Sunshine Skrevet 9. april 2012 #1 Skrevet 9. april 2012 (endret) Jeg leste et annet sted her inne at noen anbefalte en bruker å få igjen VAT/MOMS når vedkommende skulle kjøpe en dyr vare i Storbritannia. Kan noen forklare meg hvordan man gjør dette? Gjelder det alle varer i hvilken som helst butikk? Endret 9. april 2012 av Sunshine
B83 Skrevet 9. april 2012 #2 Skrevet 9. april 2012 Jeg leste et annet sted her inne at noen anbefalte en bruker å få igjen VAT/MOMS når vedkommende skulle kjøpe en dyr vare i Storbritannia. Kan noen forklare meg hvordan man gjør dette? Gjelder det alle varer i hvilken som helst butikk? Du må be om et såkalt tax free-skjema når du handler for over en viss sum i en butikk (men ikke alle butikkene tilbyr dette!). Jeg tror denne grensen er på 30 GBP i Storbritannia. De ansatte fyller ut skjemaet, som du må ta med deg når du skal reise tilbake til Norge. På flyplassen som du reiser til Norge fra må du finne tollkontoret (som befinner seg i ankomsthallen, dvs. før du har gått gjennom sikkerhetskontrollen), som vil kontrollere varene du har kjøpt og gi deg et stempel på tax free-skjemaet. Etter dette får du enten igjen momsen ved å henvende deg i en egen skranke på flyplassen eller ved å sende inn skjemaet med stempel i den forhåndsfrankerte konvolutten du fikk sammen med skjemaet fra butikken du handlet i. 1
Sunshine Skrevet 9. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 9. april 2012 Ok, antok at det var noe sånt. Det er vel heller få butikker som har denne ordningen? Jeg tenkte handle litt designervarer, men jeg er vel neppe så heldig at slike butikker har disse ordningene? Vet du hvilken prisgrense det er for hva man kan innføre (og det er vel uten moms?) Jeg har prøvd å google men finner litt forskjellige beløp.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #4 Skrevet 9. april 2012 sjekk ut toll.no Mener grensen er på 200 kr, så tror ikke du får kjøpt så mye designerklær uten å betale tollavgift. Tollavgiften er på 10,7%. I tillegg kommer mva på 25%.
skrue Skrevet 9. april 2012 #5 Skrevet 9. april 2012 Ok, antok at det var noe sånt. Det er vel heller få butikker som har denne ordningen? Jeg tenkte handle litt designervarer, men jeg er vel neppe så heldig at slike butikker har disse ordningene? Vet du hvilken prisgrense det er for hva man kan innføre (og det er vel uten moms?) Jeg har prøvd å google men finner litt forskjellige beløp. Grensen er 200 kr. Den er der ikke for å være snill med forbrukeren, men fordi det koster litt å behandle en innførsel og denne kostnaden blir stor i forhold til småverdier. Men, poenget er moms skal trekkes fra i England ved utførsel og legges til i Norge ved innførsel. Snakk med butikken, mange trekker fra automatisk når du angir destinasjonslandet. Det er toll for visse varegrupper. Du må sjekke avh. av hva du skal kjøpe (designervarer er ikke en konkret nok beskrivelse).
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #6 Skrevet 9. april 2012 Ok, antok at det var noe sånt. Det er vel heller få butikker som har denne ordningen? Jeg tenkte handle litt designervarer, men jeg er vel neppe så heldig at slike butikker har disse ordningene? Vet du hvilken prisgrense det er for hva man kan innføre (og det er vel uten moms?) Jeg har prøvd å google men finner litt forskjellige beløp. De fleste (kjede)butikker er med i denne ordningen, i England har jeg fått tax free-skjema både hos Mulberry og hos Burberry.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #7 Skrevet 9. april 2012 200 kr gjelder jo netthandel. Er man der fysisk i over et døgn kan man vel handle for 6000 kr.
Sunshine Skrevet 9. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 9. april 2012 Ja det er naturligvis ikke snakk om netthandel, men fysisk handel i butikk i utlandet. De fleste (kjede)butikker er med i denne ordningen, i England har jeg fått tax free-skjema både hos Mulberry og hos Burberry. Vet du hvordan denne prisgrensen beregnes? Er det per vare eller totalt? Hvis jeg kjøper en designerveske trekkes momsen fra før man beregner prisen, eller er momsen inkludert i totalprisen? Planen er storshopping, så jeg bruker nok mye mer enn 6000 totalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå