Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først må jeg skryte bare litt :wink: ; I dag har jeg kjøpt 3 kg. oksehaler og nå står de å putrer på ovnen for å bli kraft. Vanligvis lager jeg grønnsak-/kjøttsuppe av oksekraft, men det begynner vi å bli litt lei. Har derfor tenkt å lage minestrone, gulasj og/eller løksuppe, men det er jo også relativt vanlige ting. Tenkte derfor at det kanskje var noen her inne som hadde noen gode ideer til mer spennende bruksområder.

Som en digresjon nå i januar, kan jeg jo nevne at suppe- og kraftkjøtt er billig (19,90 pr. kg. for oksehale og kr. 39,30 for bog på Mega hvor jeg handlet i dag) og man kan lage masse mat for en billig penge.

Skrevet

Kraft kokt på oksehaler blir litt søtt på smak dersom du koker det veldig kraftig inn. Jeg synes det er ypperlig til kraftbaserte sauser.

Kraft blandet med litt rødvin er forøvrig ypperlig som base til flere gryteretter. En av mine favoritter er å koke oksehaler, noen poteter, gulrøtter, masse løk, grønn paprika og en hel hvitløk i rødvin, koke et par timer.

Det er også lurt å fryse noe av krafta i isterningbrett. Da har du alltid en terning å kaste oppi en saus som trenger litt ekstra smaksfylde.

mvh

Fløyel

Gjest Anonymous
Skrevet
Poteter i kraft

Det blir jo graut

Det kommer an på hvor lenge du koker, og hvor kokefaste poteter du har, det. Dessuten var det snakk om en gryte -d.v.s egentlig en alternativ anvendelse av oksehalene.

Forøvrig kan poteter kokt i kraft være nydelig. Fondant-poteter, f.eks:

Skrell mandelpoter og del dem i to på langs. Legg dem i et ildfast fat, fyll halvveis opp med kyllingkraft eller buljong, ha over noen klatter smør og sett i ovnen i ca en halvtime. Potetene blir nydelig krafttrukne og myke, mens overflaten som har vært over krafta blir sprø. Anbefales!

mvh

Fløyel

Skrevet

Poteter går helt fint bare man passer på å ikke koke dem med for lenge!

Takk for tips! Fondant-poteter skal jeg prøve ved første anledning!

Skrevet

da har jeg misforstått. Jeg trodde du kokte kraft med poteter i.

Og ikke lagde en gryterett basert på kraft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...