gia23 Skrevet 9. april 2012 #1 Skrevet 9. april 2012 Hei! Er det noen av dere som har god erfaring med pilates? Jeg veier nå 58 kg, og er 167 cm høy (sånn ca). Føler at det jeg trenger mest ikke kun er fettforbrenning, men også oppstramming av armer, lår og mage. Tror dere at jeg med fordel kan bytte ut en joggeøkt i uken mot en pilatestime? Jogger 2-3 ganger i uken, ca en spinningtime i uken samt noe styrke.
Gjest *Maja* Skrevet 9. april 2012 #2 Skrevet 9. april 2012 Man brenner nesten ikke noe kalorier av Yoga/Pilates. Det går mer på kjernemuklatur og tøying. Jeg trener yoga/pilates ca. 4 ganger i uka, men jogger også ca. 5 mil i uka i tillegg. Jogging for å være i form og det brenner fett, pilates fordi det trener kjernemusklaturen og yoga for å tøye og strekke slik at jeg ikke blir pinnestiv av all joggingen. Det kommer an på hva du er ute etter av resultater selvsagt. Men mange tror at de brenner masse kalorier av yoga/pilates når det i virkeligheten kun brenner knapt 120-150 kalorier i timen. Misforstå meg rett; Det er SUPER trening som forebygger skader og som gjør deg sterk og smidig, men det er ikke noe en "går ned i vekt av".
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #3 Skrevet 9. april 2012 Bruk fitnessbloggen.no, de er eksperter på slikt. Det er tung styrketrening som strammer opp kroppen. Muskler = kroppsdelene får et "løft". Mye kondisjonstrening kan derimot føre til muskelsvinn. Derfor vil kondisjonstrening bare gjøre at du blir en mindre versjon av deg selv, uten å nødvendigvis bli strammere. Når du slutter eller trener mindre legger du på deg igjen raskere fordi mindre muskulatur fører til lavere forbrenning. De fleste jenter er redde for å bli store, men det er vanskelig for oss å bygge muskler. Derfor skal du ikke være redd for å ta i. De på Fitnessbloggen mener at lett styrke kun fører til at man må trene mye lengre enn normalt. Husk også at mer muskler på kroppen = mye høyere forbrenning, så å kickstarte på nytt med mye styrke (minst 2 harde, rene økter i uken) tror jeg vil gjøre godt for deg. Så kan du i tillegg ha 1 ren kondisjonsøkt og én kombinert økt. Som Anna Anka sier (ikke at hun er noe forbilde for meg), så handler det om å gjøre om kroppen til en fettforbrenningsmaskin. Selv merket jeg for litt siden at jeg stagnerte i treningen fordi jeg trente for mye kondisjon (selv om jeg trente styrke og). Rumpa ble flatere, og puppene like så. Jeg følte meg heller ikke veltrent til tross for 3 ukentlige økter. Nå har jeg trent styrke i ca. 2 måneder, og kroppen er sterkere, fastere og mer definert. Dessuten er det mye enklere å løpe hardt og lenge fordi kroppen har mer å gå på. Angående pilates: Var på én pilatestime for en stund siden, og jeg syntes ikke det var så veldig tungt. Mest fokus på pust. Gå heller på noe tyngre. Sats har NTC Get Strong, bodypump osv hvis du ønsker heftig styrke og ikke liker eller vet hvordan du gjør det på egenhånd.
Athene Skrevet 10. april 2012 #4 Skrevet 10. april 2012 Hvis målet er å bli strammere og lettere holde vekten, hadde jeg heller begynt med tung styrketrening av de store muskelgruppene. Få veiledning på treningssentre, og lær deg om maks belastning og fokus på å gjøre øvelsene riktig. Jeg har selv løp som hovedtrening, og har først de siste årene begynt med styrke i tillegg. Mitt hovedformål var å hindre belastningsskader som følge av løping og stillesittende jobb. Men som en bonus fikk jeg en enda strammere og sterkere kropp, og bedret løpeform. Jeg har forsøkt både Yoga, Pilates og hard styrketrening. Sistnevnte har gitt meg best effekt, og det trener jeg nå 1-2 ganger i uka. Men jeg supplerer med noen av de beste Pilatesøvelsene, jeg synes de har mye bra for mage/rygg. Også setter jeg på en Yogavideo hjemme innimellom - tung Yoga er supert for å trene statisk styrke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå