Gå til innhold

Hvordan få samboeren til å spare de få kronene han tjener?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger noen økonomiske råd, ikke "dropp ham"- råd, men seriøse tips for at samboeren skal skjønne at han ikke kan rote bort pengene sine.. Vi er begge 24

Jeg og kjæresten har vær sammen i seks år, bodd sammen i min leilighet det siste året. Han har ikke fullført utdannelsen, så nå jobber han 60% i en barnehage. Ved siden av trener han to idrettslag, noe han får 5000 for pr. Mnd. Nå har jeg funnet drømmehuset, og jeg får ham med på visning, men han er ikke interessert i å kjøpe. Han bor fint han bor, fordi han bor behagelig ved å betale halvparten av de små leilighetsutgiftene vi har.. Nå har jeg sagt at det minste han må er å skaffe seg full jobb slik at vi an få lån nå, eller om et par år. Jeg har egenandel i leiligheten, han bruker opp englene på varm lunsj og bensin, og har ikke spartcopp noe.

Det er gått så langt at moren har forstått rotet, og hun kalte ham en forvokst unge, som rører med de få regningene han har å betale.

Han vet ikke når han vil ha barn ( er klar for det), hus og giftemål. Men han vt ikke hvorfor han ikke an kjøpe hus hvis vi får så mye lån..

Ellers er an så topp at jeg ikke kan gi opp på grunn av disse tingene..

Tusen takk hvis noen kan komme med seriøse svar på hvordan jeg skal forholde meg til dette rotet, foreldrene mine mener jeg er utrolig tålmodig som godtar dette over så lang tid. Selv jobber jeg 115%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke gjør det slutt, men flytt hver for dere. For da vil han måtte ta økonomisk ansvar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som er klar for å kjøpe og etablere deg. Ikke han. Han har det ypperlig sånn som han har det nå og det synes jeg han må få lov til. Kanskje han er en av de som trenger noen år til før han har lyst til å bli ordentlig etablert og bundet av lån.

Hvorfor har du sånn hast?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Enig med første AB over, til han har fått bodd på egenhånd og tatt økonomisk ansvar helt alene, så tror jeg faktisk ikke han kommer til å innse problemene ut fra det du forteller.

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Han må ville det selv. Og han bør da spare på en måte som gjør at han ikke lett kommer til pengene igjen, feks ved BSU/fond. BSU er nok aller smartest.

Man MÅ ikke være huseiere før man får barn, mange får barn mens de leier, og de klarer bragden fint. Så selv om du føler det er best rekkefølge å få fulljobb, godt betalt, deretter hus, deretter barn - så er det ikke sikkert at den rekkefølgen er like prioritert hos ham. Det er også fint mulig å få lån uten 100% stilling, så sant dere har fast ansettelse og en samlet inntekt på en viss sum (kommer an på hvor stort lån dere ønsker).

Men må gjenta min første setning: Han må ville det selv. Om han vil det selv og ikke klarer, så hjelp ham å finne ut en balansegang mellom å ha litt å sløse på, og litt å spare på. Og å sette opp autotrekk rett til BSU/sparekonto til dagen han får lønning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poeng her, som jeg allerede har sagt til ham.

For det første ble vi sammen siste året på VGs, og vi flyttet til hver vår by. Han bodde med en kamerat, de rotet og røra med penger og handlet mye varm-mat til alle måltider som kostet flesk. Etter å ha bodd der flere år, uten å klare å fullføre utdannelsen, flyttet han inn i min leilighet som jeg eier. Her kan vi bo, men avtalen om faste spareavdrag har han ikke klart å holde,i stedet har han brukt 6000 pr mnd på arm lunsj (selv om jeg har handlet inn alt av pålegg og middag pr uke), kjøper det han vil, og bor på idrettsplassen etter endt avsluttet arbeidsdag(som jo er kort). Han er rett og slett en tøffel..

Hvis eg kaster ham ut, Flytter han hjem til a mor i stedet, for der bor søstera hans..

Klart han har det ypperlig, betaler2000 kr for å bo her, som dekker strøm, tv, Internett...kunne jo ikke hatt det mer behagelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke mora hans! Det er ikke ditt ansvar å lære han økonomisk ansvar, mase om at han må vokse opp, eller lære han til at det er rimeligere å lage egen niste fremfor å kjøpe i varmdisken på Meny. Moren han sier jo selv at han er en forvokst unge, men hvorfor har hun ikke tatt ansvar og oppdratt han skikkelig?

Dessuten er det tydlig at dere vil forskjellige ting her i livet, og jeg kan ikke fatte hvordan du mener at det ikke er grunnlag for å dumpe han. Dere har det fint på alle mulige måter, MEN du vil kjøpe hus og starte familie, mens han vil være ung enda noen år. Hallo! Dere vil jo helt forskjellige ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke mora hans! Det er ikke ditt ansvar å lære han økonomisk ansvar, mase om at han må vokse opp, eller lære han til at det er rimeligere å lage egen niste fremfor å kjøpe i varmdisken på Meny. Moren han sier jo selv at han er en forvokst unge, men hvorfor har hun ikke tatt ansvar og oppdratt han skikkelig?

Aner ikke, men hvis jeg ikke lærer ham set, og stiller krav vil jo ingen gjøre det. Og flytter han hjem, forandrer jo ikke det noe :( gratis bo og kost ;)

Dessuten er det tydlig at dere vil forskjellige ting her i livet, og jeg kan ikke fatte hvordan du mener at det ikke er grunnlag for å dumpe han. Dere har det fint på alle mulige måter, MEN du vil kjøpe hus og starte familie, mens han vil være ung enda noen år. Hallo! Dere vil jo helt forskjellige ting!

Jeg trenger ikke gjøre det nå, men vite når han er klar for det,eller en god grunn til at han ikke vil kjøpe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo "lure" ham til å se på Luksusfellen med deg, kanskje han får noen tips derfra (eller blir litt skremt) eller det kan være en god start/unnskyldning for å snakke litt om økonomien?

Du sier du kjøper mat, bidrar han ikke til felles mat heller? Isåfall ville jeg bedt ham gjøre det, med et felles bankkort feks der dere setter inn like mye hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo "lure" ham til å se på Luksusfellen med deg, kanskje han får noen tips derfra (eller blir litt skremt) eller det kan være en god start/unnskyldning for å snakke litt om økonomien?

Du sier du kjøper mat, bidrar han ikke til felles mat heller? Isåfall ville jeg bedt ham gjøre det, med et felles bankkort feks der dere setter inn like mye hver måned.

Jeg har sett alle episodene, og det hat stått på her:) vi setter av lik sum til mat, Internett,strøm, og jeg handler for dette :) billigere at jeg handler to dager i uka på rema, enn at han handler seks dager på meny..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...