Pip Skrevet 19. januar 2004 #1 Skrevet 19. januar 2004 Tenkte litt på det då eg les om den lotto-saka i USA, der ei dame hevda å ha mista vinnarkupongen, men det viste seg at alt var løgn. Kva er det med sånne store pengepremiar? Kva skjer med menneske i møte med fleire titalt millionar? Er det rett og slett skadeleg å vinne så mykje pengar? Burde det kanskje vore grenser for kor store premiar ein kunne vinne på eit enkelt lotteri? Eg har ikkje noko svar, men håpar på nokre synspunkt her.
L@dy Skrevet 20. januar 2004 #2 Skrevet 20. januar 2004 Kva er det med sånne store pengepremiar? Kva skjer med menneske i møte med fleire titalt millionar? Er det rett og slett skadeleg å vinne så mykje pengar? Penger "har makt", og har gitt mang et menneske gleder men og mye sorger. "Alle" ønsker vel å vinne den store gevinsten i lotto, og jeg er vel ikke noe unntak der. Ikke fordi jeg har noen drøm om å kjøpe meg all verdens fancy hus og biler. Men det hadde allikevel gitt en stor frihet og trygghet. Det å ha en "normal sum" på kontoen den ene dagen til å ha mangfoldige millioner på kontoen den andre. Tja, jeg tror det kunne "bikket over" for ganske mange ja. Jeg såg en film om en som var den eneste som overlevde en flyulykke. Han følte seg udødelig, og tok mange farlige sjanser. Tror mange som vinner såååå mye penger, muligens ville hatt litt av den samme følelsen. Burde det kanskje vore grenser for kor store premiar ein kunne vinne på eit enkelt lotteri? Eg har ikkje noko svar, men håpar på nokre synspunkt her. I Norge er jo lottgevinstene mer "moderate" i forhold til i Usa. For meg hadde det vært nok å vunnet noen mill...he,he.. Hadde nok vært en "artig opplevelse" å fått 100 mill på kontoen, men jeg tror ikke alle hadde taklet det like bra. Leste om en ung gutt fra Storbritania som vant tror jeg litt over 100 mill... Der har en vunnet vanvittige mengder penger...Og hva skjer, joda festing, kjøper hus, biler. Ifølge en onkel, tror jeg det var, så hadde han visst bare rundt en mill igjen. Er jo mulig han ikke vil angre på det for alt jeg vet. Men dersom lotto utbetalingene i Norge hadde vært sååå store summer, så synest jeg det kunne vært en grense på det ja.
Usikker Skrevet 20. januar 2004 #4 Skrevet 20. januar 2004 Jeg synes ikke at det skal være noe "tak" på gevinster. Vil vel tro at her i Norge så kommer vi ikke over "100 mill" - vi er simpelthen for få mennesker til det....... Vi vet jo alle at hverken lykke eller helse kan kjøpes for penger uansett........... og det er vel nok eksempler på at store gevinster IKKE er av det gode. Har et eksempel her i byen om en som vant over 4 mill for ca 4-5 år siden. Han gikk "berserk" han - og lever i dag i leilighet betalt av sosialkontoret. Ikke hadde han "bruk for" den økonomiske veiledningen som Norsk Tipping tilbød han heller Nei - man skal være sterk for å tåle suksess er det vel et ordtak som heter. Men jeg mener at vi ikke må lage regler p.g.a. av unntakene. De aller fleste takler nok å få "litt" penger mellom hendene.......... Og hvem hadde ikke kjøpt seg ny bil - og pusset opp huset da??? JEG hadde gjort det. Hilsen Usikker som er BOMBESIKKER på å vinne "den store" lottogevinsten engang - antakelig til helgen vil jeg tro :klø:
~Moon~ Skrevet 20. januar 2004 #5 Skrevet 20. januar 2004 Jeg er nok stygt redd for at det går litt til hodet på mange, ja, når vi snakker om større millionbeløp.
Pip Skrevet 20. januar 2004 Forfatter #6 Skrevet 20. januar 2004 Jeg synes ikke at det skal være noe "tak" på gevinster. Vil vel tro at her i Norge så kommer vi ikke over "100 mill" - vi er simpelthen for få mennesker til det....... Men KVIFOR skal det ikkje vere eit tak? Etter min tankegong er til dømes 10 mill. max av det ein på ein måte kan bruke 'fornuftig' - misforstå meg rett. Då kan ein betale gjeld, byggje hus, kjøpe ny bil etc etc - og framleis ha litt igjen. Det er difor eg synst det er så vanvittig å vinne 50 mill - det er liksom 'utømeleg'. (No har det jo kome døme her på at det ikkje er det - men etter 'normalt' vettig forbruk burde det vere det). Ville det ikkje gjort det lettare for folk viss premiane var meir 'moderate'? Sjølv trur eg ikkje eg heilt hadde oppfatta skilnaden på 10 og 100 mill., men altså - trur du ikkje det er lettare å 'klikke' viss du har ein sum som er så stor at du ikkje kan fatte det? Og KVIFOR skal ein kunne vinne så store gevinstar - har det nokon positive sider? Eg tenkjer - viss ein skulle ha ei slik ordning - at det evt. overskotet (altså pengane i potten over toppbeløpet) her i Noreg ville gått til utdeling av tippemidlar - og slik kome mange menneske til gode. Berre nokre tankar - vil gjerne ha andre synspunkt!
Saga Skrevet 20. januar 2004 #7 Skrevet 20. januar 2004 Økonomisk uavhengighet kan bli definert som lykke, spør dere meg :blunke:
Pip Skrevet 20. januar 2004 Forfatter #8 Skrevet 20. januar 2004 Økonomisk uavhengighet kan bli definert som lykke' date=' spør dere meg :blunke:[/quote'] I så tilfelle - du vert vel økonomisk uavhengig med 10 mill. òg?
Gjest sexysadie Skrevet 20. januar 2004 #9 Skrevet 20. januar 2004 Tenkte litt på det då eg les om den lotto-saka i USA, der ei dame hevda å ha mista vinnarkupongen, men det viste seg at alt var løgn. . Ei kjerring prøvde seg. Det må nesten være lov hvis man mener man har en reel sjangse til å klare det, det hadde ikke skadet noen om hun hadde fått til å lure til seg de pengene. Kva er det med sånne store pengepremiar? Kva skjer med menneske i møte med fleire titalt millionar? Er det rett og slett skadeleg å vinne så mykje pengar? . Det er nok skadelig for alle de andre enn oss selv Burde det kanskje vore grenser for kor store premiar ein kunne vinne på eit enkelt lotteri? Eg har ikkje noko svar, men håpar på nokre synspunkt her. Nei, jeg synes ikke det bør være noe tak på premiene. Det er jo ikke tak på hvor rik du kan bli ellers i livet hvis du har sjangse til det. Denne idè om at den store gemene hop ikke sklulle klare å være nøktern i forhold til penger er en gammel og snobbete tanke
L@dy Skrevet 20. januar 2004 #10 Skrevet 20. januar 2004 Denne idè om at den store gemene hop ikke sklulle klare å være nøktern i forhold til penger er en gammel og snobbete tanke Mange vil helt sikkert klare å være nøktern dersom de hadde vunnet. For meg er det egentlig ikke hva folk bruker pengene sine til. Selv om jeg kan ha mine tanker om en 20 åring som bare svir vekk alt på kort tid, så er det ikke mitt problem. Men en lottogevinst er noe "ekstra" som bare noen få heldige får oppleve, noe som en "bare får". Og da synest jeg det hadde vært bedre om 10 personer vant 10-15 mill enn at en vinner alt selv. Men det hadde nå vært morro å vunnet 100 mill allikevel da.
Gjest sexysadie Skrevet 20. januar 2004 #11 Skrevet 20. januar 2004 Når andre vinner så trenger det ikke å være så mye,men når en selv vinner så bør det være en skikkelig sum.
anine Skrevet 20. januar 2004 #12 Skrevet 20. januar 2004 Vet ikke hvordan det hadde vært for andre, men jeg vet at det hadde ikke fått det noe bedre om jeg hadde vunnet en haug med millioner. Hva skulle jeg egentlig gjort med alle pengene? Kjøpt digert, flott hus i et "fint" strøk? Tror ikke vennene mine hadde trives så godt hos meg lenger. Ville jeg takle misunnelsen og tiggerbrevene? Nei, hadde blitt lei meg. Hva skulle jeg si når folk snakker om de høye skattene, at de ønsker seg en nyere bil eller drømmer om en sydentur, hadde blitt litt dumt å delta i sånne samtaler. Kunne jo bare spandert på dem da, men ingen liker å bare ta imot og ta imot uten å kunne gi noe igjen. Måtte jeg byttet miljø og venner? Har ikke no' lyst til det jeg. Men et par mill hadde nok vært helt greit :D
Saga Skrevet 20. januar 2004 #13 Skrevet 20. januar 2004 I så tilfelle - du vert vel økonomisk uavhengig med 10 mill. òg? Ja jøss 8) Vet ikke hvordan det hadde vært for andre, men jeg vet at det hadde ikke fått det noe bedre om jeg hadde vunnet en haug med millioner. Hva skulle jeg egentlig gjort med alle pengene? Kjøpt digert, flott hus i et "fint" strøk? Tror ikke vennene mine hadde trives så godt hos meg lenger. Hva skulle jeg si når folk snakker om de høye skattene, at de ønsker seg en nyere bil eller drømmer om en sydentur, hadde blitt litt dumt å delta i sånne samtaler. Kunne jo bare spandert på dem da, men ingen liker å bare ta imot og ta imot uten å kunne gi noe igjen. Måtte jeg byttet miljø og venner? Har ikke no' lyst til det jeg. Men et par mill hadde nok vært helt greit :D Hvordan vet du det? Om det blir sånn som du skriver nedenfor så skjønner jeg jo, men må kommentere litt der og :blunke: Du trenger ikke kjøpe nytt hus eller noe nytt som du ikke hadde kjøpt ellers. Du kunne jo ha kjøpt en mer eksklusiv nuppefjerner enn den man finner i Ellos for 99; ?! Du kunne ha brukt det på utdanning f.eks. Utdanning for dine barn.. Kjøpt et nytt hus til dine foreldre.. donert bort penger og følt deg bra.. Spandert en luksusferie på deg eller dine venner. Ikke tenkt på regninger og spise knekkebrød 10 dager før regningene skal betales.. Du blir vel sannsynligvis til å betale skatt selv.. Hvorfor måtte du ha byttet venner eller miljø? Du er jo fremdeles deg selv? Ja, jeg vil vinne i lotto
Gjest Starya Skrevet 20. januar 2004 #14 Skrevet 20. januar 2004 Jeg kan si med 100% sikkerhet at jeg (og ungen) hadde fått det atskillig bedre om vi vant en større pengesum. Definitivt.
Gjest sexysadie Skrevet 20. januar 2004 #15 Skrevet 20. januar 2004 Jeg også, og ikke fanden om en eller annen spirrevipp bør prøve seg på å ta sjangsen ifra meg.
Nana Skrevet 21. januar 2004 #16 Skrevet 21. januar 2004 Hvis jeg først skulle vinne hadde det vært mer gøy med 50 mill enn 10 mill for å si det sånn. Da kan man sikre fremtiden til familiemedlemmer, hjelpe de med å slette gjeld.. og fremdeles ha sinnsykt mye penger igjen selv! Tenk den deilige følelsen!!! *drømmer*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå