Gå til innhold

arkeologi/historiker?

LeaMichele

Anbefalte innlegg

hva kan man jobbe med, hvis man utdanner seg til å bli en arkeolog?

jeg hørte en plass at hvis man vil jobbe med gamle skrifter og slikt,så er det bedre å bli historiker, stemmer dette?

jeg kunne godt tenke meg å jobbe med gamle ting,skrifter og finne historien til gamle ting osv. men jeg vet ikke om det vil gå under arkeolog eller historiker, så om noen har lyst til å skrive litt om hver utdanning og mulighetene, evt etterutdanning til arkeolog og historiker, hadde jeg blitt evig takknemmlig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg leste et sted at det er for mange som studerer historie, slik at det er veldig vanskelig å få seg jobb i ettertid. Arkeologi er også et typisk studie der bare den aller beste fra hver klasse får jobb. Hvor mange arkeologjobber finnes det, liksom? Ingenting er selvfølgelig umulig, men du bør virkelig ta sikte på å studere lenge og hardt for å være den beste eller den som får jobb innenfor noe av dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Dere må ikke tenke så snevert. Det er jo lite som skiller historieutdanningen fra sosiologi f. eks og de kan brukes både her og der. Få admin/øk og prosjektledelses fag i utdanningen også og dere kan være overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greie steder å begynne:

http://www.uio.no/studier/program/arko/samlet.xml og http://www.uio.no/studier/program/arko/arkeologi/oppbygging/index.xml

http://www.hf.uio.no/studier/karriere/karriereintervjuer/kulturlivet/hauge-silje-feb2012.html

http://www.uio.no/studier/program/historie/samlet.xml

Gamle skrifter kan være så mangt... mange arkivarer har historieutdannelse, for eksempel, i tillegg til at forskere innenfor historie og kulturhistorie naturligvis jobber med skriftlig materiale. Historikere kan brukes til mye rart. Arkeologi dreier seg mer om gjenstander, og en arkeologiutdannelse gjør deg ikke skikket til så mye annet enn å jobbe som arkeolog (FÅ jobber) eller på museum.

Dette er fulle universitetsutdannelser. UiO har en årsenhet i historie, men den er ment for lærere på VGS. Det er mulig de andre universitetene har andre tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Om du vil jobbe med gamle skrifter og slik, bør du kanskje peile deg inn på konservering og dermed arkeologi. Det spørs selvfølgelig hvor gamle skrifter du tenker på og i hvilket land. Det er selvfølgelig heller ikke umulig å kombinere arkeologi og historie.

En arkeolog kan jobbe med så mangt, og her er det særdeles dårlig info i rådgiving på hva man faktisk kan bli. En arkeolog jobber ikke bare i felt, men det er dette som er vanligst i tiden etter endt studieløp. Det er dårlig med faste jobber til og begynne med. Og, som noen sa øverst her, karakterer trenger overhode ikke ha noe å si, spesielt om det er snakk om feltarbeid. Her i Tromsø har det de siste årene vært forholdsvis mange utgravninger og behov for mange folk, slik at studenter på bachelornivå har fått jobb. I år er det derimot skralt, og det er i stor grad kun ferdigutdannede masterstudenter som blir tilbudt jobb (eller de som er ferdige med master i vår). Virker som om det er helt tilfeldig hvem som får og ikke får feltarbeid, men det har lite med karakterer å gjøre. Har man først fått foten innenfor et miljø, så kan man gjøre det godt. Men nå sporer jeg litt av her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar og linker :)

skal ta meg en titt på disse og håper jeg blir no klokere.

men er det noen med flere råd og tips til meg, så hyl ut. synes det er vanskelig å finne informasjon som Cervix sier her, utover utgravning.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva med papyrologi? Det feltet er faktisk på fremmarsj i Norge, med et voksende miljø ved Universitetet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

Annbefaler ikke arkeologi. Jeg begynte på det i høst, men sluttet igjen til jul. Studiet var ganske interessant og spennende, men jobbutsiktene er rimelig dårlige. Vi hadde to masterstudenter som faddere og de sa at man burde jobbe i felt omtrent hver sommer mens man er student, man burde være god i engelsk, utadvendt osv. Man må dessuten ha master for å få en ok jobb. Dessuten må man mest sannsynlig bo i en storby.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anuket

Jeg er ferdig med en bachelor i historie og skal ta master i det samme, her på UiB har vi en studieveileder som ikke kan gi meg noe som helst svar på fremtiden. Så jeg har kort og greit tatt saken i egne hender :) Jeg har jobbet en del med formidling og turisme som sommerjobb før jeg begynte å studere, og som frie studiepoeng i bachelor graden tok jeg kulturvitenskap.

Jeg har veldig lyst å jobbe med forvaltning, museumsvirksomhet eller arkiv - men det er mange om beinet derfor har jeg også peileet meg mer innpå turisme etter hvert, og offentlig sektor. Det er en fordel å kunne flere språk, og ikke minst ha noen form for relevant deltidsjobb eller sommerjobb.

Jeg er en av dem som ikke bærer på et brennende ønske om å bli lærer, men jeg kunne godt ha tenkt meg å være en som formidlet kunnskap om historie og kultur osv. til skoleklasser, feks når de kommer på besøk til museumer og lignende.

Vi går på en typisk linje hvor svaret er: du kan bli alt! Men det er ingen som kan fortelle deg hva "alt" er når det gjelder jobber. :sjenert: Jeg har i grunn tenkt mye på det selv, hvor kan historiekunnskapene mine brukes, hvor kan jeg jobbe når jeg er blitt flink til å sjekke opp kilder, lete etter ulike synspunkter osv. Ikke lås deg inn i tankegangen at jeg er historiker eller arkeolog og dermed kan kun jobbe med de feltene. Vi lærer mye nyttig om informasjonsøking, kildegransking og lignende, dermed er også mulighetene litt større enn "bare" lærer :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier ikke hvilken tidsperiode du er interessert i. Hvis du kun vil jobbe med skrifter og tolke de så kan du sjekke ut filologi. Jobbmarkedet er ikke det største der heller desverre.

Filologi er kort sagt studering av språk og litteratur. Har selv tatt noen fag i norrøn filologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anuket :

takk for et godt svar!

dette skal virkelig ikke være lett, alt kan være så mangt som du sier :P greit når tilogmed ikke lærere vet eksakt hva det kan brukes

altså, jeg vet ikke helt helt hva det er jeg har lyst til, hvilken retning. men jeg vil jobbe med noe gammelt :P ja, veldig diffust. derfor jeg spør etter mulighetene ved arkeologi.

men jeg kan prøve å si noe om hva jeg tenker i hue mitt, kommer nok ikke til å gi mye mening, men lov å prøve seg :P derfor jeg egentlig ba om info generelt.

but here goes.

jeg har egentlig ikke lyst til å gjrøe mye utgravninger, for det meste er jo funnet. men kunne tenke meg å jobbe med det som andre da har funnet. finne ut historien til det og hvor det hører til. jeg har ingenting som holder meg til norge, så mest sannsynligvis blir jeg å flytte til utlandet hvis jeg tar noe av disse utdannelsene. gamle skrifter, gamle ting er det som interesserer meg. egypt/pyramider/farao er det som har fått meg til å like dette, men jeg vet jo at det sikkert ikke er stort mer å finne ut om den tiden.

som sagt, vil jeg jobbe med tingene etter dem er oppe av jorda, så da kanskje det er konservering som passer meg best?

men jeg lurer også om dette kan brukes til å jobbe på museum ? er det noe sånn "forskning" i kulissene ? eller får de bare tingene ferdig med klistre lapp på om hva det er for noe ? :P

håper dere skjønner noe av dette, ellers skjønner dere like lite som jeg selv gjør :P

og til anonymbruker, filologi hørtes spennende ut det også! tror det er i riktig gate ihvertfall. takker for forslag :D

og tidsperiode.. jeg er ikke sikker, før kristus kanskje ? men må man begrense det så mye ? :P

Endret av PurpleRose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er langt i fra funnet! Men altså, da høres det ut som om konservering kan være noe for deg, og da er det jobb å få etter endte studier. Bevaring og restaurering er det faktisk ikke mange nok som kan.

Når det er sagt, om du ønsker å forske er det noe helt annet enn å jobbe som konservator. Hvis du for eksempel ønsker å forske på skrifter fra gammelegyptisk tid vil det kreve en master i historie eller i klassiske språk, for eksempel. Du må ta en doktorgrad innenfor faget ditt, kanskje du er heldig og faglig dyktig nok til å få stipend til det, og så må du kjempe om de forskerjobbene som er å få innen feltet... Å "finne ut historien til ting" er akkurat dette. Er du klar for det? *musikk fra Rocky-filmene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Det meste er funnet? Der tror jeg du har misforstått :P Tilvekst i materiale er positivt, og feltarbeid er viktig :) Dessuten er de fleste utgravningene idag innen forvaltning, dvs. utgravninger på grunn av utbygging. Enhver utgravning danner grunnlag for ny kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"Synes det er sjempespennende å finne ut sånn.. hvor ting eeer fra og hvor gamle de er å sånn. En gang fant jeg en boks med hermetikk som det ikke sto noen dato på, og jeg åpnet den og det luktet vondt og jeg bare EW og så tenkte jeg; kanskje jeg skal bli arkeololog eller noe, å finne ut hvor gammel ting er!"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

I tillegg til de forslagene du har fått her, kan du også ta en kikk på omtaler av etnologi og folkloristikk. Disse retningene kan kanskje være av interesse for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Synes det er sjempespennende å finne ut sånn.. hvor ting eeer fra og hvor gamle de er å sånn. En gang fant jeg en boks med hermetikk som det ikke sto noen dato på, og jeg åpnet den og det luktet vondt og jeg bare EW og så tenkte jeg; kanskje jeg skal bli arkeololog eller noe, å finne ut hvor gammel ting er!"

prøver du å være morsom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til de forslagene du har fått her, kan du også ta en kikk på omtaler av etnologi og folkloristikk. Disse retningene kan kanskje være av interesse for deg.

De går under begrepet kulturhistorie nå, bare sånn til informasjon for PurpleRose så det blir enklere å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går under begrepet kulturhistorie nå, bare sånn til informasjon for PurpleRose så det blir enklere å lete.

takk skal dere ha! :D

dere har hjulpet meg til å finne fram til yrker og retninger jeg aldri har hørt om engang :)

skal søke litt rundt og se hva jeg finner, utifra det dere har sagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anuket

Når det gjelder egyptologi finnes det visst kun to stykker i Norge på professornivå som kan dette, en i Oslo og en i Bergen - men faget egyptologi går ikke nå på UiB jeg tok det og det var utrolig spennende! Men du kan kombinere det med eksempelvis konservering om du vil (tenker da på retning frie studiepoeng innenfor en slik grad).

Heter det ikke kulturvitenskap? :klo: Jeg har et par kulturvitenskaps emner nå i vår, og her på UiB er det et par som har etnologi og folkloristikk som en del av dem :)

Gode tips for meg også :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg droppet arkeologi, nettopp på grunn av dårlige jobbutsikter. Endte opp med noe heeeelt annet.

Du kan skreddersy graden din. Fag innen historie, kunsthistorie, sos ant og religion kan være relevante.

NTNU har for eksempel institutt for historie og klassiske fag, som jeg synes virker veldig spennende!

http://www.ntnu.no/ihk/studier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...