Stinelin Skrevet 9. april 2012 #1 Skrevet 9. april 2012 I vår brukte barnevogn ligger ei tynn og "lefsete" madrass. I bunnen er det to metallstenger som man kjenner godet gjennom madrassen. Tenkte å kjøpe ny madrass, men hvordan skal den være? Leste et sted at den skal være tynn, hvorfor? Vil gjerne at den skal være mest mulig behagelig og sunn for barnet. Ettersom jeg har skjønt er det greieste å kjøpe ei billig madrass å skjære til. Eller får man kjøpt madrasser til vogn på billigbutikker som Jysk, IKEA osv.? Har hittil ikke funnet noen.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #2 Skrevet 9. april 2012 Grunnen til at den skal være tynn er vel at en baby ikke er så veldig tung, og derfor ikke trenger den tykkelsen vi voksne trenger på madrassene våre.
Merlion Skrevet 9. april 2012 #3 Skrevet 9. april 2012 Har ikke hørt noe om at de må være tynne i vogn. Kan hende det er for at de skal puste noenlunde? Ellers blir jo en vanlig madrass(f eks skumgummi) ganske tykk og ikke alle bager er så høye så da vil jo babyen ligge ganske høyt oppe i vognen. Vognbager kommer i forskjellige lengder og bredder så er nok ikke så enkelt som å gå på Jysk eller Ikea for å kjøpe. Spørs om du må i en babyutstyrsbutikk og få tak i en som er beregnet på din vogn.
Stinelin Skrevet 9. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 9. april 2012 Da blir det sikkert til at jeg kjøper ei billig madrass og skjærer til. Vil tro det er enklere enn å få tak i en spesiell til vogna, om det da ikke er spesielle grunner til at man bør legge mer innsats i det. Grunnen til at den skal være tynn er vel at en baby ikke er så veldig tung, og derfor ikke trenger den tykkelsen vi voksne trenger på madrassene våre. Men det er vel ikke meningen at den skal være så tynn at man kjenner metallrørene i bunnen godt gjennom madrassen?
Gjest EryMax Skrevet 10. april 2012 #5 Skrevet 10. april 2012 Her har du en barnevognmadrass Målene ser veldig standard ut. Husk at en baby skal ha en fast madrass, for de myke kan føre til at babyen får pusteproblemer.
Galadr1el Skrevet 10. april 2012 #6 Skrevet 10. april 2012 Vi hadde en Emmeljunga City Cross og madrassen var bare en fille med trekk på, så vi kjøpte en annen madrass fra Emmaljunga. Desverre var det et gedigent bomkjøp, fordi snuppis hatet vognen sin og den ble lite brukt frem til hun plutselig fant ut at det var litt kult likevel da hun var 6,5 mndr. :D (Vi byttet til sportsdel da hun var 4 mndr..)
Marikke Skrevet 10. april 2012 #7 Skrevet 10. april 2012 Jo tykkere madrassen er, jo grunnere blir vogna, og jo lettere er det for barnet å klatre ut. Jeg tror det er derfor det anbefales tynn madrass. Jeg kjøpte skumgummimadrass på IKEA og skar til så den passet i vogna. Det fungerte fint. 1
Stinelin Skrevet 10. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 10. april 2012 Jeg er med på at madrassen ikke kan være veldig tykk, type vanlig skummadrass for voksne. Men det kan ikke være nødvendig at den skal være så tynn at både bunn og metallrør kjennes godt med hånden heller, uansett om barnet er lett. Kjente på en madrass fra Brio i dag, den var også veldig tynn. På Jysk har de en billig skummadrass som jeg kommer til å skjære til, så da løser det seg.
Alma1978 Skrevet 10. april 2012 #9 Skrevet 10. april 2012 Den som fulgte med vogna vår tror jeg er ca 3-4 cm tykk. Det synes jeg er nok, da kjenner jeg ikke metallstengene i bunnen. Skal uansett ha lammeskinn i tillegg og det bygger jo også. Til bedside crib kjøpte jeg 5 cm skumgummimadrass (biligste) på jysk og skar til. Synes den er tynn, men det holder i tykkelse for babyen. Tror det viktigste er at den er fast. Ut i fra beskrivelsen din ville jeg også kjøpt ny madrass...
gjärd Skrevet 4. mai 2016 #10 Skrevet 4. mai 2016 Den 10. april 2012 at 15.26, Stinelin skrev: Jeg er med på at madrassen ikke kan være veldig tykk, type vanlig skummadrass for voksne. Men det kan ikke være nødvendig at den skal være så tynn at både bunn og metallrør kjennes godt med hånden heller, uansett om barnet er lett. Kjente på en madrass fra Brio i dag, den var også veldig tynn. På Jysk har de en billig skummadrass som jeg kommer til å skjære til, så da løser det seg. Fant denne tråden da jeg googlet så dytter den opp igjen jeg ;-) fant du noen gang ny madrass til bagen? Eller skjærte du til med vanlig skumgummi madrass? Jeg har kjøpt en emmaljunga vogn, og madrassen er jo ganske tynn...
Stinelin Skrevet 4. mai 2016 Forfatter #11 Skrevet 4. mai 2016 12 timer siden, gjärd skrev: Fant denne tråden da jeg googlet så dytter den opp igjen jeg ;-) fant du noen gang ny madrass til bagen? Eller skjærte du til med vanlig skumgummi madrass? Jeg har kjøpt en emmaljunga vogn, og madrassen er jo ganske tynn... Jeg skar ut et stykke av ei treningsmatte og la i bunnen, med den originale madrassen på toppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå