Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en oppgave om rett og legitimasjon innen selskapsrett, og så lurer jeg på..

I oppgaven min fremstår daglig leder som den han er når han kjøper en bil. Tar imot forhandleren på kontoret sitt og alt.

Derfor tenker jeg så langt at han ikke har gått utenfor sin legitimasjon.

Men det er bare det at bilselgeren har sjekket selskapet i foretaksregisteret og daglig leder har ikke prokura. Har han da gått utenfor sin legitimasjon? Har prokura noe å si for dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Atte, hæ? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Ehh... Ja...? Det er spørsmålet.. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det ellers jeg?

Legitimasjon er jo den fullmakt man har utad, ikke sant? Så har prokura noe å si for dette? Det er jo en opplysning man kan lete opp i foretaksregisteret? Vet ikke om du skjønner hva jeg mener jeg.. :gjeiper:

TS

AnonymBruker
Skrevet

Daglig leder har altså ikke legitimasjon til å signere for firmaet. Det fant bilselgeren ut av - og selger ikke bilen til firmaet. Dersom daglig leder prøver å signere for firmaet har han gått utenfor sin legitimasjon.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, eller det som skjer i oppgaven er at bilselgeren lar daglig leder signere for bilen etter at selgeren har sjekket foretaksregisteret, der han kan se at daglig leder ikke har prokura, og så er spørsmålet om daglig leder gikk utenfor legitimasjon og rett.

Så da blir svaret ja på begge, eller?

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...