Gjest Gjest Skrevet 10. april 2012 #1 Skrevet 10. april 2012 Min sønn skal begynne på skolen til høsten. Han kan ikke lese eller skrive ennå, men skrive navnet sitt klarer han, men husker ikke tall eller bokstaver så godt, han har glemmer dem når jeg spør senere. og blir veldig fort frustrert hvis jeg spør litt for mye om bilder vi ser på og sånt. Ser at flere jevnaldrende kan både lese og skrive allerede, og leser her inne på forum at både tre og fireåringer kan dette. Vil gjerne prøve å stimulere ham til å ville lære litt mer om tall og bokstaver, men trenger råd fra dere andre hva som har fungert med deres barn? Og evt. navn på bøker etc dere har brukt til dette...
Muscae Skrevet 10. april 2012 #2 Skrevet 10. april 2012 Å pugge bokstaver og tall bare for å pugge dem vil nok ikke inspirere ham noe særlig til å lære det. De fleste lærer seg å lese ved å skrive. La ham få lov til å skrive på datamaskinen din, og leke med bokstavene der. Da slipper han å streve med å forme bokstavene. Om du lyderer ordene han ønsker å skrive, bokstav for bokstav, vil han etterhvert oppfatte sammenhengen mellom bokstav og lyd. Altså: om du vil at han skal skive MAMMA, så ikke si bokstavnavnet EM-A-EM-EM-A, men bruk bokstavlyden MM-AA-MM-MM-AA, med lange lyder for hver bokstav. For å lære tall opp til 10 er kortspill ypperlig! Dette er et spill som er enkelt for førskolebarn, og der man bruker navnet til tallet hele tiden. Om han ikke vet om han har en tier, så viser du ham tieren, samtidig som du spør etter en tier. Da vil han etterhvert lære å kjenne igjen hvordan tallene ser ut, og hva de heter. Det finnes selvsagt mange andre metoder å lære dette på, men det var det jeg kom på nå...
Silfen Skrevet 10. april 2012 #3 Skrevet 10. april 2012 La de lære i sitt eget tempo. Det er IKKE normalt at 3-4åringer leser og skriver. Viser barn interesse, så la dem utforske den interessen. Viser de den ikke, så kommer det senere. Så lenge man leser for ungene og snakker om ting, så tenker jeg at det er mer enn nok stimuli såfremt de ikke ønsker å utforske noe spesielt selv. 1
MellonCollie Skrevet 10. april 2012 #4 Skrevet 10. april 2012 Treåringen her har vært veldig opptatt av bokstaver i en god stund, og vi har oppmuntret dette ved å: - Ha bokstavmagneter på kjøleskapet som vi leker med sammen. - La ham leke bokstavspill på PCen innimellom (Et par-tre stk på Goboken sin side som vi bruker) - Kjøpe Kaptein Sabeltannboka "Bokstavjakten" til ham. (Og forøvrig Kaptein Sabeltannboka "10 mynter av gull" i forhold til tall-læring opp til 10, begge har vært veldig populære hos en Sabeltannelskende gutt). - Generelt prate mye om bokstavene i daglige situasjoner. Lese på melkekartongen ved frokostbordet, kjenne igjen bokstaver på butikken osv. Men det viktigste er vel å ta det i guttens eget tempo. Er han ikke interessert, så kan det hende han bare får det opp i halsen om det blir for mye. Og om han ikke er interessert og heller ikke får noen mestringsfølelse på det så kan det fort bli negativt betont. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #5 Skrevet 10. april 2012 lærerike mobilspill/dataspill er en god måte for å øke interessen. (Men sitt ved siden av å spill sammen med barnet ditt. Ikke la spillet overta foreldrerollen)
Selje Skrevet 10. april 2012 #6 Skrevet 10. april 2012 Noen tips: Massevis av rim og regler, tulledikt og tullerim pleier å fenge. Rim og regler er viktige for å forstå at språket ar en formside og er sentralt for å lære å lese. Lek "Midt skip er lastet med": f.eks når dere er ute og kjører bil. Du trenger jo ikke å gjøre han oppmerksom på at det er bokstavlek, hvis han er litt umotivert for sånn. Kjøleskapsmagneter er smarte, som noen andre her var inne på. Jeg har også veldig stor tro på forskjellige brettspill og kortspill - jeg tror de rett og slett er med på å utvikle hjernen. Han kan sikkert telle, men har du sjekket om han korresponderer tall og mengde . Ikke alle gjør det, men sier bare tallene som ei remse med ord, uten egentlig å forstå hvor stor mengden er. Når han er i humør til det og dere f.eks. snakker om bokstaver og ser i bøker, kan du jo velge bokstavene i navnet hans: velg de du vet han kan til å begynne med, og be han se om han kan se den bokstaven i det eller det ordet, eller i den eller den linjen -alt ettersom. Tror det er knallviktig at du ikke stresser dette, da tror jeg bare stemningen blir negativ og det er dumt for dere. Begynn med rim og regler, det pleier de fleste unger å elske. Og les høyt for han - gjerne bildebøker. Lykke til!
Kara W Skrevet 10. april 2012 #8 Skrevet 10. april 2012 Bruk tall og bokstaver så mye som mulig i dagliglivet, heller enn å tenke at dette er noe dere skal sette dere ned og lære. Be ham f.eks hente frem 3 gulrøtter fra kjøleskapet når dere lager middag. Når dere skal parkere bilen ber du ham hjelpe til med å lete etter et skilt med en P på. Barn er veldig ivrige etter å kunne hjelpe foreldrene sine. Vi har lekt en del med bokstavkjeks og rosiner. Si at han kan få lov til å spise 6 rosiner, eller legg frem noen kjeks si han kan spise bokstaven S. Eller at barna kan få like mange som de er år gamle. Veldig stas når man får lov til å telle opp til seg selv og et yngre søsken, og så oppdage at man fikk mest (krever samarbeidsvillige småsøsken ) Ellers er det absolutt ikke uvanlig at barn begynner skolen uten å kunne noe av dette. Det er tross alt derfor de skal gå på skolen! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå