Gå til innhold

Råforing av valp

Anbefalte innlegg

Gjest tantenipsy
Skrevet

Vi har en dvergpuddelvalp på 4 mnd, og har litt lyst til å prøve råforing til henne.

Har hørt mye positivt om råforing, og hun er også ganske uinteressert i tørrfor.

Tenkte vi skulle begynne med å kjøpe råfor fra Vom & Hundemat, men er usikker på dette med bein. Må hun spise bein i tillegg for å holde tennene rene, eller er det andre grunner til at de skal spise bein i tillegg?

Hun er veldig glad i å tygge på greiner, kan dette i noen grad erstatte gnaging på bein? Hva med sånne dentastix eller hva det nå heter?

Er helt uvitende på dette feltet, så blir kjempeglad for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ernæringsmessig sett er det mer enn nok bein i V&H, så du trenger ikke å gi bein. Å gnage på bein er imidlertid fin trim for tenner og tannkjøtt samtidig som det styrker muskulaturen i kjeve og nakke.

Min erfaring er at det å gi V&H i seg selv reduserer forekomsten av tannstein. Sannsynligvis fordi det blir surere klima og magesekken og en mer riktig bakteriflora både i magesekken og munnhulen.

Dentastix og lignende er helt meningsløst å gi. De er for myke til å ha noen effekt, de er dyre og de inneholder ofte mye rart som ikke er spesielt bra for hunder, bl.a. sukker. Tygging på greiner er det vel i og for seg ikke noe galt i, men hvis hunden er veldig ivrig kan det havne skarpe trefliser i magen og det er ikke bra. Jeg vil med andre ord anbefale deg å lære hunden å sette pris på bein. Til en så liten hund vil jeg anbefale f.eks. kyllingvinger, små biter av kraftbein, oksehaler etc. Det som er viktig er at det er en god del kjøtt på beina slik at hunden ikke får i seg for mye hardt bein på en gang, men det er neppe noe problem med en så liten valp av en liten rase.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...