AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #1 Skrevet 10. april 2012 Hei!! Jeg har akkurat fått meg jobb hvor jeg vil tjene ca 16 000 i mnd + at jeg får en sum på ca 8000 til i mnd. Samboeren min og jeg har planer om å kjøpe noe sammen, vi har sett på en leilighet til 1 650 000, og trenger da ca 850 000 i lån hver. (han eier den vi bor i nå), har en egenkapital på ca 220 000 og hørt man må ha 15% av lånesummen for å få lån, så det går jo ganske greit. Men noen som har peiling om jeg kan få lån? Er jo ikke et lån på over 1 mill det er snakk om heller.. Har verken billån eller noe anna slags lån.. Det vil bli min første bolig Noen som veit noe om det er mulig å få lån? (har sett meg lei av å ikke "eie" noe sammen med han..) så vil så gjerne gå lengre HJELP?!?
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #2 Skrevet 10. april 2012 Hei!! Jeg har akkurat fått meg jobb hvor jeg vil tjene ca 16 000 i mnd + at jeg får en sum på ca 8000 til i mnd. Samboeren min og jeg har planer om å kjøpe noe sammen, vi har sett på en leilighet til 1 650 000, og trenger da ca 850 000 i lån hver. (han eier den vi bor i nå), har en egenkapital på ca 220 000 og hørt man må ha 15% av lånesummen for å få lån, så det går jo ganske greit. Men noen som har peiling om jeg kan få lån? Er jo ikke et lån på over 1 mill det er snakk om heller.. Har verken billån eller noe anna slags lån.. Det vil bli min første bolig Noen som veit noe om det er mulig å få lån? (har sett meg lei av å ikke "eie" noe sammen med han..) så vil så gjerne gå lengre HJELP?!? Her kan du se hvor mye lån du får: http://bit.ly/IHPQIj Bare hyggelig!
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #3 Skrevet 10. april 2012 Som regel så gis det lån til et samboerpar under ett. Dette har noe med 1. og 2. prioritert i lån. Dere kan fin fordele brøken i lånet mellom dere. Husk bare en skriftlig avtale og ev. tinglysning dersom dere eier ulik del av boligen.
Jalp Skrevet 10. april 2012 #4 Skrevet 10. april 2012 Hei!! Jeg har akkurat fått meg jobb hvor jeg vil tjene ca 16 000 i mnd + at jeg får en sum på ca 8000 til i mnd. Samboeren min og jeg har planer om å kjøpe noe sammen, vi har sett på en leilighet til 1 650 000, og trenger da ca 850 000 i lån hver. (han eier den vi bor i nå), har en egenkapital på ca 220 000 og hørt man må ha 15% av lånesummen for å få lån, så det går jo ganske greit. Men noen som har peiling om jeg kan få lån? Er jo ikke et lån på over 1 mill det er snakk om heller.. Har verken billån eller noe anna slags lån.. Det vil bli min første bolig Noen som veit noe om det er mulig å få lån? (har sett meg lei av å ikke "eie" noe sammen med han..) så vil så gjerne gå lengre HJELP?!? Her finnes det ikke noen fasitsvar, tror jeg. Men noen råd kan jeg jo gi slik at du får de svarene du etterspør. Ta kontakt med en (eller flere) lokal bank for å høre hva de kan tilby. Bankene er avhengig av kunder, så du trenger ikke gå inn med lua i handa. Sannsynligvis vil dere stå sterkere hvis dere går i banken sammen, slik at dere får en individuell og likevel samlet vurdering. Bankene vurderer sikkerhet og priser lånene deretter. Desto større sikkerhet, desto lavere rente. Sikkerhet vurderes først og fremst i forhold til økonomisk evne, altså inntekt kontra utgift. Men i tillegg kommer økonomisk vilje, altså vilje til å betale sine forpliktelser og holde orden i økonomien sin. I så måte vil det være en fordel om det ikke finnes betalingsanmerkninger på noen av dere. På sikt vil også slike ting som personlig kjennskap være en faktor som kan slå positivt ut. Hvis du får lån, kan banken ta pant i leiligheten som sikkerhet. Eventuelt kan f. eks. foreldre kausjonere, altså garantere for lånet ditt med sikkerhet i sin faste eiendom. Ta med alt som kan dokumenteres om egen økonomi, som lønnsslipp, arbeidskontrakt m.m. På forhånd kan du se litt på bankenes hjemmesider på internett, for her ligger det ganske mye informasjon om hva de tilbyr, til hvilken pris. Så, hvis avtaler går i boks og det går i orden, er rådet mitt at du opparbeider en personlig kontakt med din økonomiske rådgiver i banken. Plei forholdet, gjerne med å avtale et møte med rådgiveren 2 ganger i året, selv om det ikke er noe spesielt. På den måten får du god kunnskap om nye bankprodukter jevnlig og ikke minst kommer relasjonen mellom deg og banken til å styrke seg. Det vil være positivt både for deg og banken. Lukke til!
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #5 Skrevet 10. april 2012 Her finnes det ikke noen fasitsvar, tror jeg. Men noen råd kan jeg jo gi slik at du får de svarene du etterspør. Ta kontakt med en (eller flere) lokal bank for å høre hva de kan tilby. Bankene er avhengig av kunder, så du trenger ikke gå inn med lua i handa. Sannsynligvis vil dere stå sterkere hvis dere går i banken sammen, slik at dere får en individuell og likevel samlet vurdering. Bankene vurderer sikkerhet og priser lånene deretter. Desto større sikkerhet, desto lavere rente. Sikkerhet vurderes først og fremst i forhold til økonomisk evne, altså inntekt kontra utgift. Men i tillegg kommer økonomisk vilje, altså vilje til å betale sine forpliktelser og holde orden i økonomien sin. I så måte vil det være en fordel om det ikke finnes betalingsanmerkninger på noen av dere. På sikt vil også slike ting som personlig kjennskap være en faktor som kan slå positivt ut. Hvis du får lån, kan banken ta pant i leiligheten som sikkerhet. Eventuelt kan f. eks. foreldre kausjonere, altså garantere for lånet ditt med sikkerhet i sin faste eiendom. Ta med alt som kan dokumenteres om egen økonomi, som lønnsslipp, arbeidskontrakt m.m. På forhånd kan du se litt på bankenes hjemmesider på internett, for her ligger det ganske mye informasjon om hva de tilbyr, til hvilken pris. Så, hvis avtaler går i boks og det går i orden, er rådet mitt at du opparbeider en personlig kontakt med din økonomiske rådgiver i banken. Plei forholdet, gjerne med å avtale et møte med rådgiveren 2 ganger i året, selv om det ikke er noe spesielt. På den måten får du god kunnskap om nye bankprodukter jevnlig og ikke minst kommer relasjonen mellom deg og banken til å styrke seg. Det vil være positivt både for deg og banken. Lukke til! tusen takk for vettu svar! skal høre med forskjellige banker den neste uken Har funnet drømmeleiligheta, så har så lite lyst til å gå glipp av den
Jalp Skrevet 10. april 2012 #6 Skrevet 10. april 2012 tusen takk for vettu svar! skal høre med forskjellige banker den neste uken Har funnet drømmeleiligheta, så har så lite lyst til å gå glipp av den Bare hyggelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå