Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi foreldre bruker gjerne litt ekstra penger på kvalitetsmat. Særlig pålegg legger vi gjerne en del ekstra penger i, men vi merker jo at barna er like fornøyd enten de får salami fra slakteren eller fra First Price. Det føles jo ikke riktig å avfeie dem med dårlig kvalitet bare fordi de ikke vet bedre, men samtidig har vi ikke lyst til å kaste bort penger på produkter de ikke setter pris på. Men når noe ikke er godt nok for oss voksne, hvorfor skal vi gi det til barna? Ja, rett og slett, hvor finner vi balansen her? Hvordan har dere andre valgt?

Altså, vi kan kjøpe både First Price og Grandiosa til oss selv noen ganger, men noen produkter, som pålegg og kjøtt, føler jeg rett og slett det er verdt å legge mer penger i.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg kjøper noe dyrt pga. smak: barna kan få billig versjon hvis de er fornøyd med det.

Hvis jeg kjøper noe pga. kvalitet/næringsinnhold: barna får dyr versjon.

Gjest Annaires
Skrevet

Her får datteren det samme som oss. Nettopp fordi at vi tenker at det som ikke er bra nok for oss, er ikke bra nok for henne (selv om hun ikke nekter å spise frist price salami f.eks..).

Det er viktig å lære barn å sette pris på god mat tidlig, ikke bare avfeie dem med noe dårligere/mindre smakfullt bare fordi de ikke vet bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Er First Price dårlig for oss da? Handler ikke det bare om smak og behag? Hvis barna liker First Price er det vel ikke noe problem å la dem spise det, eller andre billigmerker?

Min stesønn er dyr i matveien, for han liker kun "kvalitetsmat". Vanlig salami er ikke godt nok, det skal være fancy typer som koster dobbelt så mye. Og det virker som det er prisen som er det avgjørende. Dyrt = kvalitet i hans øyne. Det synes jeg blir en litt feil tilnærming. Det er slett ikke sikkert at ting er bedre fordi det er dyrere.

• Liker 1
Skrevet

De får det samme som oss. Jeg ser ingen grunn til å handel noe annet til ungene, hverken dyrt eller billig og jeg gir ikke barna mat jeg ikke ville spist selv. De eneste gangene jeg handler noe annet til barna er om vi voksen har lyst på noe de ikke liker, men uansett kjøper jeg ikke da en kvalitet jeg ikke ville spist selv. F.eks. om vi skal ha biff og ungene heller vil ha kyllingfilét, så kjøper jeg ikke en kyllingkvalitet jeg selv ikke ville spist fordi det "bare" er til barna.

Gjest pysepusen
Skrevet

Han får det samme som oss. Barnas kosthold er jo like viktig som vårt, hvorfor skal han få dårligere produkter?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har da vært tester der det har vist seg at first price produkter ikke er dårligere kvalitet enn andre produkter, men vi mennesker er rare fordi vi tror automatisk at dyrt er kvalitet.

Mine barn får det samme som vi, og vi har ikke noe problemer med å handle first price produkter der smaken er like god som på andre produkter

• Liker 2
Skrevet

Jeg trodde det var allment kjent at billigmat er generelt like god kvalitet som merkemat. Det finnes mange forbrukertester som viser dette. Jeg tror du bommer litt på poenget. Den sunneste maten er rent kjøtt og fisk og ikke halvfabrikata og ferdigmat. Jeg anbefaler deg/dere til å fokusere på hjemmelaget kosthold med hovedvekt på grønnsaker (og frukt). Om man spiser billigsalami eller "kvalitetssalami" er mindre viktig enn om brødet er hjemmebakt eller kjøpt.

Skrevet

Her får datteren det samme som oss. Nettopp fordi at vi tenker at det som ikke er bra nok for oss, er ikke bra nok for henne (selv om hun ikke nekter å spise frist price salami f.eks..).

Det er viktig å lære barn å sette pris på god mat tidlig, ikke bare avfeie dem med noe dårligere/mindre smakfullt bare fordi de ikke vet bedre.

Er First Price dårlig for oss da? Handler ikke det bare om smak og behag? Hvis barna liker First Price er det vel ikke noe problem å la dem spise det, eller andre billigmerker?

Han får det samme som oss. Barnas kosthold er jo like viktig som vårt, hvorfor skal han få dårligere produkter?

Ja, et eller annet sted midt mellom her ligger nok svaret. Jeg synes f.eks. ikke at Norvegia ost er noe godt og kjøper heller en litt dyrere ost til meg selv. Og selv om den osten er "bedre" så er den vel ikke nødvendigvis sunnere. Og Gildes grillpølser er nok mindre sunne enn de fra Jacobs, f.eks., men barna liker tross alt Gilde sine best.

Nei, som cilja sier, så bør vi kanskje heller fokusere på å spise god, sunn mat til hverdags, og la barna få den ferdigmaten de liker best når det er det som serveres.

Skrevet

Det er mange penger å spare ved å lære seg om priser. I noen tilfeller koster kokt skinke i firkantet form mer enn i rund form med fillete kanter, men smaken er antakelig ikke særlig ulik.

Det høres litt ut som om du tenker at ungene skal sette pris på maten ved å nyte den og ikke bare spise den. Sånn sett er det liten vits i å gi dem noe annet enn det billigste. Studer hva som er forskjellen på de ulike påleggssortene (innholdsfortegnelsen) og sett det opp mot pris. Kanskje du får deg en overraskelse eller to?

Her i huset spiser alle samme type mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...