AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #1 Skrevet 9. april 2012 Hei! Jeg trenger virkelig tanker og meninger fra noen som ikke står meg nær som venner og familie om dette, og håper at det er noen der som kan hjelpe meg! Jeg går første året sykepleie (noe jeg spontant begynte på, fordi jeg ikke kom inn på førstevalget mitt; dyrepleie) og er nå utplassert i min første praksis på sykehjem. Jeg har egentlig lenge visst at sykepleie ikke var noe for meg, men jeg har holdt ut (og faktisk klart meg veldig bra) hittil i studiet, selv om jeg ikke har vært motivert. Tenkte at det er jo mange muligheter etter endt utdanning, og at jeg sikkert kom til å finne NOE som passet for meg etter denne utdannelsen. Og så tenkte jeg at 1 år uansett ikke var bortkastet om jeg skulle slutte etter 1 år. MEN, så kom denne praksisen. Jeg hadde mine forventninger og gruet meg veldig, veldig mye. Gruet meg til den "intime kontakten" (misforstå meg rett) med pasientene, og det triste"dystre" med å jobbe på sykehjem. Men det ble mye verre enn jeg hadde forestilt meg. I tillegg har jeg blitt plassert på et sykehjem der jeg må ta 2 busser og 1 tog for å komme meg til, og jeg bruker rundt 2,5 timer på hjemreisen. Dette gjør selvfølgelig at motivasjonen min er om mulih enda dårlige. Jeg er plassert på en langtidsavdeling og har hittil de 2(av 8 uker jeg skal være der) kun observert og assistert litt ved stell. Herfra må jeg nok gjøre det meste selv, med assistanse i begynnelsen. Jeg tror rett og slett ikke jeg takler det, og jeg tar med meg både avføringen, hemoroidene og nakenheten deres hjem. Jeg har problemer med å spise, klarer ikke være intim med kjæresten og er ellers utrolig sliten og utmattet pga dette. Det går rett og slett på psyken min, og det er ikke noe jeg ønsker å gjøre. Jeg har så utrolig lyst til å slutte, men alle jeg snakker med sier at jeg MÅ fortsette for at ikke hele året skal være bortkastet. Men er det virkelig verdt det, om jeg lider meg såpass igjennom det? Hadde jeg visst at det kun var 6 uker igjen, og at det da ville være over, hadde jeg kanskje klart det, men jeg er redd dette vil plage meg og følge meg i lengre tid. Det er rett og slett IKKE noe for meg, og jeg klarer ikke å distansere meg fra jobben i det hele tatt. Jeg mener selvfølgelig og kunne ønske at jeg kunne fullføre slik at jeg hadde fulført 1 år, men jeg kan jo ikke unngå det jeg ikke klarer å gjøre på sykehjemmet, da får jeg det vel ikke fullført.. (Jeg har forresten også studielån). Dette ble mye, og jeg kunne skrevet mye mer. Jeg håper dere vil komme med noen tanker, meninger eller råd til meg! Kanskje noen har noen erfaringer? Klem fra Cathrine!
Testosteron Skrevet 9. april 2012 #2 Skrevet 9. april 2012 Jeg skjønner at du reagerer på oppgavene, men du må huske på at dette er helt vanlige arbeidsoppgaver som tusenvis av andre gjør hver dag, og du vil nok klare dette lettere etterhvert. Jeg synes du bør holde ut slik at du får fullført dette første året, og så kan du heller slutte til sommeren.
Gjest Indra Skrevet 9. april 2012 #3 Skrevet 9. april 2012 Hei! Jeg tror dette må bli en vurdering av hva om du vil ha litt ekstra på studielånet eller ikke. Husk at du får studielån til høsten eller et annet år selv om du slutter nå. Om du slutter vil du jo også kunne skaffe deg en jobb! Da har du fort tjent inn litt ekstra som kan komme godt med til neste år. Er det ikke sånn at du allerede har tatt noen eksamener og dermed fått noen studiepoeng dette året? Det er 40 % som omgjøres, så om du for eksempel har tatt 15 stdp får du omgjort 10 %. Du kan ta ekstra fag eller et semester uten lån om du vil rette opp fullstendig, men dette har du åtte år på deg til å gjøre Du får studielån til høsten selv om du ikke fullfører dette året som du skal. For å ikke få lån må man ligge mer enn 60 poeng etter. Jeg ville sluttet. Jeg har gått imot magefølelsen i slike situasjoner selv og det gagner deg neppe å gjøre det. Du bør ikke holde ut bare for å holde ut. Dette må gi deg noe også og om du mener du ikke klarer stell og det som hører med praksisen er det en ærlig sak å slutte. Det er mange som opplever dette når de går ut praksis. Vær glad du var klar over tanken før du gjorde det, for selv om det kanskje føles som et nederlag nå ville det kanskje vært enda verre om du først skjønte det i prakis. Lykke til, dette går fint
Gjest Indra Skrevet 9. april 2012 #4 Skrevet 9. april 2012 Jeg skjønner at du reagerer på oppgavene, men du må huske på at dette er helt vanlige arbeidsoppgaver som tusenvis av andre gjør hver dag, og du vil nok klare dette lettere etterhvert. Jeg synes du bør holde ut slik at du får fullført dette første året, og så kan du heller slutte til sommeren. Det er vel ikke noe poeng i holde ut bare for å holde ut? Mye mer matnyttig å heller ta seg en jobb da, så kan man tjene litt ekstra og kanskje klare seg med for eksempel halvt lån neste år. Det er mange som rett og slett ikke passer i omsorgsyrker. Jeg er en av dem. Jeg hadde ikke håndtert 8 uker i sykepleiepraksis, men så er det mange jeg kjenner som ikke ville ha håndtert enkelte av jobbene jeg har hatt. Folk er forskjellige.
Lovealii Skrevet 9. april 2012 #5 Skrevet 9. april 2012 Hei Catherine! Om du ikke er fornøyd, så slutt! Glem studielånet.. Det får du betalt ned uansett. Enda verre å gjøre ferdig bacheloren også finne ut av dette var ikke noe for deg..! Finn heller noe du trives med
Leanfear Skrevet 9. april 2012 #6 Skrevet 9. april 2012 Tre ting du må tenke på er: 1. Vil du trenge utdannelsen innenfor sykepleien noen andre plasser senere? Ett fullført år er greit å ha på CV, men egentlig så driter mesteparten i det. Ihvertfall når det er bare få emner som ikke gir noen form for kompetanse. 2. Hvis du slutter nå bør du ha en jobb du kan gå til med en gang slik at du får tjent inn ihvertfall så mye penger som et føllført år ville trekt av fra studielånet. Hvis ikke vil du tenke at æsj, jeg skulle bare fullført det året for de 35 000. 3. Hvor lang tid er det igjen, er det veldig mye igjen av praksisen? Jeg husker den første tiden min på gamlehjem, det var drit men man blir mer og mer vant av det og ser etterhvert hva som er det kjekke med jobben. Det nytter heller ikke å tenke at denne jobben er drit hele dagen, for da blir alt drit. Ser du rett i lysa på en motgående bil vil man oftes svinge mot lysene uten at det er meningen. Fokuser på andre ting og regn for eksempel ut hvor mye du tjener dagen du er i praksis. 35 000/antall dager. Forøverig om å studere videre vil jeg si slutt ihvertfall etter dette året! Livet er for kort til å gjøre noe man ikke syntes er kjekt om det er fra 2 til flere år av livet! I Norge er vi i den situasjonen at man kan gjøre feil for så å prøve noe annet. Studielånet blir betalt ned og du vil tjene pengene en annen plass som du forhåpentligvis vil trives bedre
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #7 Skrevet 10. april 2012 TS her. Tusen takk for svar og råd dere! Det hjelper å høre at det ikke er feil av meg å ville slutte, men allikvel..Det er så utrolig leit at det er så kort igjen av første året før det er bestått. Dumme praksisen Er fortsatt så utrolig usikker..men jeg møtte opp idag, første dag etter påskeferien. Fikk lov til å obervere idag også..Lurer på hvor lenge jeg kan holde dét gående. Blir kjempeglad hvis det er flere som har noen erfaringer eller råd til meg om hva jeg burde gjøre! Klem Cathrine
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #8 Skrevet 10. april 2012 Cathrine?? Håper ikke du er veninna mi! Mye stemte med henne. Hvilken skole går du på?
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #9 Skrevet 10. april 2012 Hvorfor håper du ikke det? Det er uansett irrelevant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå