Gå til innhold

Lærerike spill for treåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det har vært flere app tråder her inne. Og jeg har sett igjennom de jeg kan finne. Men nå har det seg slik at alle de lærerike app/spill til barn på norsk har vært på iphone! Og vi har android. Har ikke Ipad eller noe slikt. Kun PC og android telefoner.

Det er haugevis med spill hvor de kan lære engelske ord og bokstaver. Men jeg har lett forgjeves etter noe på norsk. Barnet vårt er litt sent ute med språkutviklingen men jeg merker h*n har flere engelske ord enn norske. Noe jeg bekymrer meg litt for. Vi prøver å lære bort norske ord men det er liksom ikke gøy nok til å synke inn virker det som.

PC og mobil spill er super populært, og hermes masse etter. Så er det noen som vet om noen bra apper/spill med norsk språklæring?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ORD

Pekebok barn

Moro for barn

Jeg har iPhone selv så vet dessverre ikke om du kan få tak i dem. Spesielt Pekebok for barn har mitt barn hatt god nytte av.

• 6 måneder senere...
Gjest Mamma73
Skrevet

Jeg ser det har vært flere app tråder her inne. Og jeg har sett igjennom de jeg kan finne. Men nå har det seg slik at alle de lærerike app/spill til barn på norsk har vært på iphone! Og vi har android. Har ikke Ipad eller noe slikt. Kun PC og android telefoner.

Det er haugevis med spill hvor de kan lære engelske ord og bokstaver. Men jeg har lett forgjeves etter noe på norsk. Barnet vårt er litt sent ute med språkutviklingen men jeg merker h*n har flere engelske ord enn norske. Noe jeg bekymrer meg litt for. Vi prøver å lære bort norske ord men det er liksom ikke gøy nok til å synke inn virker det som.

PC og mobil spill er super populært, og hermes masse etter. Så er det noen som vet om noen bra apper/spill med norsk språklæring?

Ordlek har nettopp kommet til Android.

Morsomt bokstavspill for barn fra 4 til 7 år.

Min 5-åring likte det godt :-)

Mamma73

Skrevet

Er du eller far engelskspråklig? Eller har han lært det via spillene? Det sies at for flerspråklige barn kan man "telle" hvor mange ord det har sammenlagt på begge språk, og dermed er det langt i fra de fleste som er sene med språkeutviklingen. De utvikler to språk samtidig (eller ett språk først, deretter et annet språk), og så lenge forståelsen er der, er det sjeldent noe å frykte, så lenge barnet kan begrepet på det ene språket eller det andre.

Eks: Barnet kan ordet table på engelsk. Barnet vet hva table er, hvordan det ser ut, og hva man bruker det til. Dermed er det bare for barnet å "koble" ordet bord, med det det fra før vet om begrepet table.

Om barnet derimot ikke har noen erfaringer med eller kan koble ordet bord/table,til begrepet bord så er det verre. Jeg antar at dette ikke er tilfelle hos ditt barn, og du kan trøste deg med at dersom barnet har lært engelsk via spill, så vil det også lære norsk. Hva med å lese litt for barnet? Det er få ting som er så utviklende for språket som bildebøker.

Skrevet

Hva med å lese litt for barnet? Det er få ting som er så utviklende for språket som bildebøker.

Der ser jeg at jeg kan virke spydig, og det er ikke meningen. Men bildebøker (med tekst og bilde, ikke pekebøker) er veldig utviklende for språket på veldig mange måter.

Om dere har økonomi til det, så kanskje kan dere kjøpe en iPad til hele familien til jul? Der er det mange spennende, lærerike spill for barn, og også bøker og annet gøy. Vi har akkurat startet med det i barnehagen, og barna tar det kjempefort. Bare husk på at det skal være lek for barna og ikke (som jeg tar meg selv i noen ganger) at de skal få det til fortest/best mulig. ("Og så må du trykke på pluss, og så må du trykke på et tall, og så må du trykke på "er lik" og så må du trykke på den som er blå" og så videre. Syns jeg hører meg selv, og mange andre som skal vise og vise...)

• 1 måned senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for reklame.

Sulosi, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...