AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #1 Skrevet 10. april 2012 Det er straffbart å drepe katter, men burde det ikke være lov siden det er lov å drepe fisk?
Lizbeth Skrevet 10. april 2012 #2 Skrevet 10. april 2012 Katter og fisk oppfatter truende situasjoner forskjellig, vi trenger fisk for å kunne overleve her på planeten (og det er en god nok grunn til å drepe de) og nervesystemet til katter og fisk er forskjellig. Jeg kunne ramset opp en hel drøss andre grunner også, men du burde vel klare å tenke klart selv her. 1
TheHairyToothfairy Skrevet 10. april 2012 #3 Skrevet 10. april 2012 nervesystemet til katter og fisk er forskjellig Gidder du forklare dette litt nærmere? 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #4 Skrevet 10. april 2012 Jeg synes faktisk pattedyr og fisk burde stille likt her. Det bør selvfølgelig være straffbart å knerte katten som noen eier, men å knerte en villkatt bør ikke straffes strengere enn å knerte en spurv, en meitemark eller en gjedde IMO. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #5 Skrevet 10. april 2012 det er faktiskt motbevist at fisk ikke føler smerte! de føler smerte akuratt som pattedyr, så å henge de på krok er dyreplageri rett å slett, jeg sluttet å fiske når jeg leste dette! jeg husker ikke hvor jeg leste det, men siden jeg bare ser discovery, animal planet og geographic nature så har jeg nok sett det på en dokumentar der, eller lest i en vitenskapsblad. jeg syns at vi gjerne skulle dept litt katter, ikke fordi jeg ikke liker katter deg gjør jeg, men jeg syns det er trist med alle villkattene som lider seg igjennom livet med sult, hyppige graviditeter, sykdommer og til slutt død. 3
loraine Skrevet 10. april 2012 #6 Skrevet 10. april 2012 Det finnes ikke villkatter i Norge, kun katter som er dumpet av eierne sine. Hvorfor i det hele tatt diskutere dette? Hjerteløst.. 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #7 Skrevet 10. april 2012 Da må vi vel ta med alle dyr, ikke bare katter og fisk. Det er ikke lov å drepe dyr som folk eier. Det er like ulovlig å drepe naboens gullfisk som det er å drepe katten hans. Kommer man over et skadet vilt, dyr så har man vel heller ikke lov til å drepe dem selv, men man må tilkalle viltnemda.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #8 Skrevet 10. april 2012 Det finnes ikke villkatter i Norge, kun katter som er dumpet av eierne sine. Hvorfor i det hele tatt diskutere dette? Hjerteløst.. jeg er ikke hjerteløs jeg bor midt i stavanger by og jeg forer vel 30 katter, og jeg har bare en selv! har en katteluke og maten på gangen, og det er ikke bare min katt som kommer innom for litt mat, det er mange triste, gravide, skabbete og syke katter som jeg kan banne på ikke har eier!! det er hjerteløst det, å ville humant avlive dyra så de slipper å lide er bra!
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #9 Skrevet 10. april 2012 Det finnes ikke villkatter i Norge, kun katter som er dumpet av eierne sine. Hvorfor i det hele tatt diskutere dette? Hjerteløst.. Jo, det finnes villkatter i Norge. Hva får deg til å tro at det ikke gjør det?
loraine Skrevet 10. april 2012 #10 Skrevet 10. april 2012 jeg er ikke hjerteløs jeg bor midt i stavanger by og jeg forer vel 30 katter, og jeg har bare en selv! har en katteluke og maten på gangen, og det er ikke bare min katt som kommer innom for litt mat, det er mange triste, gravide, skabbete og syke katter som jeg kan banne på ikke har eier!! det er hjerteløst det, å ville humant avlive dyra så de slipper å lide er bra! Du kan ikke vite om de kattene har eier eller ikke, kan likegodt være at de har rotet seg bort og funnet mat hos deg. Når de finner mat hos deg blir de hos deg. Har du ikke sikret katteluken din så kun DIN katt kommer inn? Det har skjedd utallige ganger at katten vår har rotet seg litt bort og fått mat hos noen andre, vært borte i flere uker, pga at noen har gitt katten mat!! Sett heller opp annonser og prøv å finne eierne.
Gjest Lille-pus Skrevet 10. april 2012 #11 Skrevet 10. april 2012 (endret) Det hjelper ikk en d***t å knerte de forvillede kattene så lenge mennskene ikke kastrerer kattene sine (mulig Stavanger og Rogaland er spesielt ille ? ) Da vil du måtte knerte og knerte og knerte 20-talls (for ikke å si 100-talls) nye forvillede, hjemløse katter år etter år, - uten å få noen endre på problematikken. Og katte-eierene kunne fortsette å gi sm, myke kattunger til barna sine, - og kaste kattungene på dør når de blir litt større og ikke er like små og søte lenger. Jeg trodde vel ellers at akkurat Stavanger hadde et meget godt samarbeid med den lokale frivillige organisasjon ? - avtale mellom organisasjonen og kommunen om innfanging, kastrering (eventuel omplassering dersom det er mulig), og tilbakeføring til "sitt" område. Hva har du gjort for å hjelpe du da, TS ? P.s. Villkatter finnes ikke i Norge, bare så det er klart en gang for alle. Den nærmeste bittelille stammen villkatter finner du i Scotland. d.s. Endret 10. april 2012 av Lille-pus 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #12 Skrevet 10. april 2012 Du kan ikke vite om de kattene har eier eller ikke, kan likegodt være at de har rotet seg bort og funnet mat hos deg. Når de finner mat hos deg blir de hos deg. Har du ikke sikret katteluken din så kun DIN katt kommer inn? Det har skjedd utallige ganger at katten vår har rotet seg litt bort og fått mat hos noen andre, vært borte i flere uker, pga at noen har gitt katten mat!! Sett heller opp annonser og prøv å finne eierne. trust me de stygge kattene som kommer til meg har IKKE eiere, de som er fine og har halsbånd jager jeg glatt ut igjen. jeg bor i kollektiv det er "vår" katt da ikke bare min, vi er 3 jenter, og ja det er spesielt ille med mange ville katter i stavanger!! ikke en dag går uten at jeg ser en eller flere... stakkarene får vondt av de... joda vi har jo kari mils da som har sånn 2000 katter, men det er vel 5000 ville da så da hjelper det lite, og de masseproduserer seg som kaniner, så det er flere generasjoner med "ville" katter her... og kanskje er det ekstra ille her fordi i kolletivet vårt som mange andre også gjør så forer vi disse kattene fordi vi får ås vondt av de.
Crazyparrotwoman Skrevet 10. april 2012 #13 Skrevet 10. april 2012 Det hjelper ikk en d***t å knerte de forvillede kattene så lenge mennskene ikke kastrerer kattene sine (mulig Stavanger og Rogaland er spesielt ille ? ) Da vil du måtte knerte og knerte og knerte 20-talls (for ikke å si 100-talls) nye forvillede, hjemløse katter år etter år, - uten å få noen endre på problematikken. Og katte-eierene kunne fortsette å gi sm, myke kattunger til barna sine, - og kaste kattungene på dør når de blir litt større og ikke er like små og søte lenger. Jeg trodde vel ellers at akkurat Stavanger hadde et meget godt samarbeid med den lokale frivillige organisasjon ? - avtale mellom organisasjonen og kommunen om innfanging, kastrering (eventuel omplassering dersom det er mulig), og tilbakeføring til "sitt" område. Hva har du gjort for å hjelpe du da, TS ? P.s. Villkatter finnes ikke i Norge, bare så det er klart en gang for alle. Den nærmeste bittelille stammen villkatter finner du i Scotland. d.s. jeg bor i stavanger og når en hukatt fødte et kull på 11 i garasjen vår hadde ikke jeg hjerte til å ikke sette ut mat til de, jeg ringte dyrebeskyttelsen, mattilsynet og politiet, ingen ville ha de! jeg har som barn blitt angrepet 2 ganger av "ville" katter der jeg vokste opp, jeg hadde begge gangene mat i hånda.. dyrepoiti nå!!! 1
Gjest Nuppdupp Skrevet 10. april 2012 #14 Skrevet 10. april 2012 (endret) hva med alle som dreper blomster? :( :( har dere noen gang tenkt på at dere sårer følelsene til blomsten? bare bruker dem et par dager, dreper dem og hiver dem på dør :( dakar. mordere! Endret 10. april 2012 av Nuppdupp 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #15 Skrevet 10. april 2012 hva med alle som dreper blomster? :( :( har dere noen gang tenkt på at dere sårer følelsene til blomsten? bare bruker dem et par dager og hiver dem på dør :( dakar Håner du denne tråden fordi du ikke liker dyr eller fordi du ikke har et liv? 3
Veslevimsa Skrevet 10. april 2012 #16 Skrevet 10. april 2012 Det hjelper ikk en d***t å knerte de forvillede kattene så lenge mennskene ikke kastrerer kattene sine (mulig Stavanger og Rogaland er spesielt ille ? ) Da vil du måtte knerte og knerte og knerte 20-talls (for ikke å si 100-talls) nye forvillede, hjemløse katter år etter år, - uten å få noen endre på problematikken. Og katte-eierene kunne fortsette å gi sm, myke kattunger til barna sine, - og kaste kattungene på dør når de blir litt større og ikke er like små og søte lenger. Jeg trodde vel ellers at akkurat Stavanger hadde et meget godt samarbeid med den lokale frivillige organisasjon ? - avtale mellom organisasjonen og kommunen om innfanging, kastrering (eventuel omplassering dersom det er mulig), og tilbakeføring til "sitt" område. Hva har du gjort for å hjelpe du da, TS ? P.s. Villkatter finnes ikke i Norge, bare så det er klart en gang for alle. Den nærmeste bittelille stammen villkatter finner du i Scotland. d.s. Ja det er riktig at vi ikka har villkatter, dette uttrykket blir feilaktig brukt om løskatter/hjemløse katter, som er det vi har i massevis... jeg har noen "villkatter", altså de ble født ute og er menneskesky.
Gjest Nuppdupp Skrevet 10. april 2012 #17 Skrevet 10. april 2012 Håner du denne tråden fordi du ikke liker dyr eller fordi du ikke har et liv? ingen av delene, men følte for å nevne blomstene også. synes man forresten ikke skal drepe noe man ikke har tenkt til å spise. 2
Mari*Nade Skrevet 10. april 2012 #18 Skrevet 10. april 2012 Arten villkatt finnes ikke i norge nei, men når dumpede "feriekatter" søker husrom i et forlatt låve, kjeller e.l. og føder unger er det vel vanlig blandt folk å kalle disse avkommene for villkatter. 3
Gjest Lille-pus Skrevet 10. april 2012 #19 Skrevet 10. april 2012 Arten villkatt finnes ikke i norge nei, men når dumpede "feriekatter" søker husrom i et forlatt låve, kjeller e.l. og føder unger er det vel vanlig blandt folk å kalle disse avkommene for villkatter. Ja, og den feilbetegnelsen er rimelig utbredt er jeg redd.... Det eneste som virkelig hjelper er a) Innfanging, kastrering og etablering av matestasjoner. Da begrenses tilkomsten av nye hjemløse, forvillede individer. b) Å få ristet inn i hodet til menensker at katten skal kastreres dersom den ikke skal benyttes i planlagt avl slik at den store mengden useriøst dyrehold avvikles. c) Påbud om chipmerking av enhver eid katt. d) Ingen katt skal være "Gis bort". Enhver katt skal koste penger (min. 300 - 500 kroner). Vedr. Stavanger så mener jeg bestemt at det fremdeles finnes en avtale mellom den frivillige organisasjonen og Stavanger kommune. En avtale hvor kommunen betaler for sterilisering og kastrering av kattene, og den frivillige organisasjonen står for resten. Kilde: Min lenke Så kan man lure på hvorledes situasjonen ville vært uten denne avtalen. Og det er desverre alt for mange som nær sagt til alle årets tider ringer, med trusler og med gråt (mest trusler) og mener en frivillig organisasjon har både plikt og krav på seg til å ta over både den innringendes egne dyr (som vedkommende ikke lenger vil ha) og andre kjæledyr. Et Dyrepoliti er en god sak, men hvilket mandat og hvilken myndighet mener man at Dyrepolitiet skal ha/få ? Jeg betaler gjerne litt mer i skatt for å få et Dyrepoliti, men jeg vat at på langt nær alle er av samme mening. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå