AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #1 Skrevet 9. april 2012 Vi har vært utenpiller ( men med kondom) siden juli i fjor. Sluttet med kondom i januar, da tenkte vi å begynne prøvinga.. Men, jeg hadde ikke begynt å satt meg inn i el- dager eller noen ting før nå i april. Fulgte ikke med på dager det var lurt ha sex eller noe. Eneste jeg hadde planlagt var folat. Tenkte i mars at jeg kanskje burde begynne å følge med litt.. Kjøpte tester og begynte el testing for fullt nå i april. Kan jeg egentlig si at jeg har prøvd i 4 pp? Telles en pp etter ant mnd uten prevensjon, eller ant mnd med aktiv prøving ( sex på riktige dager, testing etc)? Er jeg egentlig i pp1?
marielle171 Skrevet 9. april 2012 #2 Skrevet 9. april 2012 Vi har vært utenpiller ( men med kondom) siden juli i fjor. Sluttet med kondom i januar, da tenkte vi å begynne prøvinga.. Men, jeg hadde ikke begynt å satt meg inn i el- dager eller noen ting før nå i april. Fulgte ikke med på dager det var lurt ha sex eller noe. Eneste jeg hadde planlagt var folat. Tenkte i mars at jeg kanskje burde begynne å følge med litt.. Kjøpte tester og begynte el testing for fullt nå i april. Kan jeg egentlig si at jeg har prøvd i 4 pp? Telles en pp etter ant mnd uten prevensjon, eller ant mnd med aktiv prøving ( sex på riktige dager, testing etc)? Er jeg egentlig i pp1? det har jo egentlig ingen betydning om du er i PP1 eller PP4? Men hvis dere kommer til å slite med å bli gravid og dere skal bli utredet etter et år hadde jeg nok sagt at jeg hadde begynt å prøve i januar.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #3 Skrevet 9. april 2012 Men, kaller dere andre PP 1 den mnd dere hadde sex uten prevensjon aller først, eller den mnd dere begynte med evt testing og fulgte med på syklusen, EL- dager mm? Skjønner jo at det for mange blir samme mnd, men for dere andre.
stine889 Skrevet 9. april 2012 #4 Skrevet 9. april 2012 Jeg sluttet på p-piller i august i fjor og har ikke prøvd aktivt, men vi har hatt ubeskyttet sex siden. Men har ikke fått ordentlig mensen før nå, så jeg sier at dette blir PP1. I og med at jeg fra nå av kommer til å følge med på EL
Athene Skrevet 9. april 2012 #5 Skrevet 9. april 2012 Dette med PP er jo ikke et vitenskapelig begrep med en gitt definisjon, men noe som har utviklet seg blant prøvere på diverse forum. Så hva du kaller enn PP er egentlig opp til deg. Jeg synes ikke prøvd aktivt / ikke prøvd aktivt har så mye å si. Sex uten prevansjon = prøving. Skal man gjøre det helt teknisk må man jo registrere at eggløsning har vært, gjennom temping eller blodprøver. Alle opplever en eggløsningsfri syklus innimellom, progesteronsvikt eller at man bommer litt med timingen selv om man trur man beregner riktig. Personlig, om jeg skal telle PP vil jeg få ca 4 ulike tall. Avhenging om jeg teller antall menstruasjoner uten prevansjon, antall ganger jeg vet at vi har truffet, antall ganger jeg faktisk har hatt eggløsning eller antall ganger hormonutviklingen gjennom hele syklusen har vært såpass god at jeg kunne ha blitt gravid.
Marikke Skrevet 10. april 2012 #6 Skrevet 10. april 2012 Når man snakker om sannsynligheten for å bli gravid, så brukes betegnelsen "normalt sexliv", hva nå det måtte være. Hvis dere synes dere har hatt et "normalt sexliv" i denne perioden, ville jeg kalt det PP.
Athene Skrevet 10. april 2012 #7 Skrevet 10. april 2012 Når man snakker om sannsynligheten for å bli gravid, så brukes betegnelsen "normalt sexliv", hva nå det måtte være. Hvis dere synes dere har hatt et "normalt sexliv" i denne perioden, ville jeg kalt det PP. Det er også det legen spør om 1) hvor lenge har du vært uten prevansjon 2) har du hatt et normalt sexliv (sex 1-3 ganger i uka). Kommer du med PPer til legen eller gynekologen smiler de nok bare litt for seg selv, eller så forstår de ikke hva du prater om en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå