Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har endelig funnet ut at jeg kunne tenke meg å bli lærer:) Jeg tenker i hovedsak på barneskolen og da kunst og håndtverk og evt heimkunnskap. Jeg har ingen anelse om hvor jeg skal begynne men har kommet så langt at jeg prøver å finne ut om jeg har grunnlag til å søke og evt hvor jeg skal søke.

Jeg har to år studiespesialiserende kunstfag fra vgs og jobbet i butikk i 3 år fast og ett år deltid samtidig som tredje året på VGs som jeg ikke fullførte helt pga sykdom.

Vil dette være nok til å søke på en eller annen utdanning slik at jeg kunne kvalifiseres som kandidat til en slik stilling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

<

Endret av Indra
AnonymBruker
Skrevet

Har du dekket alle de 6 obligatoriske studiekompetansefagene?

Skrevet

Over 23 år, minimum 5 år i arbeidslivet. Du mangler noen år.

De fem årene kan være enten år med arbeid, utdanning (vgs., folkehøgskole, militærtjeneste) eller kombinasjon av utdanning og arbeidserfaring.

Skrevet (endret)

Du trenger altså BÅDE totalt 6 eksamener + 5 års arbeidserfaring/utdanning/militærtjeneste o.l. som nevnt over, men det Indra sier er feil. Utifra det du forklarer bør du ha tilstrekkelig erfaring til å gå under 23/5.

Du kan enten gå opp som privatist i de ulike fagene du trenger, eller gå f.eks sonans eller bjørknes.

Jeg vil anbefale at du melder deg som privatist i f.eks naturfag på egen hånd, så vil du kunne slippe å levere inn labrapporter og bare gå opp til eksamen for å få karakter. Det sparer deg for arbeid og tid, dersom du tror du gjør det best med bare en eksamen likevel.

Her kan du lese mer om 23/5:

http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/index.html

edit: beklager, ser at Indra har linket allerede:)

Endret av frøkenfryd
Skrevet

Jeg kommer til å søke på dette grunnlaget selv neste år, men med fag fra sverige istedet for som privatist. Om du er folkeregistrert i Sverige, har du rett til komvux (en type voksenopplæring) og får karakter i skala fra 1-4 (men ikke i tallform) istedet for som i Norge, noe som gjør at det vil være lettere å omgjøre karakterene mine til sterkere norske karakterer i praksis etterpå. Ikke noe jeg har spekulert i, men jeg bor tross alt i Sverige og komvux er gratis, så det ser ut til å være en god løsning for meg.

Nå er du kanskje ikke villig til å flytte til sverige for å få gratis 23/5-studiekompetanse, men det er ihvertfall en mulighet:)

AnonymBruker
Skrevet

Hugs óg at det er karakterkrav for å kome inn på lærarutdanninga:

Minst karakteren 3 i matematikk (224 timer)

og norsk (393 timer, gjennomsnitt av hovedmål,

sidemål og muntlig)

Minst 35 skolepoeng

AnonymBruker
Skrevet

Hugs óg at det er karakterkrav for å kome inn på lærarutdanninga:

Minst karakteren 3 i matematikk (224 timer)

og norsk (393 timer, gjennomsnitt av hovedmål,

sidemål og muntlig)

Minst 35 skolepoeng

Synes nesten det er skremmende hvor lavt snitt man trenger for å komme inn på lærerutdanningen jeg da.. kjenner både folk som virkelig bare ønsket å bli lærer, og folk som tok det siden de ikke visste om noe annet de kunne bli. Sånn skal det jo ikke være, liksom.

I Finland (som visstnok har verdens beste skole generelt) er det svært tøffe krav for å komme inn som lærer - og det ligger mye prestisje i det. Har nok mye med holdninger og samfunnskrav å gjøre, skulle ønske vi kunne nå opp dit.

Karakter 3 i matte og norsk om man skal bli lærer er jo helt på trynet spør du meg. Lærere er noen av de viktigste menneskene man møter i livet, da bør de kunne både lese, skrive og regne langt over gjennomsnittlig bra!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har endelig funnet ut at jeg kunne tenke meg å bli lærer:) Jeg tenker i hovedsak på barneskolen og da kunst og håndtverk og evt heimkunnskap. Jeg har ingen anelse om hvor jeg skal begynne men har kommet så langt at jeg prøver å finne ut om jeg har grunnlag til å søke og evt hvor jeg skal søke.

Jeg har to år studiespesialiserende kunstfag fra vgs og jobbet i butikk i 3 år fast og ett år deltid samtidig som tredje året på VGs som jeg ikke fullførte helt pga sykdom.

Vil dette være nok til å søke på en eller annen utdanning slik at jeg kunne kvalifiseres som kandidat til en slik stilling?

På barneskolen har man ikke faglærere, men allmennlærere, så du vil trenge fag som norsk, matte osv. Ofte deler man selvsagt på de tyngre fagene som norsk, matte og engelsk slik at man ikke underviser i alle tre, med med ditt svært snervre fagønske tror jeg du både vil slite med utdanningen og med å få en jobb.

• Liker 3
Skrevet

Takk for info alle sammen :) Skal sjekke ut samordnaopptak nå.. For tidligere i dag da jeg prøvde på mobilen kom jeg meg ikke inn. Men nå med litt tyngre skytts så håper jeg at jeg kommer meg inn på sida :)

Jeg ser jeg glemte å si at jeg er 23 :P hehe... Jeg har heldigvis de fleste fagene mangler vel egentlig bare norskfagene fra det siste året :) Jeg hadde kanskje håpet at jeg kunne søke nå før den 15 men om jeg MÅ ha norsk blir det litt verre. Er det mulighet for å ta opp norsken samtidig som man begynner på med lærerutdanninga? Vet det var ei i familien som gjorde dette men det var sikkert 10 år siden.

(beklager skrivefeil. Sitter med et tastatur som har hatt ett litt for nært møte med ei colaflaske ;))

AnonymBruker
Skrevet

Nei, man får naturligvis ikke ta et av opptaksfagene samtidig som man begynner på et studium.

AnonymBruker
Skrevet

Angående karakterkrav på lærerutdanningen: Jeg synes man burde kreve høyere karakter enn 3 i norsk, for norsk må man bruke i alle fag og det sender feil signaler til elevene om læreren knapt skriver bedre enn dem selv. Men behov for mattekunnskaper vil variere ettersom hvilket fag man vil undervise i. Man trenger ikke være flink i avansert matte for å undervise i fagene som ikke handler direkte om matte. Enkel matte (pluss, minus, gange, deling, prosent osv) vil være nyttig i alle fag innimellom, men avanserte likninger osv trenger man lite av som samfunnsfagslærer eller som heimkunnskapslærer. Så det vil være synd om den perfekte samfunnsfagslærer skulle bli nektet å bli lærer i det hele tatt pga for dårlig mattekarakter. Synd det er lite rom for skjønn i slike saker.

Skrevet

Må si meg helt enig i at kravene for å kunne bli lærer skulle vært mye høyere.. Selv har jeg brukbare karakterer. Haddee vel ett snitt på 5,2 andre år men et par 3'ere ødela for det siste år.. Har jo fortsatt ett snitt godt over 4 da :) Har ikke vitnemålet tilgjengelig akkurat nå så får ikke sjekket det.

Jeg har hoved inntekt som selvstendig næringsdrivende men kjenner at det hadde vært lurt med en liten jobb ved siden av. Kanskje litt idioti å gå flere år på skole for å så å jobbe en til to dager i uka men kanskje jeg finner ut at jeg liker læreryrket bedre enn det jeg driver med nå og bytter helt om ;)

Er det noen annen vei man kan gå for å bli lærer i grunnskolen enn å ta lærerutdanning? Finnes det ettårige/toårige kurs i pedagogikk som man kan ta i tillegg til emnet man er spesialisert innen?

Gjest Vampen
Skrevet (endret)

På barneskolen har man ikke faglærere, men allmennlærere, så du vil trenge fag som norsk, matte osv. Ofte deler man selvsagt på de tyngre fagene som norsk, matte og engelsk slik at man ikke underviser i alle tre, med med ditt svært snervre fagønske tror jeg du både vil slite med utdanningen og med å få en jobb.

Nei, allmennlæreren har blitt borte med den nye utdanningen, nå er det grunnskolelærer 1-7 eller 5-10. Det innebærer også mer fagspesialisering på barne- og mellomtrinnet. Man trenger også lærere i kunst og håndtverk og mat og helse. Mange skoler mangler lærere med utdanning i disse fagene, så ofte vil en lærere med disse fagene få mange klasser i disse fagene. Så det blir ikke så snevert som du skal ha det til.

Endret av Vampen
Gjest Dagdrømmer
Skrevet (endret)

Må si meg helt enig i at kravene for å kunne bli lærer skulle vært mye høyere.. Selv har jeg brukbare karakterer. Haddee vel ett snitt på 5,2 andre år men et par 3'ere ødela for det siste år.. Har jo fortsatt ett snitt godt over 4 da :) Har ikke vitnemålet tilgjengelig akkurat nå så får ikke sjekket det.

Jeg har hoved inntekt som selvstendig næringsdrivende men kjenner at det hadde vært lurt med en liten jobb ved siden av. Kanskje litt idioti å gå flere år på skole for å så å jobbe en til to dager i uka men kanskje jeg finner ut at jeg liker læreryrket bedre enn det jeg driver med nå og bytter helt om ;)

Er det noen annen vei man kan gå for å bli lærer i grunnskolen enn å ta lærerutdanning? Finnes det ettårige/toårige kurs i pedagogikk som man kan ta i tillegg til emnet man er spesialisert innen?

Du kan jobbe som lærer på ungdomskole og videregående skole hvis du tar to år med pedagogikk(på universitetet vil det ligge under master) etter å ha fullført bachelorgraden din eller lignende.

PS: en liten kommentar angående inntakskravene: Jeg tror det heller er kvaliteten på lærerutdanningen i Norge som er problemet..

Endret av Dagdrømmer
Skrevet

Tusen takk:) Vampen. Jeg har også samme oppfatning når det kom til disse fagene. På skolene her i området er det somregel en eller to lærere som har disse fagene og da alle klassetrinn.

Er det noen som har noen skoler å anbefale for utdanningen?

Gjest Vampen
Skrevet

Tusen takk:) Vampen. Jeg har også samme oppfatning når det kom til disse fagene. På skolene her i området er det somregel en eller to lærere som har disse fagene og da alle klassetrinn.

Er det noen som har noen skoler å anbefale for utdanningen?

Jepp. :) På de skolene jeg har vært har lærere med denne utdanningen, så har de ofte flere trinn. Det er klart at fag som norsk, engelsk og matematikk er større, men det kommer også ut flere lærere med den kompetansen. Om man tar lærerutdanning, så er norsk og/eller matematikk en del av pakka, så de fleste studenter som går ut, gjør det med minst ett av de fagene. MH og KH er fag man må velge selv, som heller ikke er like utbredt mtp studietilbud. Det fører også til at det er færre som har den kompetansen. Så om det er fagene du vil ha, så synes jeg du skal gå for dem. :)

Skrevet

Ja jeg føler jeg er på rett vei:) jeg har alltid hatt lyst til å bli lærer men da høyere opp i systemet og innen kunsthistorie eller i den retningen. Men dette frister ikke så mye lenger da jeg har mer sansen for det mer praktiske. :) Jeg synes det er trist at så mange ender opp med å ha dårlige erfaringer med fagene som KH og HK. Fag som jeg ser på som viktige med tanke på utvikling av det kreative hos unge og siden jeg liker å jobbe med mat. Jobbet i delikatesseforetning i de siste to årene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...