler inn. Jeg må bli bedre til å rette mer effektivt, og håper du kan dele dine beste rettetips med meg. Hvordan gjøre rettearbeidet mer overkommelig? Hvor lang tid bruker dere per stil? Hvordan deler dere inn rettearbeidet? Hilsen overarbeidet ny lærer Sliter med det samme selv. Underviser kun i norsk, og retter dermed bare tekster. Klarer ikke å utarbeide gode vurderingsskjemaer som dekker alt i en tekst, bruker det på muntlige vurderinger og sparer mye tid på det.. Det jeg tror jeg sparer litt tid på (nede på 20 min per stil istedet for 30) er å dele opp det jeg retter i tre: Rettskriving/grammatikk+ struktur, sjanger og innhold. Dette fungerer på elever som går VG2 og eldre, ikke på vg1-elevene mine. Jeg må være ærlig nok til å si at rettinga er et helvete hele tida, jeg har konstant altfor mange bunker liggende (underviser mange klasser), og det er kun i to/tre klasser jeg føler jeg får brukt rettingen konstruktivt. I de andre klassene ser eleven kun karakter, og de leser ikke gjennom kommentarene min engang.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #7 Skrevet 11. april 2012 I de andre klassene ser eleven kun karakter, og de leser ikke gjennom kommentarene min engang. Men vet du? Det er deres problem. De er store nok til å bestemme selv hvor mye innsats de vil legge i det. Du blir bare utbrent om du skal streve for å få de til å bry seg mer. Din jobb er å lage god undervisning, og gode tilbakemeldinger. Resten må de gjøre selv.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #8 Skrevet 11. april 2012 Det jeg tror jeg sparer litt tid på (nede på 20 min per stil istedet for 30) er å dele opp det jeg retter i tre: Rettskriving/grammatikk+ struktur, sjanger og innhold. Dette fungerer på elever som går VG2 og eldre, ikke på vg1-elevene mine. Hvorfor fungerer ikke dette på VG1-elever? Er ikke lærer selv, men er ganske sikker på at norsklektoren min brukte samme skjema gjennom hele VGS, med unntak av den absolutt første teksten vi skrev/leverte inn (den var vel bare for å sjekke nivået/finne ut hva det var mest kritisk å jobbe med ). Det skjemaet dekket forresten ALT, og h*n kunne krysse av for hvor bra hvert element i teksten (altså ikke bare "rettskriving" som en samlebetegnelse, men "tegnsetting", "ortografi", "syntaks" osv) - og i tillegg skrive kommentarer hvis det var nødvendig. Så fikk vi også en kommentar generelt, og rødpenn i selve teksten. Tror både jeg og mine klassekamerater lærte mye av å få så konkrete tilbakemeldinger. Dette kombinert med nokså "streng" undervisning gjorde at klassen endte opp med et karaktersnitt godt over gjennomsnittet på avsluttende eksamen... 1
Porcelain Skrevet 11. april 2012 #9 Skrevet 11. april 2012 Jeg underviser i klasser der det store flertallet ligger på 3 og lavere. For disse elevene blir ikke vurderingsskjemaer konkrete nok. De får ikke noe ut av å bli kryssa av på "lav måloppnåelse" på rettskriving - de vet ikke selv at de ikke skriver riktig (og har ikke veldig stor interesse av å ta tak i dette på egen hånd, de har ofte innfunnet seg med egen skjebne og ser på norsk som et nødvendig onde). Nå hørtes jeg fryktelig negativ ut i henhold til gjeldende klasser, og det er forsåvidt ikke meningen. Yrkesfagelever skulle helst ønske de slapp norsk, og jeg velger derfor å bruke "tiden" min på å tilrettelegge for undervisningsopplegg som gjør at timene blir kjekke, istedet for å prøve å produsere vurderingsskjemaer som blir konkrete nok. Egenverdien for eleven ligger mye i å ikke gå ut av vgs med en opplevelse av at norsk var helt jævlig kjedelig, men heller at de lærte mye spennende på tross av at de fikk 2.
must Skrevet 11. april 2012 #10 Skrevet 11. april 2012 (endret) Jeg underviser i klasser der det store flertallet ligger på 3 og lavere. For disse elevene blir ikke vurderingsskjemaer konkrete nok. De får ikke noe ut av å bli kryssa av på "lav måloppnåelse" på rettskriving - de vet ikke selv at de ikke skriver riktig (og har ikke veldig stor interesse av å ta tak i dette på egen hånd, de har ofte innfunnet seg med egen skjebne og ser på norsk som et nødvendig onde). Nå hørtes jeg fryktelig negativ ut i henhold til gjeldende klasser, og det er forsåvidt ikke meningen. Yrkesfagelever skulle helst ønske de slapp norsk, og jeg velger derfor å bruke "tiden" min på å tilrettelegge for undervisningsopplegg som gjør at timene blir kjekke, istedet for å prøve å produsere vurderingsskjemaer som blir konkrete nok. Egenverdien for eleven ligger mye i å ikke gå ut av vgs med en opplevelse av at norsk var helt jævlig kjedelig, men heller at de lærte mye spennende på tross av at de fikk 2. Jeg har samme problem som deg. Jeg underviser på teknisk fagskole og det er jo yrkesfagelever, bortsett fra at de har rukket å bli litt eldre og har fått seg fagbrev/5års praksis og er klare (og heldigvis ofte relativt motiverte) for å få høyere utdannelse. Likevel er norsk fortsatt et fag som ikke vekker voldsom begeistring og heller ikke et fag mange briljerer i. Mine rettebunker er også fryktelig store og jeg lurer på hvordan jeg skal bli ferdig med alt. Jeg pleier å sette merknader direkte i teksten (studentene leverer elektronisk). Da får de konkrete eksempler på hva som bør endres. Skriver jeg f. eks. "At de må jobbe med setningsbindingen sin" sier ikke det dem noe som helst. Om jeg markerer en setning der de sliter med sammenbinding og eventuelt foreslår hvordan de kan endre teksten sin får de mer ut av det. Studentene har gitt positive tilbakemeldinger på rettemetoden. Problemet er at det tar fryktelig lang tid, så i forhold til neste skoleår har jeg lagt en plan: Studentene vil på forhånd få beskjed om at jeg setter et fast antall merknader (f. eks 5 eller 10) pr innlevering, selv om det kan være mye mer å kommentere. Da må jeg begrense meg og arbeidsmengden vil også forhåpentligvis bli mindre. Til anonym bruker som skrev "Noe av det mest irriterende jeg visste som elev, var lærere som brukte evig lang tid på å rette prøver, tekster og andre innleveringer. Det beste rådet er vel bare at du må ta deg tid til å gjøre det, sette deg ned og get things done..." : Jada, jeg vet det er irriterende å vente, men døgnet har ikke mer enn 24 timer og alle trenger søvn og har kanskje et liv utenom jobben også. Det tar tid å rette om man skal gjøre det ordentlig og jeg klarer faktisk ikke å sette med ned og rette i 20 timer (kanskje mer i strekk) rett etter at innleveringsfristen har gått ut for at studentene skal få igjen oppgavene sine med en gang. Jeg opererer med 3 uker etter innleveringsfristen (samme som sensurfristen på de fleste høgskoler) og det får studentene mine bare tåle. Hadde jeg ikke posjonert ut rettingen såpass hadde jeg vært utbrent lenge før første halvår hadde vært over. Endret 11. april 2012 av must 1
Minnavin Skrevet 11. april 2012 #11 Skrevet 11. april 2012 Rettebunker som bare vokser seg høyere og høyere er noe herk.. Ser andre gjør noe av det samme, men her er mine tips: -rett bare første siden, om det er utrolig mye feil kan du rette nøye et avsnitt eller to. -bli enige om kriterier, og rett bare de. -bruk et standardskjema som du kan krysse av på.Kommenter kort ellers. -skriv ut tekstene og rett for hånd,sett strek ved feil, kommenter i marg, rett ord, tegn piler osv,- om elevene må inn på data for å se rettingen i et digitalt dokument blir det veldig ofte ikke gjort, pluss alle strekene er forvirrende.Mange vil sikkert være uenige her, men det er iallefall raskest(for meg) Ellers, -del ut tekstene og krev retting før du gir ut karakteren. Poenget her; de ser sine egne feil, og kaaaanskje de lærer..Ergo, mindre retting neste gang..
Porcelain Skrevet 11. april 2012 #12 Skrevet 11. april 2012 Rettebunker som bare vokser seg høyere og høyere er noe herk.. Ser andre gjør noe av det samme, men her er mine tips: -rett bare første siden, om det er utrolig mye feil kan du rette nøye et avsnitt eller to. -bli enige om kriterier, og rett bare de. -bruk et standardskjema som du kan krysse av på.Kommenter kort ellers. -skriv ut tekstene og rett for hånd,sett strek ved feil, kommenter i marg, rett ord, tegn piler osv,- om elevene må inn på data for å se rettingen i et digitalt dokument blir det veldig ofte ikke gjort, pluss alle strekene er forvirrende.Mange vil sikkert være uenige her, men det er iallefall raskest(for meg) Ellers, -del ut tekstene og krev retting før du gir ut karakteren. Poenget her; de ser sine egne feil, og kaaaanskje de lærer..Ergo, mindre retting neste gang.. Det er ikke meningen å kritisere dine tips altså, men noen av de har jeg prøvd uten at de fungerer. Jeg er opptatt av at elevene skal forstå og innse hvorfor de får den karakteren de får - det skjønner de ikke om jeg bare retter f.eks første siden. - Dersom jeg retter på papir må jeg alikevel enten scanne inn stilene eller kopiere de opp før jeg gir de tilbake til elevene.. All vurdering skal dokumenteres. - I enkelte klasser fungerer det veldig godt å be elevene rette selv. Da deler jeg ut en laaaang liste med "sjekk-punkt". (alt fra: "Har du husket stor bokstav etter punktum" til "Er det god flyt i teksten") Her pleier jeg ofte å la elevene lese gjennom en medelevs tekst i tillegg. Poenget her er at lista må være kjempekonkret, slik at det er umulig for elevene å være i tvil om de kan sjekke av på et punkt eller ikke.. Jeg sitter ikke og retter hver eneste feil i alle tekstene, jeg plukker ut 1 ting som de må jobbe med. Her legger jeg ofte inn oppgaver de kan gjøre for å bli bedre til dette, forklarer hva ting er etc. Dette tar tid, men de elevene som faktisk gjør det de blir bedt om lærer absolutt av dette.. Kjempebra at folk kommer med tips er, rettebyrden i norsk er dessverre ekstrem. Jeg rekker neste aldri å rette i arbeidstida (43 timer eller hva det er), retting er altså en fritidsaktivitet.. (Og nå sitter jeg jammen meg med en bunke til, bare 10 stk igjen så er det kvelden..)
Porcelain Skrevet 11. april 2012 #13 Skrevet 11. april 2012 Glemte et tips som virkelig har gått opp for meg når jeg nå sitter og retter. Dersom du har en form for "skjemaer" ang hva som bør være med i teksten (Dette fungerer best på analyse) så gjør det rettingen enklere. Da kan du henvise til skjemaet - jeg gjorde det nettopp så enkelt som å skrive at "punkt 4 mangler". I lærebøkene jeg bruker er det noen (helt ok) "oppskrifter" som elevene følger når de skriver analyse, disse bruker jeg aktivt i rettingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå