the_lilly Skrevet 9. april 2012 #1 Skrevet 9. april 2012 (endret) Hei. Vi er et reisefølge på 3 voksne, 2 barn på 13 og 2 barn på 14 og 16 som skal på "jentetur". (Til neste år) Vi har fem kriterier for reisen: 1. Stedet må ha gode shoppingmuligheter. 2. Det må være i Europa ett sted. 3. Det bør være ganske billig. (Har ikke råd til Paris og Barcelona if you know what I mean) 4. Det må være en strand der! 5. Sesongen bør være omkring mai. Altså et sted det går an å bade i sjøen i mai/juni(april.. Jeg har sjekket litt rundt, og har funnet ut at Lisboa i Portugal og Split i Kroatia passer ganske bra. Har dere noen bedre tips? Noen fine strender nære Lisboa? Eller Split? De beste shoppingområdene i Split? Jeg hadde virkelig satt pris på noen gode tips! Endret 9. april 2012 av the_lilly
sjøge Skrevet 10. april 2012 #2 Skrevet 10. april 2012 Chania eller Las Palmas burde funke fint, det blir fort billigere om der velger et hotell lite utenfor byene, bussene går fort og koster lite. 1
Aviale Skrevet 10. april 2012 #3 Skrevet 10. april 2012 Split er en veldig fin by, men det er ingen gode strender i sentrum av byen. Vi fant en som lå ca 20-30 min gange fra bykjernen, men den var ganske liten. Uansett er omtrent alle strender i dette området steinstrender med småstein (ofte spisse), så man bør ha badesko. Hvis man vil ha fine sandstrender er ikke dette stedet, men ellers er det veldig fint der! Vet ikke hvordan været og temperaturene er i mai, men i juli er det ca 30 grader. Vi var i Split i 4 dager i 2010, jeg synes ikke byen har så voldsomme shoppingmuligheter akkurat. Jeg var på et kjøpesenter med bra utvalg, og så er det jo mange små butikker i selve bykjernen. Likevel var det ingen spesielle "shoppingområder" som jeg fikk med meg. Det er ganske billig der, men ikke langt unna vestlige priser på kjøpesentrene. Frisør er kjempebillig, ca 150 kr for klipp + vask. I Split koster det ca 100-150 kr for en biffmiddag på restaurant, så det er litt billigere enn i Norge. Hvis dere vil ha mer bading kan jeg anbefale en kombinasjon av noen dager i Split og så noen dager på en av øyene utenfor, f.eks Brac. Vi var i Supetar på Brac i en uke etter at vi hadde vært i Split - Supetar er en søt liten fiskerlandsby med flere strender (steinstrender). Veldig fint der, anbefales, men ingen av stedene på øyene har mye shopping, hvis det er veldig viktig for turen På øyene er det også en del billigere med mat og slikt. 1
the_lilly Skrevet 10. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 10. april 2012 Tusen takk for kjempegode svar! Må nok snakke litt med de andre
Karmosin Skrevet 11. april 2012 #5 Skrevet 11. april 2012 Aten? Det er strender like utenfor, mulig å bo billig, det er en storby så det er gode shoppingmuligheter. Jeg har ikke prøvd strandferie ved Aten selv, men vært inne på tanken. Heraklion på Kreta er også en ordentlig by, med bra strender rett i nærheten. I Portugal er vannet kaldt (synes jeg!) i mai-juni. Atlanterhavet er ikke så lunt og godt som Middelhavet eller Svartehavet (det er strender nær Istanbul også, forresten). 1
gustav Skrevet 11. april 2012 #6 Skrevet 11. april 2012 Tror de fleste plasser nord i middelhavet foreløpig er i kaldeste laget ennå i mai.Har vært i Kroatia i juni (kjørt bil, bada flere steder) men vannet var fortsatt i kjøligste laget, brr. Lokale forskjeller dog. Og Lisboa ligger som tidligere nevnt ved Atlanterhavet som rett og slett er kaldt.. Endel steder i sørItalia og på Sicilia begynner badetemperaturene å bli behagelige i månedskiftet mai/juni, har forsøkt selv. Og kanskje sørSpania og Hellas? 1
the_lilly Skrevet 11. april 2012 Forfatter #7 Skrevet 11. april 2012 Takker og bukker! Skal skrive det opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå