Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel må kattunger være før man kan slippe dem ut? Har katteluke. Men tårer ikke slippe dem ut helt enda..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De bør være minst 6 mnd før de slippes ut helt alene. Er det snakk om hunnkatter bør de kastreres før de slippes ut, da hunnkatter kan komme i sin første løpetid allerede i 4 mnd alder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser i en annen tråd her at du skal drive avl på katten din, og da vil jeg anbefale deg at du venter med det til du vet mer om avl og kattunger. Utifra det du spør om her på forumet høres du ikke helt klar ut for jobben det er å drive seriøs avl på katt.

• Liker 4
Gjest Bobler
Skrevet

De bør være minst 6 mnd før de slippes ut helt alene. Er det snakk om hunnkatter bør de kastreres før de slippes ut, da hunnkatter kan komme i sin første løpetid allerede i 4 mnd alder.

Ett fett om det er hunnkatt eller hankatter, de bør kastreres før de slippes ut uansett. :)

Men ja, minst 6mnd, helst ikke før 8mnd da retningssansen ikke er ferdig utviklet før de er nærmere året. :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

har en venninne som bruker p-piller(for katter) på katta si..så kan ho springe i nabolage å vifte med halen ...

Gjest Bobler
Skrevet

har en venninne som bruker p-piller(for katter) på katta si..så kan ho springe i nabolage å vifte med halen ...

Joda, men veldig synd den dagen katten får kreft eller den dagen pus spytter ut en pille og blir drektig.

Kastrering er beste løsning for alle katter. Eneste gyldige grunnen til å ikke kastrere er hvis du har RENRASEDE katter, som er friske og rasetypiske med god stamtavle.

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil si at ingen katter bør slippes ut før de er rundt 6 mnd. Og da er det viktig å være med de til å begynne med så de går seg bort, og da snakker jeg om kastrerte katter og kun på dagtid.

Har du en hunnkatt som skal brukes i avl må du selvsagt ikke slippe den ut i det hele tatt!

Lykke til!

• Liker 4
Skrevet

Jeg ventet til han var et år og kastrert.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kattunger bør (skal) sosialiseres og håndteres godt i hjemmet først, slik at de er trygge og gode individer før de prøver seg på utelivet. Deretter er det en selvfølge at alle kattene kastreres FØR de går ut i det hele tatt, med mindre du snakket om inngjerdet kattegård. Katter kan kastreres tidlig, fra 10-12 ukers alder, men det er ikke alle veterinærer som gjør inngrepene så tidlig. I alle tilfeller bør de kastreres før de blir kjønnsmodne, som kan skje fra 4-5 måneder.

Kattenes stedssans utvikles kontinuerlig til de er over året gamle. Dette skjer ikke over natten, så det kan være greit å begynne med utetrening fra de er ca 6-7 måneder gamle. Da mener jeg utetrening med sele/tilsyn hele tiden.

Håper du tar til deg rådene du får her og i den andre tråden din.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke nødvendigvis ventet så lenge som 6 måneder før jeg slipper dem ut. Kattemor føder da ute og kattungene bor ute hele livet i naturlig tilstand. Men når de er små så bør du være med dem ut. Kanskje bare en liten stund i begynnelsen, men så lenger om gangen etterhvert, så de blir vant med utelivet.

At kattunger ikke har utviklet stedsansen fullstendig når de er under 6 måneder betyr ikke for meg at de skal være inne så lenge. Det betyr heller at eier må være med dem ut.

Skrevet

Du bør også lufte de i bånd den første tiden så de får se seg om uten å stikke av. Signerer ellers resten av de første innleggene her.

AnonymBruker
Skrevet

Ett fett om det er hunnkatt eller hankatter, de bør kastreres før de slippes ut uansett. :)

Ja jeg ser at det kunne se ut som at jeg mente det bare gjelder hunnkatter, men selvsagt skal hannkatter også kastreres. Det jeg mente var at hunnkatter kan bli fertile før de er 6 mnd, mens hannkatter sjeldent blir kjønnsmodne før 6 mnd. Siden de fleste ansvarlige katteeiere får katten sin kastrert ca i 6 mnd alder tenkte jeg at hannkattene mest sannsynlig allerede var kastrerte når de ble sluppet ut. Det er ikke alle som vet at hunnkatter faktisk kan bli kjønnsmodne så tidlig, og tror det er trygt å slippe dem ut så lenge de er under 6 mnd.

Dette ble innmari kronglete forklart, men nå er det bysselalletid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...