Gå til innhold

Krydderplantene mine dør!

Miapia

Anbefalte innlegg

Har prøvd flere ganger med både basilikum- og oreganoplanter, men de visner bare! Selv om de kjennes våte nok ut i potta, så tørker de inn. Har prøvd med vann hver dag, men det hjelper ikke... (nå skal det sies at jeg ikke har grønne fingre og at dette har skjedd med andre planter også... :roll: )

Men er det noe spesielt med krydderplanter, kanskje? Er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sunshine-t

Huff og huff.. kjenner meg maaasse igjen der ja. jeg har å langt i fra grønne fingre jeg kan ha. så jeg har sikkert klart å daua 15 stuk jeg.. og et ukjent tall av kaktuser.. :oops:

nei jeg fikk faktisk jeg basilikumplante til å leve noen mnd!! :o da fikk den vann hver dag og stod i vinduet sånn at den fikk lys og sol. så du får kanskje prøve det? men den daua en helg vi var vekke og den ikke fikk vann, så du må passe på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett planten i vann og la den trekke i ca 15 minutter. Så lar du den renne godt av. Gjør dette hver dag. Dette vil gjøre at planten overlever lengre, men krydder kjøpt i butikk vil før eller senere dø, fordi de er for mange i samme potte til å leve. Når du høster krydder, så luk ut noen hele planter med rot, slik at de andre får bedre plass. Det bør i alle fall være under halvparten så mange planter i potta som det er når du kjøper den. Det beste er å dele en slik potte i fire og plante hver enkelt i ei ny potte som er like stor som den oprinnelige potta. Klipp da ned de øverste halvdelene av skuddene, slik at plantene blir stimulert til å vokse. Gi dem mildt gjødselvann slik at de får næring (gjerne økologisk flytende gjødsel, siden det er matplanter vi snakker om her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange krydderplanter skal vannes FRA SKÅL! Basilikum er i alle fall en av dem, og den er tørst. Gi den vann i en bolle, la den stå der i ti minutter og sett den tørt igjen. Gi den samme behandlingen annenhver dag.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Krydderplanter fra butikken er ikke beregnet på å overleve lenger enn noen få dager hjemme hos deg. De skal jo bare rekke å spises opp. De er så tett sådd for at de skal være tette og fine og frodige, men det er ikke gunstig for plantene.

Kjøp heller fra et gartneri eller blomsterbutikk, da får du bedre kvalitet som kan holde lenger. Husk også at de bør ha litt mer lys enn de vanligvis får på kjøkkenbenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker å tynne ut butikkplanter til tre potter. Spesielt basilikum har dette vært vellykket med. Men jeg synes det er lettest å holde krydderplanter om sommeren på et lyst sted. Får det ikke til nå i mørketida.

Har også hatt stor suksess med å plante blant annet basilikum, gressløk og ruccola fra frø. Da bestemmer du selv hvor tett du vil ha dem.

Vanner også alltid fra oven, og det har aldri vært noe problem med mine planter, som sto gjennom hele siste sommer.

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...