Gå til innhold

Dyr i utleieleilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har i lang tid ønsket meg ev valp, men problemet er at jeg leier en leilighet hvor utleierne muligens er allergisk.

Hunden det er snakk om er en pomeranian, en hypoallergenisk hunderase.

Står ingenting i kontrakten om at det ikke er lov med dyr, men det står heller ikke at det er lov.

Leiligheten består av 2 deler, en hoveddel + den minste delen som jeg bor i (utleierne bor ikke der). Greien er at de som bor i hoveddelen har katter, 2 stk (som ikke er allergivennlige). Utleierne skal selv flytte inn i hoveddelen ved en senere annledning, men ikke i den lille leiligheten som jeg bor i.

Prøver dermed å komme opp med noen argumenter for at jeg skal kunne få ha hunden i leiligheten. Når jeg senere flytter ut, vil det kun selve kjøkkenet og badet være igjen, mens møblene tar jeg med meg. Hvor lenge etter man flytter ut vil en som er allergisk reagere? Hørt noe om et halvt år, men er dette riktig? Vet også at det finnes en rekke kremer og sprayer man kan bruke for å gjøre hunden og resten av leiligeten mer allergivennlig..

Litt rotete dette, men håper det ble forståelig...

Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
Skrevet

Sier utleier nei, så sier utleier nei. Sånn er det bare.

Det finnes ikke allergifrie hunder, da det ikke er hårene men midden i pelsen som slår ut på allergien.

Mulig du kan ta kontakt med NAAF og høre om de har noen tips i forhold til det du snakker om av kremer og sprayer? :)

Skrevet

Sier utleier nei, så sier utleier nei. Sånn er det bare.

Det finnes ikke allergifrie hunder, da det ikke er hårene men midden i pelsen som slår ut på allergien.

Mulig du kan ta kontakt med NAAF og høre om de har noen tips i forhold til det du snakker om av kremer og sprayer? :)

Vet det finnes kremer og sprayer som man bla. kan smøre inn hunden med 1 gang i uken, og spraye på møbler, "petal cleanse". Vet dyrebeskyttelsen har anbefalt dette.

Vet at det ikke finnes hunder som er 100% allergivennlige, men det hjelper jo selvfølgelig på at hunderasen har mindre allergener.

Så på NAAF sine sider at ved normal rengjørning ville det ta mellom 12 - 16 uker å fjerne allergenene såpass at man ikke ville få symptomer, men at dette kunne skje fortere ved grundig rengjørning og maling ++

Synes vel egentlig at det blir veldig feil om de som bor i hoveddelen, som er den delen utleieren har pleid å bo i (og skal flytte inn i senere), skal kunne ha 2 katter (som kun oppholder seg inne), mens leiligheten jeg bor i kun skal brukes til utleie (og jeg ikke får ha hund der).

Har jo ikke fått noe endelig svar enda, men svaret tipper nok mest mot nei.

AnonymBruker
Skrevet

Siden du bare "låner" en leilighet, så synes jeg du bør la EIEREN bestemme om det skal være husdyr i leiligheten.

Hvis noen hadde tatt inn dyr mot min vilje eller røyket mot min vilje, i MIN leilighet, ville jeg funnet alle måter å bli kvitt leietakeren på. All goodwill ville vært borte som dugg for solen. Det er MIN leilighet og leietaker har den på "lån".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

totalt allergi vennlig hunderase finnes ikke. det en reagerer på går fint for andre osv..pluss det er huseier som bestemmer om du kan ha husdyr eller ikke.

Gjest Blondie65
Skrevet

Du leier hos en annen. Utleier kan i praksis si nei til deg og ja til de med katter hvis utleier vil. Du leier, det er slik det er.

Skrevet (endret)

Forklarte du dette med allergener, shampo og kremer til utleier?

I leiekontrakten min stod det at det ikke var lov med dyr. Det var et stort "nederlag" for meg på utkikk etter ny leilighet for jeg elsket denne leiligheten - det var den ene visningen etter den andre uten lov med husdyr. Til slutt tenkte jeg, jeg spør om jeg kan flytte inn med katten, forklarte situasjonen at det var en snill liten herremann med eget klatre- og kloremøbel. Jeg hadde ingen spesielle argumenter utenom å forklare situasjonen for dem for mange ser for seg at dyrene skal rasere leiligheten og ødelegge alt i den. De strøk punktet og skrev på at det var lov med katt :)

Er han allergisk, eller er han "allergisk"? ;)

Endret av ninuska_
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier ut leiligheten min og der er det kun tillatt med dyr som er godkjent av styret. Dvs at hver enkelt hund og hver enkelt katt osv må godkjennes av styret. Jeg fikk lov å ha min hund der, men for å gjøre det enkelt skrev jeg ikke dyr i anonsen. Spesielt siden det hastet litt å få leid ut. Hadde derimot noen spurt om de kunne få ha en rolig og snill hund eller katt i min leilighet så hadde jeg nok sagt ja. Min er jo leid ut med møbler og dyr sliter jo også ekstra på møblene så jeg hadde nok tenkt litt på det også... Men eneste du kan gjøre er å spørre og værste du kan få er et nei. Det må du bare respektere. Det er gjerne mer enn en grunn til at utleier sier nei.

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest inne på kjæledyrforumet her så kommer jeg som utleier alltid til å si nei til dyr. Jeg som utleier vet jo faktisk ikke hvordan dyret ditt vil oppføre seg. Du forteller jo bare solsiden uansett. I tillegg så ønsker jeg ikke den ekstra slitasjen på leiligheten som følger dyr og spesielt med tanke på gulv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...