marsy Skrevet 11. april 2012 #21 Skrevet 11. april 2012 forøvrig er det UTROLIG mye som ikke er funnet.... dagens arkeologer "sparer" også ting til fremtidige generasjoner. Pompeii for eksempel, der gjenstår STORE områder 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #22 Skrevet 11. april 2012 I tillegg til det andre som er nevnt kan du jo også vurdere å ta noen fag innen bygningshistorie. Fra et jobbperspektiv tenker jeg at det er noe som kan være nyttig om du likevel skulle ønske å arbeide i Norge. Det finnes en del større friluftsmuseer her til lands med fokus på konservering og formidling av kunnskap om gamle hus og bygningsmiljøer. Trolig kan det gi deg en god platform sammen med for eksempel folkloristikk.
LeaMichele Skrevet 12. april 2012 Forfatter #23 Skrevet 12. april 2012 tusen takk dere ! :D dere har absolutt gitt meg noe å tenke på! :D har printa ut alle "retninger" dere har nevnt her så jeg kan sette meg ned og tenke grundig igjennom dette! dere er gull verdt, alle sammen! :D
Naos Skrevet 12. april 2012 #24 Skrevet 12. april 2012 I plan- og bygningsloven er det nå store krav til utredninger av kulturhistorisk verdi før man får lov til å omdisponere arealer. Det gjelder ved utvikling av bolig-/hytte-/industriområder o.l. samt ved bygging av vei, jernbane og annen infrastruktur. Å utdanne seg innefor en retning som kan sikte seg inn på enten å jobbe i statlig forvaltning som driver utbygging (samferdselsetater, statsbygg, etc), innenfor utredninger, arealplanlegging, eller for fylkeskommunens kulturminneavdeling, riksantikvaren eller konsulentbyråer som tilbyr den type tjenester (f.eks Cowi, Rambøll, etc) - kan gi deg jobb. Jeg ville ta kulturminnefag innenfor bygningsmiljø, arkeologi, etnologi, metode, osv - kombinert med forvaltningsfag, arealplanlegging eller lignende. Evt kan du legge på Saksbehandlerkurs fra NKS på toppen, som er en grundig innføring i forvaltningssystemet, forvaltningsloven, vedtak, klageinnstanser, osv. Vi har flere arkeologer og etnologer som jobber her (stat), og de er overlesset i arbeid!
Naos Skrevet 12. april 2012 #25 Skrevet 12. april 2012 Jeg kom over "miljøarkeologi" - som er en kryssing mellom arkeologi og geofag. Det kan være veldig nyttig. Eventuelt å ha en del GIS (geografiske informasjonssystemer)(digitale kart) i graden din - det er nesten alltid ettertraktet og kan gi deg en jobb i seg selv. Ville gått for arkeologi fremfor historie og gjort meg interessant med enten å kunne forvaltning og/eller GIS.
LeaMichele Skrevet 12. april 2012 Forfatter #26 Skrevet 12. april 2012 Dere er så snille som tar dere tid til å forklare det til meg, så jeg får det inn med teskje! det er enda godt det er et helt år til jeg skal bestemme meg, for her kommer dere virkelig med masse god informasjon, tips og kombinasjoner!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå