Gå til innhold

Kan et barn velge foster familie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan systemet fungerer. Kan et barn velge om de vil eller ikke vil dra til en fosterfamilie? Og hvor ofte får de møte fosterforeldrene før de flytter inn? Blir de liksom bare kjørt til et hus for å bo hos fremmede?

Sorry hvis jeg høres ignorant ut, men jeg er litt nysgjerrig.

Videoannonse
Annonse
Gjest O___o
Skrevet

Nei. Et barn kan ikke alene bestemme hvem som skal bli fosterforeldre.

Saksbehandler i barneverntjenesten sender inn søknad til Bufetat.

Mennesker som blir fosterforeldre har vært igjennom en rekke kursing før de får lov til å bli fosterforeldre.

Og når de har blitt fosterforeldre - føres det en rekke tilsyn av fosterhjemmet.

Brukermedvirkning er et viktig prinsipp for de som jobber i barnevernet.

Barnet har rett til å bli lyttet til og få si sin mening - men hva barnevernet anser som til barnets beste er hva som blir vektlagt.

Skrevet

Mennesker som blir fosterforeldre har vært igjennom en rekke kursing før de får lov til å bli fosterforeldre.

Når det er familie også?

AnonymBruker
Skrevet

Da jg var liten havnet jeg på fosterhjem. De var ikke autorisert fosterhjem, eller hva jeg skal kalle det, det var foreldrene til ei god venninne av meg. Hun var min bestevenninne helt til jg flyttet inn og hadde bodd der en stund. Da hatet hun meg, fordi foreldrene hennes også tok seg av meg, sjalu som faen var hun. Jeg gråt veldig mye den perioden og gråt også til barnevernsdamen og sa jeg ville flytte, fordi det og det skjedde. Men nei, jeg fikk ikke flytte. 1 år med konstant mobbing og trakassering, og en episode av vold fra den jenta, så kunne jeg endelig dra hjem. Hadde helt angst da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Et barn kan ikke alene bestemme hvem som skal bli fosterforeldre.

Saksbehandler i barneverntjenesten sender inn søknad til Bufetat.

Og når de har blitt fosterforeldre - føres det en rekke tilsyn av fosterhjemmet.

Brukermedvirkning er et viktig prinsipp for de som jobber i barnevernet.

Barnet har rett til å bli lyttet til og få si sin mening - men hva barnevernet anser som til barnets beste er hva som blir vektlagt.

Det skal føres tilsyyn,men de fleste får ikke et slikt tilsyn.

Alt etter alder og situasjon. Et lite barn har ingen medvirkning. Selv om kjemien ikke stemmer med fosterforeldre og barn. Er du et eldre barn, så blir du lyttet til,men om de tar deg alvorlig er en annen sak

AnonymBruker
Skrevet

Da jg var liten havnet jeg på fosterhjem. De var ikke autorisert fosterhjem, eller hva jeg skal kalle det, det var foreldrene til ei god venninne av meg. Hun var min bestevenninne helt til jg flyttet inn og hadde bodd der en stund. Da hatet hun meg, fordi foreldrene hennes også tok seg av meg, sjalu som faen var hun. Jeg gråt veldig mye den perioden og gråt også til barnevernsdamen og sa jeg ville flytte, fordi det og det skjedde. Men nei, jeg fikk ikke flytte. 1 år med konstant mobbing og trakassering, og en episode av vold fra den jenta, så kunne jeg endelig dra hjem. Hadde helt angst da.

Og ja, jeg fikk bo der fordi JEG også VILLE det i begynnelsen. Jeg var bare 8 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...