eelliiee Skrevet 10. april 2012 #1 Skrevet 10. april 2012 Nå kommer sommeren og det betyr konsert/festival-tid. Jeg er veldig glad i å ta bilder på konserter, men jeg har ingen objektiv jeg er særlig fornøyd med når det kommer til å ta bilder på konserter. Derfor lurer jeg på om noen av dere har noen tips? Gjerne ikke så aaaltfor dyre, da :gjeiper:
Safira Skrevet 11. april 2012 #4 Skrevet 11. april 2012 Hvilken brennvidde foretrekker du? Canon 50mm f/1.8 kan være et greit og rimelig alternativ, men det er ikke sikkert at brennvidden passer deg.
eelliiee Skrevet 12. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2012 Hvilken brennvidde foretrekker du? Canon 50mm f/1.8 kan være et greit og rimelig alternativ, men det er ikke sikkert at brennvidden passer deg. Er igrunn åpen for det aller meste. Har ikke funnet noe jeg foretrekker fremfor annet. Skal sjekke den ut!
Safira Skrevet 12. april 2012 #6 Skrevet 12. april 2012 Er igrunn åpen for det aller meste. Har ikke funnet noe jeg foretrekker fremfor annet. Skal sjekke den ut! Hvis det er for "trangt" så kan du ta en titt på Canon 35mm f/2. Det er også ganske rimelig (Canon 28mm f/1.8 eller Sigma 30mm f/1.4 er litt dyrere alternativer). Eller Canon 85mm f/1.8 hvis du vil ha litt mer rekkevidde. Zoomobjektiver kan jo være en fordel, men ulempen med disse er at du ikke får like lyssterke objektiver. Tamron 17-50mm f/2.8 (den uten stabilisering) får du stadig vekk billig på bruktmarkedet.
proxypac Skrevet 13. april 2012 #7 Skrevet 13. april 2012 Hei, jeg gleder meg også til en sommer full av konsertfotografering Er noe av det morsomste jeg vet! Du sier du har et Canon EOS 400D, og da regner jeg med at du bruker kit-objektivet 18-55mm? Har du noen andre objektiver, og i så fall hva er det du savner ved disse? Du finner en liten oversikt over utstyr i denne artikkelen om konsertfotografering på akam.no: http://www.akam.no/artikler/slik_tar_du_gode_konsertbilder/79013 Er kanskje litt dyrere objektiver enn det du er ute etter som nevnes der, men du får i hvert fall en pekepinn på hva som kan være smart å vektlegge. Jeg gjør mye konsertfoto med objektivene som nevnes, og de funker i hvert fall for meg Canon har jo objektiver med samme brennvidde etc, i ulike prisklasser, så det er fult mulig å finne tilsvarende objektiver til en langt billigere pris. I tillegg kan du jo også kjøpe objektiver fra tredjeparts-leverandører som f.eks. Tamron og Sigma, som blir nevnt over her Lykke til, og kos deg med musikken og fotograferingen
eelliiee Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 8. mai 2012 Hei, jeg gleder meg også til en sommer full av konsertfotografering Er noe av det morsomste jeg vet! Du sier du har et Canon EOS 400D, og da regner jeg med at du bruker kit-objektivet 18-55mm? Har du noen andre objektiver, og i så fall hva er det du savner ved disse? Du finner en liten oversikt over utstyr i denne artikkelen om konsertfotografering på akam.no: http://www.akam.no/artikler/slik_tar_du_gode_konsertbilder/79013 Er kanskje litt dyrere objektiver enn det du er ute etter som nevnes der, men du får i hvert fall en pekepinn på hva som kan være smart å vektlegge. Jeg gjør mye konsertfoto med objektivene som nevnes, og de funker i hvert fall for meg Canon har jo objektiver med samme brennvidde etc, i ulike prisklasser, så det er fult mulig å finne tilsvarende objektiver til en langt billigere pris. I tillegg kan du jo også kjøpe objektiver fra tredjeparts-leverandører som f.eks. Tamron og Sigma, som blir nevnt over her Lykke til, og kos deg med musikken og fotograferingen Joda, jeg bruker både det og har et par objektiver til, men det jeg savner mest er noe litt kjappere. Men takk for tips! Skal kikke på den siden der ;D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå