Gå til innhold

Helt feil bivirkninger av anti deprisiva.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har siden des gått på Cipralex, eller noe lignende (har brukt begge i samme periode!) .. Nå har jeg jo vært deprimert siden okt ... og nå har det virkelig gått ille med meg.

Kan det ha noe med tablettene å gjøre? Kan si så mye som at selvmordstankene er dobbelt så ille enn de var. Men de hjalp jo i starten, så nå er jeg forvirra.

Er det noen jeg bør fortelle dette til? isåfall hvem? er legen som skrev de ut, men bor ikke i samme by som der jeg har lege så blir litt vanskelig å dra dit... i tilegg kunne jeg trengt en akkutt dps - time, går det an ? :-/ Har ikke time før 19 april...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ga legen deg kun antidepressiva, og ikke henvisning til psykolog??

Uansett burde du selvsagt ringe og skaffe deg en hastetime hos legen og fortelle om dette.

AnonymBruker
Skrevet

nei nei, har psykolog.. men neste time er ikke før den 19.

Skrevet

Kan det ha noe med tablettene å gjøre? Kan si så mye som at selvmordstankene er dobbelt så ille enn de var. Men de hjalp jo i starten, så nå er jeg forvirra.

Cipralex er et antidepressiva i SSRI-serien. En relativt vanlig bivirkning av disse er (iflg. Felleskatalogen) (økt) forekomst av selvmordstanker den første tiden.

Samtidig tar det gjerne fra 2-4 uker, avhengig av hvilken lidelse det er snakk om, før den ønskede lindringseffekten inntreffer (igjen iflg. Felleskatalogen). Det betyr at man typisk vil føle seg verre før man blir bedre, kanskje til og med dramatisk mye verre.

Dette burde legen som skrev ut Cipralex til deg, sagt veldig klart ifra om. Jeg ville tatt kontakt med vedkommende så snart som mulig.

• Liker 2
Skrevet

Du bør ta kontakt med en lege så snart som mulig. Slik som dette skal det ikke være når du har gått på medisiner siden desember.

AnonymBruker
Skrevet

Men har brukt de siden des, det vil si snart et halvt år. Tok en mnd før jeg merka noe, ble likegyldig og angstanfallene forsvant og jeg klarte snakke litt mer. Nå er jeg back in stuck, og har havnet med kuttskader på første gang på mange mange år, og aldri har det vært så ille så mange sting.

Skrevet

Men har brukt de siden des, det vil si snart et halvt år. Tok en mnd før jeg merka noe, ble likegyldig og angstanfallene forsvant og jeg klarte snakke litt mer. Nå er jeg back in stuck, og har havnet med kuttskader på første gang på mange mange år, og aldri har det vært så ille så mange sting.

Det kan være så enkelt (?) som at dette ikke er medisinen for deg. Gjør som Cata sier, ta kontakt med lege snarest. Du skal ikke ha det på denne måten.

Cipralex, Prozac, Paxil, Zoloft og resten av SSRI-gjengen ble kjent som "lykkepiller" da de kom på markedet, og i begynnelsen var det ikke måte på hvordan man skrøt dem opp i skyene. De kunne omtrent kurere alt.

Nå har vi statistikk om bivirkningene, og omtalen av SSRI er blitt langt mer nyansert. Jeg tror ikke du finner mange andre medikamenter der Felleskatalogen advarer så kraftig mot alvorlige bivirkninger. Neste generasjon antidepressiva vil ikke være SSRI.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok, men som sagt, har ikke lege i byen. Og er ikke det en tullete ting å dra på legevakt for?

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke tullete å dra til legevakten for, kom deg til lege med en gang. :klem:

• Liker 2
Skrevet

Cipralex er et antidepressiva i SSRI-serien. En relativt vanlig bivirkning av disse er (iflg. Felleskatalogen) (økt) forekomst av selvmordstanker den første tiden.

Samtidig tar det gjerne fra 2-4 uker, avhengig av hvilken lidelse det er snakk om, før den ønskede lindringseffekten inntreffer (igjen iflg. Felleskatalogen). Det betyr at man typisk vil føle seg verre før man blir bedre, kanskje til og med dramatisk mye verre.

Dette burde legen som skrev ut Cipralex til deg, sagt veldig klart ifra om. Jeg ville tatt kontakt med vedkommende så snart som mulig.

Angst er og en av bivirkningene til Cipralex. Men det skal avta etterhvert, men når det har gått så lang tid ville jeg definitivt ringt lege eller ligende!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fungerer kanskje som "vanlig legeordning" hvis man kommer dit på dagen ?

Får ta meg en tur tirsdag..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt til de nå, og snakke med de på legevakten. De er døgnåpent

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så akkut er det ikke, plus har alt hvert der en gang idag.

AnonymBruker
Skrevet

Gruer meg, skal begynne på Cipralex denne uken, mot angst og tilhørende depresjoner.

Skjønner ikke hvorfor jeg får cipralex hvis en bivirkning er angst...? Jeg er jo stappfull av angst fra før av! Trenger og vil ikke ha mer! :(

Skrevet

Gruer meg, skal begynne på Cipralex denne uken, mot angst og tilhørende depresjoner.

Skjønner ikke hvorfor jeg får cipralex hvis en bivirkning er angst...? Jeg er jo stappfull av angst fra før av! Trenger og vil ikke ha mer! :(

Det skjønner jeg godt :(

Kvalme er og en vanlig bivirkning.

Men husk at det skal avta, så om du merker store bivirkninger prøv å tenke på at det er et resultat av medisinene som skal bli borte. At det ikke er "deg", men kunstig og forsvinner etterhvert. Cipralex skal jo virke med hensikten at det skal bli bedre, ikke værre.

AnonymBruker
Skrevet

Noen kan oppleve forverring av symptomer som feks depresjon, angst og selvmordstanker når de begynner på antidepressiva. Dersom bivirkningene ikke går over etter 2-3 uker, er det nok fornuftig å prøve et annet preparat. Det finnes mange forskjellige typer antidepressiva, og flere forskjellige medikamenter innenfor de forskjellige gruppene, så de aller fleste finner nok noe som ikke gir bivirkninger (men ikke alle, dessverre).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...