Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Har aldri søkt på universitet før, men har satt opp 2 studieretninger i 2 forskjellige byer - altså 4 ønsker på liste.

Når svaret kommer, vil jeg da komme inn på alle ønskene, såfremt jeg har karakterer til det, eller vil jeg få tilbud om èn plass hvor jeg kommer inn på høyeste prioritet som jeg har karakter til?

Beklager hvis dette ble vanskelig å forstå, men..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kommer inn på høyest prioritet som du har karakterer til.

Skrevet

Om du har gode nok karakterer får du tilbud om førstevalget ditt og kun det. Har du ikke gode nok karakterer går de videre på listen din og ser om de er gode nok for å komme inn på andrevalget. Da kan du evt velge å takke ja til den plassen, eller om du vil stå på venteliste for førstevalget.

Skrevet

Hvis du har nok poeng for ønske nummer 1, da får du plass der. Hvis ikke, men har nok for ønske nummer 2, så får du plass der. Hvis ikke, kanskje har du nok poeng for ønske nummer 3. Og så videre.

Det vil si, du får ikke plass i alle studier du har nok poeng til, men bare studiet som er prioritert høyest. Derfor er det viktig å prioritere dem akkurat som du virkelig ønsker dem å bli. Det du ønsker mest - nummer 1.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

Passer dog dårlig, jeg har enda ikke bestemt meg for hvilken by jeg vil bo i.. Men da vet jeg i det minste hvilken skole jeg kommer inn på, førstevalget mitt har det laveste kravet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...