Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at p-piller kan gi katter kreft, er det sant? Da tenker jeg bare på alle katter der ute som ikke er steriliserte, hva gjør dem med dem da ettersom de ikke får kattunger.. Da vil det si at mange mange av dem har fått kreft? Det virker litt rart..? Jeg skal drive avl me min katt, å p-piller er vel det eneste alternativet utenom den perioden jeg ønsker kattunger?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at p-piller kan gi katter kreft, er det sant? Da tenker jeg bare på alle katter der ute som ikke er steriliserte, hva gjør dem med dem da ettersom de ikke får kattunger.. Da vil det si at mange mange av dem har fått kreft? Det virker litt rart..? Jeg skal drive avl me min katt, å p-piller er vel det eneste alternativet utenom den perioden jeg ønsker kattunger?

Det er sant at p-piller gir meget forhøyet risiko for kreft. I tillegg er det fortsatt mulig for katten å få kattunger (p-pillene blir spyttet ut, katten kaster opp før pillen havner i systemet, katten er ikke tilgjengelig for piller til samme klokkeslett hver gang etc etc), og disse kattungene har stor sjanse for å være dødfødte, bli aborterte, ha sykdommer og misdannelser som er smertefulle.

"Mange tror at ei katt skal/bør ha minst 1 (ett) kull med kattunger før kastrering. Dette er en MYTE.

Sterilisering vil også redusere risikoen for svulster i jurkjertlene. Steriliseres katten før første løpetid reduseres denne risikoen med opptil 90%. P-piller til katt øker derimot risikoen for utvikling av jursvulster og er derfor kun anbefalt til avlskatter der sterilisering ikke er aktuelt og da i kortest mulig periode.

Brystkreft hos katt som folge av p-piller/p-sprøyte vil være ondartet i over 80% av tillfellene."

Min lenke

Min lenke

Min lenke

Min lenke

Det aller beste og ansvarlige for enhver huskatt er kastrering. Det samme gjelder for rasekatter som ikke skal gå i planlagt avl under fôravtale eller oppdrett.

I ditt tilfelle antar jeg at du har en rasekatt i avlklasse, og da har du vel et tett samarbeid med oppdretter i og med at du skal ha kull? Før du kan ha kull på rasekatten din må du ha stamnavn, registrering, plan for kullene, aktuelle parringshanner, mål for avlet etc etc, og i løpet av denne tiden skal det godt gjøres at du ikke blir kjent med de fleste aspekter ved avlet.

Rasekatter som benyttes i avl går vanligvis på p-piller i periodene mellom kull, eller er separert fra hannkatter (og går selvfølgelig ikke fritt ute, men er innekatter med kattegård), eller blir kjemisk kastrert (hanner) for en periode. Disse kattene blir kastrert etter (siste) kull, og det finnes planer for kattene langt fram i tid slik at de ikke blir gående fertile unødvendig eller uten parring over tid.

Det finnes flere kurs som kan tas av alle som vurderer å registrere eget stamnavn eller ha kull som fôrvert for oppdretter. Anbefaler deg på det varmeste og melde deg opp til kurs om avl og genetikk før du setter i gang med kull.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...