Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det nærmer seg mattetentamen i 10. klasse, mer presist kommende torsdag. Jeg ligger an til stryk og skjønner ingen ting av hva som blir undervist i klassen i dette faget, og jeg lurer på om det finnes noen nettsider jeg kan bruke til å forberede meg. Vet liksom ikke helt hvor jeg skal starte, ettersom jeg ikke skjønner noe mer enn det primære i matteboka.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale boka "matte med teskje":

http://www.skole.no/art/mattemt1.php

Denne kan du trolig låne på et bibliotek som er nært deg:)

Også vil jeg høyst anbefale at du blir kjent med ulike "oppgavetyper" ved å løse mange matematikkoppgaver.

Men det er også viktig at du får en god natt søvn, og kanskje står litt tidligere opp den dagen du skal ha tentamen (da hjernen er mer optimal når den har vært våken en stund), og har en niste med deg som inneholder både stivelse og sukker. (Som grovskive m/honning).

Skrevet

Du presenterer egentlig to problemstillinger: At du ikke forstår store deler av pensum i matematikk (for 10. klasse), og at du har latt det skure og gå helt til to dager før tentamen med å ta tak i problemet.

Det finnes mange gode ressurser på nettet man kan bruke, og mange fora man kan stille spørsmål i og få gode svar, men å tro at man kan lære seg en masse matematikk på to dager, er vel noe urealistisk?

Skrevet

Det finnes mange gode ressurser på nettet man kan bruke, og mange fora man kan stille spørsmål i og få gode svar, men å tro at man kan lære seg en masse matematikk på to dager, er vel noe urealistisk?

Jeg er enig i dette, men det er utrulig hva man kan tilegne seg på to dager om man er motivert!:)

Lag deg en plan for hvordan du skal nå målet, ved å først tenke på hva du mestrer og ikke mestrer.

Og da blir de lettere å se hvordan du skal prioritere de to neste dagene:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig, det blir håpløst å tro at jeg kan lære meg masse matematikk på to dager. Motivasjonen har vært fraværende, fordi jeg har jobbet ufattelig mye i ett år nå. Allikevel er det bånn i bøtta. Nå ønsker jeg bare å komme meg gjennom tentamen, og den eneste grunnen til at jeg starter nå to dager i forkant er fordi pappa maser på meg. Bedre sent enn aldri, er det ikke? Har egentlig ikke noe tro på dette her.

Skrevet

Det går bra, dette klarer du! Jeg ville fokusert på å få til det grunnleggende, slik at du i hvert fall klarer de enkleste oppgavene på tentamen. Gjør mange oppgaver, tenk at det er bare disse tre dagene du har til rådighet og at du må gjøre det beste utav dem.

Når jeg har en eksamen foran meg som jeg gruer meg til, pleier jeg å tenke at det bare er mye jobb (og kanskje litt fælt) i noen få dager til, og så er jeg ferdig med det. Og det føles godt å vite at jeg faktisk har gjort mitt beste for å få det til, i alle fall den siste tiden. Det er aldri for sent å ta i et tak, og så lærer man til neste gang.

Da jeg gikk på ungdomsskolen var en del av tentamensoppgavene tredelt, med poengsankingsordning. Da kunne vi velge mellom oppgaver som ga f.eks 1 poeng for det lette alternativet eller 3 poeng for det vanskelige. Hvis du er usikker på om du klarer det vanskelige alternativet lønner det seg heller å ta det litt lettere slik at du i det minste får 1 poeng. Så kan du heller gå tilbake og se om du får til det vanskelige hvis du får mer tid etterpå.

Et annet tips er å se over hele tentamenssettet og gjøre det oppgavene du skjønner først, uansett om det er oppgave 7 eller oppgave 1. Man trenger ikke å gjøre oppgavene i riktig rekkefølge. Hvis du sitter fast er det greit, bare hopp til neste oppgave og gå tilbake når du har gjort de du får til.

Du kan gjerne spørre moren, faren, et søsken eller en god venninne om de kan hjelpe deg å prioritere hva du bør lære deg, og kanskje om de kan forklare ting du syns er vanskelig? Bruk gjerne fysiske hjelpemidler hvis det hjelper deg å forstå (legoklossetårn når du jobber med brøk, tegne kaker), og jeg syns ofte det hjelper å tegne en figur for å forstå hva oppgaven spør etter.

Det går nok fint! Stor :klemmer: til deg!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...