Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg snart ferdig på VGS og har gledet meg til å begynne på HiOA til høsten. bare ett problem. Sjansen er stor for at jeg stryker i matte. og da er det jo bare å glemme noe høyskole.

Jeg går nå til matteprivat timer for å kanskje karre til meg en 2er, men jo mer jeg sitter å leser jo mer håpløst virker det. jeg kan huske en ting, men så glemmer jeg det litt senere.

Om jeg aldri står i matte, vil jeg aldri få en høyere utdannelse?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er selvfølgelig ikke et håpløst tilfelle. Søk på nettet etter alternative mattebøker. Synes selv mattebøkene på vgs var drepende kjedelig og lite inspirerende. Det finnes bøker som kombinerer humor og matte, kanskje noe for deg? Vi lærer alle på forskjellige måter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den raskeste måten er å skaffe en ståkarakter i matte enten nå, eller ved å ta opp faget etterpå. Om dette skulle faile kan du søke med realkompetanse, men hvilke krav som stilles varierer med studium og lærested. Men du kan jo lese mer om det her: http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/realkompetanse/

Hvor sannsynlig er det å komme inn på realkompetanse? Jeg føler at kravene her er så utydelige. Si at jeg vil bli.. samfunnsfaglærer - og skal søke på realkompetanse. Hvordan finner man ut hva som kreves? (jeg er ikke TS btw, bare en tulling uten peiling på skolesystemet og som også suger i matte)

Skrevet (endret)

Du er nok ikke noe håpløst tilfelle! Spør en venn om h*n kan hjelpe deg med det du ikke forstår, spesielt om det er noe grunnleggende (f.eks brøk) som skurrer. Gjør mange oppgaver. Søk på nettet etter hjelperessurser. Finn ut om det finnes en oppgavebok som hører til matteboka di med ekstraoppgaver og løsningsforslag som du kan låne på biblioteket.

Når du har fått til en oppgave og tror du har skjønt det: gjør en lignende oppgave for å virkelig sjekke om du har skjønt det. Alternativt kan du gjøre samme oppgave en gang til, uten å titte på det du gjorde forrige gang.

I matte er det mengdetrening som gjelder!

Endret av Surriball
Skrevet (endret)

Hvor sannsynlig er det å komme inn på realkompetanse? Jeg føler at kravene her er så utydelige. Si at jeg vil bli.. samfunnsfaglærer - og skal søke på realkompetanse. Hvordan finner man ut hva som kreves? (jeg er ikke TS btw, bare en tulling uten peiling på skolesystemet og som også suger i matte)

Det varierer, så det beste blir vel å ringe opptakskontoret på den aktuelle studieplassen og spørre hva kravene er. Det baserer seg vel på at du må ha relevant yrkeserfaring, og jeg ser for meg at ansinitet er stikkordet, så det kan hende at du ender opp med å komme til kort bak søkere som er vesentlig eldre. I bunn og grunn tror jeg ikke at å søke med realkompetanse er noen lett utvei, men det er vel også intensjonen.

Du må som sagt bare ringe inn og spørre, men jeg ser for meg at opptak til et lærerstudie kan være vanskeligere med realkompetanse, ettersom det ellers stilles særkrav på søkernes matte og norskkarakterer.

Edit: du kan også sjekke ut hjemmesidene til de forskjellige studiestedene. Feks. ved universitetet i Oslo: http://www.uio.no/studier/opptak/realkompetanse/tilleggskrav.html

Endret av Arlea
Skrevet (endret)

Nå er jeg snart ferdig på VGS og har gledet meg til å begynne på HiOA til høsten. bare ett problem. Sjansen er stor for at jeg stryker i matte. og da er det jo bare å glemme noe høyskole.

Jeg går nå til matteprivat timer for å kanskje karre til meg en 2er, men jo mer jeg sitter å leser jo mer håpløst virker det. jeg kan huske en ting, men så glemmer jeg det litt senere.

Om jeg aldri står i matte, vil jeg aldri få en høyere utdannelse?

Om du har dyskalkuli (som er en lur ting å sjekke) så kan du i teorien komme inn på enkelte høyskoler/universiteter.

Jeg strøyk i matte på vgs, men hadde dokumentasjon på dyskalkuli, og kom inn på universitet. Men det er dessverre ikke så mange skoler som følger teorien i praksis.

Ellers vil jeg som andre har foreslått prøve andre lærings metoder og oppgaver enn de som står i bøkene.

edit.. gedigen feil

Endret av skreppamedleppa
AnonymBruker
Skrevet

Oppgaveløsning er alfa og omega. Om du ikke skjønner all verden, men har lært deg en teknikk for å klare det enkleste så burde du kunne stå.

Vet om en som kom inn på et prestisjetung studium i historie(?) i England. Hun hadde ikke matte fra videregående og dermed så fikk hun ikke lån fra Lånekassa. Hun hadde diagnosen dyskalkuli. Ergo så røyk drømmestudiet.

AnonymBruker
Skrevet

Kan anbefale Khan academy. Jeg tar 1P-2P som privatist nå på akademiet, har aldri vært flink i matematikk tidligere(ikke at jeg er noen supergeek på matte nå heller) men føler jeg får mer hjelp og forståelse på privatist kurset enn på vgs, selv om vi går fort igjennom. Mattelæreren er ganske flink å forklare hvorfor ting er som de er og ikke bare "lær formler og bruk de". Det nytter ikke å pugge formler uten å vite hvorfor og hvordan du skal bruke de.

Nå vet jeg ikke hva slags mattekurs du går på men 1P, 2P, R1/2 ligger ute på youtube. Jostein Trondal og Roger Markussen har lagt ut matematikkvideoer på norsk som går gjennom matematikkbøkene kapittel for kapittel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...