Gå til innhold

Faren til barnet er umulig å samarbeide med

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er en tante til en liten flott jente på 3 år. Vi sliter utrolig med faren hennes. Moren har barnet fast og de har delt samvær. Faren er så vanskelig å samarbeide med - hver gang man punkterer noe tar han det personlig og angriper oss for det ene og det andre.

igår kom vår lille fra faren og har grått siden igår fordi han har klippet håret hennes så kort. Sist gang han gjorde det gråt hun også og sa i barnehagen at hun er stygg, alle måtte hele tiden gå forbi og punktere at hun er fin på håret så hun ikke ble så lei seg. Hun har ikke noe langt hår engang, bare litt under øret og hun snakker hele tiden om "fint langt hår" når hun ser mitt eller andre jenter som har lenger hår.

Vi sender han melding om å ikke klippe håret hennes igjen fordi hun gråter så mye, og da får vi bare beskjed "jeg er faren hennes og jeg tar vare på henne, ikke bland dere mellom meg og datteren min " og at hun ikke gråt når han klippet det - har bedt han høre med barnehagen så kanskje det hjelper. Er utrolig trist å se henne gråte sån og vi har heller ikke 3 meters langt hår på henne som er vanskelig å stelle !

så prøver vi å forklare at hun utvikler personlighet og er greit å høre litt på henne - får da bare beskjed at hun er 3 år og hun bestemmer ingenting i den alderen, er han som bestemmer over henne.

dette er bare en forkortet versjon av alt annet han plutselig skal ta opp når vi kunn snakker om å klippe håret, personangrep og mye rart. Prøver å forklare han at vi må samarbeide som voksne mennesker for barnets beste, men til ingen nytte !

Hva gjør man i slike tilfeller?

Er så slitsomt, så synd på vår lille jente - og utrolig irriterende!

Noen som har erfaringer?

Annen ting jeg ønsker å høre regelen om er bruk av barnesete og loven rundt det. Vi har ikke bil, men det har faren. Vi har opplevd at han har hentet henne med 1 voksen og 2 barn + henne i baksetene - Han har ellers ingen barnesete til henne - sendte han melding igår og ba han ha barnesete - og da får jeg beskjed at hun er over 12 kilo og har barnepute (jeg har ikke sett den puten for å være ærlig, men er det noe han bare sier og vil begynne å bruke så går det greit!)

Jeg har sett barn som er eldre enn henne i barnesete - syns det er rart at hun sitter forran i bilen med kunn barnepute når hun er 14 kilo.

Hva er reglene for dere bilister som har barn ?

Er så bekymret for tryggheten til jenta vår!

Takk for hjelpen !

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Punktere = poengtere?

Ellers vil jeg nok tolke innlegget på en slik måte at du blander deg oppi noe du ikke har noe med. Dette er en sak mellom FORELDRENE, ikke halve slekta.

Du skriver hele tiden vi prøver, vi ditt og vi datt. Ergo tolker jeg det slik at dere er flere som "går løs på han" og da vil han automatisk gå i forsvar.

For å unngå kortklipping av hår får moren sørge for at det blir gjort når hun ikke er hos faren.

Kjøring av barn uten tilstrekkelig sikring løses på en av to måter: mor må anmelde han til politiet så de får stoppet han eller moren får kjøpe barnesete.

Ellers igjen dette er mellom mor, far og barn og så kan resten av slekta holde seg langt unna. Finnes ikke noe som ødelegger samarbeid mer enn måten som blir gjort hos dere!!!!!

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo du ikke noen part i, så denne kampen tilhører mor. Hvis hun ikke sier fra, hvorfor skal andre da blande seg? Far bestemmer IKKE over barnet alene, så han kan ikke si at han kan ta alle avgjørelser uansett.

Barn skal festes etter gjeldende regler i bil og hvis det ikke er tilfellet kan du ganske enkelt ringe politiet og si fra hvor/når det kan kontrollere dette. At mor aksepterer at han kjører med barnet usikret synes jeg er ganske rart, av alle mennesker burde hun virkelig sette foten ned.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke tanta til barnet skrive her og utrykke sin bekymring? Alle stemødre gjør det jo.......

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

T.S her

Jeg og min søster bor sammen, og sms-ene går gjennom meg fordi barnevernet/politet tidligere har bestemt det da han tidligere har truet henne med det ene og det andre, så ble umulig og ganske truende å ha kontakt med han. Det er jeg som leverer og henter henne, det for barnets beste så hun ikke ser moren bli skreket til og truet. Det går mye bedre nå med henne - så er egentlig for å hjelpe ikke for å blande meg og hele slekta !

Er ikke hårklipping som er krisen - er det at han ikke ser jentas tanker og følelser.

Hver gang vi sender han sms (når jeg sier vi er det fordi det blir sendt fra min tlf, men etter morens ønske og ord) så får vi bare person angrep tilbake, eller jeg bestemmer over min datter osv .

Jeg syns faktisk ikke det er utrolig koselig at jeg må ta fri for å hente min niese og blande meg, men jeg bryr meg om henne og ser hvordan hun har fått det mye bedre i etterkant. Selv i barnehagen får vi høre det - så er egentlig noe jeg gjør ufrivellig for min søster og hennes datters skyld.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som skjønner at ts bare spør på vegne av moren til barnet. Siden ts og mor er søsken så tipper jeg at det er en tett kontakt hvor dette med barnefaren blir tatt opp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her IGJEN

JEg tror det er misforstått - moren bryr seg blander seg og eneste grunnen at JEG skriver sms-ene til han og har direkte kontakt med han er rett og slett fordi han har tidligere truet henne, vært frekk, skreket til moren osv og datteren har blitt utrolig påvirket av det.

Moren er overfølsom etter et dårlig voldelig ekteskap og hver gang han sier noe sårende til henne setter hun seg ned og gråter, noe som igjen ikke er sunt for barnet.

Spørsmålene jeg stiller, spør jeg PÅ VEGNE AV MOREN, bare fordi hun ikke bruker nettet alt for ofte og vi prøver å undersøke regler, erfaringer osv.

også lurer jeg på HVA reglene rundt bilbruk er?

Hva er aldersgrensen/kilogrensen til barnepute VS barnesete?

• Liker 2
Skrevet

En treåring skal sitte i bilsete, som er vendt mot kjøreretninga, og ikke i fremsetet i biler der det er airbag (noe som er i de fleste biler nå). Ser du skriver at barnevernet har vært inn i bildet, så kontakt de og si ifra til de. Evt politiet, siden dette faktisk er ulovlig.

Ang hårklipp så tror jeg ikke dere får gjort så mye med.........desverre.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

En treåring skal sitte i bilsete, som er vendt mot kjøreretninga, og ikke i fremsetet i biler der det er airbag (noe som er i de fleste biler nå). Ser du skriver at barnevernet har vært inn i bildet, så kontakt de og si ifra til de. Evt politiet, siden dette faktisk er ulovlig.

Ang hårklipp så tror jeg ikke dere får gjort så mye med.........desverre.

Hårklipp som får barnet til å gråte, er fysisk mishandling. Det at hun gråter når hun har vært hos far, gir i tillegg mistanke om psykisk mishandling. Muligens er disse forholdene straffbare, uansett må dette være en sak for barnevernet.

Manglende sikring i bil et klart et anliggende som må politianmeldes. Dette må også meldes til barnevernet.

Kan det forsvares at slike fedre skal få ha samvær med barn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trafikksikkerhet - barn i bil

Jeg får helt vondt av jenten. Hvis det du skriver stemmer så virker det egentlig ikke som om far nødvendigvis har barnets beste i tankene når han tar avgjørelser.

Skrevet (endret)

Kravet er 15 kg for å sitte på pute, men pute er dårlig sikring selv for en tiåring ;)Pute gir ingen beskyttelse fra sidekolisjoner, det bør være pute med rygg og sidebeskyttelse. Barn under 18 kg bør sitte bakovervendt og barn kan sitte bakover helt til de når 25 kg.

Mor bør ta kontakt med familievernkontoret...

Endret av liv
  • Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Hei tror du og mor kan glemme hårklippen.Så lenge datter er med far har kan han ta avgjørelser for henne.jf.barnelova. Men hvor heldige avgjørelsene er i lengden for henne er noe annet.

Men når det gjelder bruk av bilbelte som personlig verneutstyr var det mange som mente mye uten å vite.Hveuek politi eller barneverk kan gjøre noe noen inngripen så leneg det ikke er noen lovbrudd. Angådende manglende bruk av personlig verneutstyr av personer under 15 år kan fører bli annmeldt.

Men når jenta er 3 år over 135 cm gjør nok mest trolig far ikke noen feil om bilens ordinære bilbelter kan brukes.

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/for/sf/sd/td-19790921-0007-0.html&emne=personlig*%20%2b%20sikringsutstyr*&&

http://lovdata.no/for/sf/sd/xd-19790921-0007.html

c)

Der det ikke finnes godkjent barnesikringsutstyr, kan barn under 150 cm og over 135 cm bruke ordinært bilbelte.

d)

Der bilbelte ikke er montert, skal barn yngre enn 3 år ikke transporteres, og barn som er 3 år eller eldre, men lavere enn 150 cm, skal ikke transporteres i fremre seterad.

Skrevet

En treåring er ikke over 135cm, hun er maks metern...

• Liker 2
Skrevet

Ingen som skjønner at ts bare spør på vegne av moren til barnet.

22.gif

2.tod.gif

Skrevet

Om far er så "ille" at han er avskåret fra å kommunisere direkte med mor, og tidligere har en historie med truende oppførsel så ville jeg personlig valgt mine kamper med omhu.

Dvs at hårklippen hadde fått lav prioritet.

Bilsikring er viktig, men det er jo tydelig at det ikke fører frem at mors familie henvender seg til far, så hva om noen andre forteller det til han? Det er også bare å innse at folk har forskjellig terskel for hva de mener er god nok sikring i bil, og så lenge han opererer lovlig så er det egentlig ikke noe å "ta" han på.

Om mor mener at far er helt uskikket til å ta seg av barnet sitt så må hun ta det videre i rettsvesenet. Tviler på at hun eller hennes familie har noen som helst innflytelse på han og hans valg.

Skrevet

Ang barnesete: mor plikter å kjøpe dette om hun mottar barnetrygd og bidrag..

AnonymBruker
Skrevet

Ang barnesete: mor plikter å kjøpe dette om hun mottar barnetrygd og bidrag..

Nei, vet du hva! Mor plikter ikke til å kjøpe barnesete til barnefaren! Skal hun og da kjøpe inn seng og utstyr som skal stå på barnerommet hos far og da?

• Liker 1
Skrevet (endret)

dobbelt...

Endret av liv
Skrevet

Faktisk så plikter mor å skaffe sete til far om barnet bare er der på samvær... Da seter ikke blir sett på som fastmøbbel og skal dekkes av barnebidrag. Det skal følge barnet der barnet er.

AnonymBruker
Skrevet

Faktisk så plikter mor å skaffe sete til far om barnet bare er der på samvær... Da seter ikke blir sett på som fastmøbbel og skal dekkes av barnebidrag. Det skal følge barnet der barnet er.

Jeg har ikke lappen, derfor kjører jeg ikke bil, og ergo har jeg ikke bilsete. Hvis eksen min hadde bedt meg kjøpt et sete til han så hadde jeg virkelig lurt hva som har feilet han.........er det virkelig riktig?!?!? Da er jeg i såfall veldig heldig som har en ex som har kjøpt bilsete og sikrer barnet vårt trygt i bilen når han har henne.

Sykkel, ski, akebrett osv er greit, det går i mellom.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...