AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #1 Skrevet 10. april 2012 Sliter med vondt lukt i tykke hettegensere, joggebukser osv som bruker lang tid på å tørke. Det hjelper hverken å vaske dem igjen eller lufte dem over lang tid. Noen som vet om det er mulig å fjerne denne lukten?
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #2 Skrevet 10. april 2012 Legg de en stund i eddikvann og sørg for at de tørker fortere.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #3 Skrevet 10. april 2012 Jeg bruker eddik i skyllekammeret, eller hva det heter, der andre har tøymykner. All lukt er borte da. Lukta satt seg vanligvis ofte i treningsklær, sorte klær, og litt tykke klær før.
Galadr1el Skrevet 10. april 2012 #4 Skrevet 10. april 2012 La klærne ligge en stund i eddikvann og kjør en rens på vaskemaskinen din. Du får kjøpt rensemiddel som du har i kammeret for hovedvask og kjør det sammen med en 95graders tom maskin.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #5 Skrevet 10. april 2012 La klærne ligge en stund i eddikvann og kjør en rens på vaskemaskinen din. Du får kjøpt rensemiddel som du har i kammeret for hovedvask og kjør det sammen med en 95graders tom maskin. Vaskemaskinen er helt ny så det er ikke feilen Men skal absolutt prøve eddikvann. Hvor mye eddik iforhold til vann skal jeg bruke?
Galadr1el Skrevet 10. april 2012 #6 Skrevet 10. april 2012 Tror vi brukte en 10litersbøtte og en halv flaske eddik. Lukter litt surt på badet mens man holder på. Og vi lot vel klærne ligge en dag eller to!
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #7 Skrevet 10. april 2012 Tipper problemet ditt er at plaggene tørker for sakte. Du bør gjøre noe med det. Jeg tar en god skvett i en bøtte med vann. Ikke så mye som en halvliter som ble nevnt her.
Galadr1el Skrevet 10. april 2012 #8 Skrevet 10. april 2012 Det er ikke en litersflaske med eddik, ikke de vi har kjøpt, i alle fall. Kanskje flasken er på 0,5 og vi har brukt halvparten? Kanskje litt mindre, da. Og bøtten så full av vann den kunne være for å få plass til plaggene. Og enig i at plaggene nok tørker for sakte.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #9 Skrevet 10. april 2012 Tipper problemet ditt er at plaggene tørker for sakte. Du bør gjøre noe med det. Jeg tar en god skvett i en bøtte med vann. Ikke så mye som en halvliter som ble nevnt her. Nå sto jo det i hovedoverskriften så det visste jeg. Men jeg kan ikke akkurat gjøre så mye med at de tykkeste plaggene våre tørker for sent. De henger på stativ i stuen, det er den muligheten vi har.
Gjest navnelapp Skrevet 10. april 2012 #10 Skrevet 10. april 2012 Når dei har vore i eddikvatn må du vaske dei på nytt, og sentrifugere dei grundig på høgaste mogelege omdreiningstal. Køyr dei gjerne ein ekstra gong i sentrifuga viss du har ekstra sentrifugering utan skylling som eit valg på din maskin. Eddik i skyllemiddelkammeret kan du bruke kvar gong du vaskar klede, eg brukar halvparten eddik og halvpartene parfymert skyllemiddel, med mindre eg vaskar mikrofiberklutar, då brukar eg berre eddik. Når dei er skylt med eddik og har blitt grundig sentrifugert burde det gå betre.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #11 Skrevet 10. april 2012 Kan man reagere på eddik i klærne? Har to små barn, så jeg tenkte at noen kanskje kunne reagere på det.. Har ikke peiling jeg altså..
Gjest navnelapp Skrevet 10. april 2012 #12 Skrevet 10. april 2012 Eddik fordampar veldig fort. Det er basert på eddiksyre, som er eit etsande stoff, men er veldig tynna ut i 7% eddik. Dessutan vil det bli ytterlegare tynna ut i skyllevatnet. så lenge tøyet er tørt når det vert teke på kroppen trur eg neppe eddikskylling forårsakar allergi. Så vidt eg veit er eddik ikkje eit allergen. Det kan vere irriterande i åpne sår, men det er når den er i fuktig, flytande tilstand.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #13 Skrevet 10. april 2012 Eddik fordampar veldig fort. Det er basert på eddiksyre, som er eit etsande stoff, men er veldig tynna ut i 7% eddik. Dessutan vil det bli ytterlegare tynna ut i skyllevatnet. så lenge tøyet er tørt når det vert teke på kroppen trur eg neppe eddikskylling forårsakar allergi. Så vidt eg veit er eddik ikkje eit allergen. Det kan vere irriterande i åpne sår, men det er når den er i fuktig, flytande tilstand. Takk for svar Er det hensiksmessig og alltid ha det i sammen med skyllemiddelet? Har det en annen funksjon enn å fjerne lukt? Mange dumme spørsmål...
Gjest navnelapp Skrevet 10. april 2012 #14 Skrevet 10. april 2012 Takk for svar Er det hensiksmessig og alltid ha det i sammen med skyllemiddelet? Har det en annen funksjon enn å fjerne lukt? Mange dumme spørsmål... Eg brukar eddik når eg vaskar mikrofiberting, for då kan eg ikkje ha skyllemiddel i. så brukar eg det når eg vaskar kulørt tøy på 40 grader, fordi det er ofte i slikt tøy lukta oppstår. Eg brukar det også når eg vaskar ulltøy, eg syns ulltøyet vert veldig mjukt og fint når det vert skylt i eddikvatn. I vanleg kvitvask brukar eg det ikkje.
Gjest PinkLeaf Skrevet 22. april 2012 #15 Skrevet 22. april 2012 Henger meg på denne tråden, jeg.. Dersom jeg vil bruke eddik i skyllemiddelkammeret, hvilken type er mest gunstig å bruke? Tror jeg har 35% eller noe sånt stående. Må jeg blande med vann først så det ikke blir så sterkt?
Gjest navnelapp Skrevet 22. april 2012 #16 Skrevet 22. april 2012 Eg blandar ut 35% i vatn i forholdet 1:5, ca. Det er mest fordi eg trur den sterke oppløysinga er hard for dei indre delane i maskinen. Pluss at den er lettare å dosere i utspedd blanding.
Gjest PinkLeaf Skrevet 22. april 2012 #17 Skrevet 22. april 2012 Fantastisk, takk! Jeg var litt redd for at jeg var nødt til å kjøpe helt ny garderobe til samboeren! Da skal jeg bruke morgendagen på klesvask!
Gjest PinkLeaf Skrevet 22. april 2012 #18 Skrevet 22. april 2012 Forresten! Hvor mye heller du i for hver vask? Sånn vanlig 40 grader kulørt bomull?
Gjest navnelapp Skrevet 22. april 2012 #19 Skrevet 22. april 2012 Viss tøyet luktar ille fyller eg opp til maks-merket i skyllemiddelkammeret. Er det bomullsklede som toler 60 grader ville eg brukt det, sjølv om det er kulørt, viss lukta er ille. Når lukta er borte kan du gå over til 40 grader igjen.
Gjest PinkLeaf Skrevet 22. april 2012 #20 Skrevet 22. april 2012 Det er arbeidsklær og t-skjorter, alt i sort bomull - så jeg tror det skal tåle 60 grader. Igjen, tusen takk - nå ble jeg letta!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå