Gå til innhold

Shetlandsponni

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg lurer på hvor mye en person kan veie uten å være for tung for en 7år gammel shetlandsponni? Er 167cm og rir uten sal og beina mine var ca. 25cm fra bakken så det er ikke en av de minste shettisene.

Noen tips til andre måter å trene den på?

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det finnes ikke noe eksakt svar for hvor mye en shettis kan bære av vekt. Det kommer veldig an på hvor godt trent ponnien er, hvor sterk denne er i ryggen og ikke minst hvor balansert rytteren er på hesteryggen.

Men jeg setter meg gjerne opp på en shettis i ny og ne for å ri den litt igjennom. Jeg veier 60 kg.

En shettis er nesten født i dragene, og er virkelig skapt for å være kjøreponnier. Så om den ikke er innkjørt, bør du gjøre dette. Super trening for ponnien og noe som er gøy både for eier og ponni.

Ellers er lange tøyler en kjempefin treningsform. Og de er kjempesmarte og elsker mentale utfordringer, som trikstrening.

Vær også klar over at shetlandsponnier er avlet for hardt arbeide. De er avlet for å trekke tunge kullvogner og denne arbeidsevnen er sterk i deres gener ennå. Så de trenger en god del mosjon, evnt hodearbeide, for å være de greie ponniene de egentlig er (om ikke så finner de på masse moro for å underholde seg selv...)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Jeg steller henne bare siden eieren har lite tid så tror ikke det blir noe av innkjøring og er litt redd for at triks kan bli til uvaner? Hvordan går jeg frem med lange tøyler? :)

Gjest Elihol
Skrevet

Hvis du søker litt rundt på google, youtube etc kan du sikkert finne ut litt om mange tøyler, eller annet bakkearbeid. ;)

Selv er jeg 1.65 og veier ikke så mye (45-50 kilo), men jeg ville ikke ridd en shetlandsponni for mye selv. Det er forskjell på å ri de innimellom, eller å ri de gjennom i blant for mindre ryttere, og å skulle trene den jevnlig.

Men det er masse annet morro å gjøre, også kan man ri en gang i blant! Salen min passer ikke for øyeblikket, så har ikke ridd på en stund selv... Driver litt med lange tøyler, tømmekjøring, leieturer osv. Leke litt med hesten fri på banen er også gøy! Eller løshoppe... Mye forskjellig å velge mellom! Trikstrening er ikke noe jeg ville gjort uten oppfølging fra noen som kan dette.

Lærer han alltid øvelser fra bakken før jeg rir og, det er faktisk overraskende lett å lære inn øvelser som versade, travers osv så fort du er bevisst på kroppspråk og signaler. Anbefaler å være med på kurs (evt som teorideltaker) om det finnes noe i nærheten. Ellen Ofstad har lange tøyler-kurs.

Selv driver jeg med akademisk ridekunst, og på slike kurs er det alltid mye bakkearbeid før man rir, og man lærer masse av å se på! :)

Skrevet

Du kan jo lage en liten "hinderløype" på banen hvis dere har det. Noen hindere, tunnel, små øvelser, det finnes ingen grenser på hva du kan finne på også er det ganske morsomt :)

Noe jeg pleier å gjøre er å ta med ponnien på joggetur! Trening for både meg og hesten.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ponni på joggetur eller lange turer i terrenget, er helt gull. Samt frileking på ridebanen.

Ellers kan du jo med trygghet tommekjøre ponnien en del. Lage hinder ala presisjonskjøring (må igjennom kjegler, slalom mellom kjegler ol) og la hesten få bruke hodet på denne måten.

Om det ikke er din ponni, bør du nok ikke trene trikstrening. Det krever en del av den som håndterer hesten så det ikke blir farlig istedet for morsomt.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange bra forslag! :) Hvor lange tøyler trenger jeg til lange tøyler?

Gjest Elihol
Skrevet

Tusen takk for mange bra forslag! :) Hvor lange tøyler trenger jeg til lange tøyler?

Det går helt fint ann å bruke tømmekjøringstømmer eller to longeringsliner, og bare rulle de sammen litt (de jeg har er vel rundt 15m). Så kan de brukes til tømmekjøring også :)

Jeg har et par tøyler fra Freehorse, som er ca 6m lange, de er vel omtrent dobbelt så lange som vanlige tøyler. :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

jeg bruker båtliner jeg. Som føler ligger godt i hånda. Ca 6 meter bør holde i masser for lange tøyler trening. Til tommekjøring, så finnes det egne ponnitommer. Anbefaler deg å ikke ha for mye tau da det skal holdes styr på det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...