AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #1 Skrevet 8. april 2012 Er bare nødt til å få ut frustrasjon!!! Har prøvd å bli gravid i 5 mnd og jeg er så fullt klar over at det egentlig ikke er så lenge. Problemet er at jeg har mensen annenhver mnd og jeg blir så lei meg når jeg tenker på det Det kommer jo til å ta dobbelt så lang tid med meg! Får ofte lyst til å bare legge meg ned å grine.. Har begynt på vitex nå, håper virkelig det hjelper. Vil ha tilbake den normale syklusen! Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men kansje det er noen andre i samme situasjon? Vi kan jo trøste hverandre litt
Athene Skrevet 8. april 2012 #2 Skrevet 8. april 2012 Har prøvd i tre-fire år, så er vel ikke helt i samme situasjon, men frustrasjonen er kjent likevel. Hos oss var også problemet (opprinnelig) tullesykluser. Når du har så skjeldent mens har du neppe eggløsning, så jeg hadde ikke latt det gått så lang tid som ett år før jeg kontaktet lege. Med mindre du nettopp har sluttet på hormonprevansjon selvfølgelig, da er det normalt at syklusene oppfører seg slik ett års tid. Også må du huske på at bare 50% blir gravide på fem måneders prøving, så selv om man som fersk prøver alltid helst skulle vært gravid i går, kommer du ikke til å tenke på ventetiden i det hele tatt den dagen det skjer.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #3 Skrevet 8. april 2012 Men er det egentlig noe legen kan gjøre for at syklusen min skal bli normal da?
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #4 Skrevet 8. april 2012 Har prøvd i tre-fire år, så er vel ikke helt i samme situasjon, men frustrasjonen er kjent likevel. Hos oss var også problemet (opprinnelig) tullesykluser. Når du har så skjeldent mens har du neppe eggløsning, så jeg hadde ikke latt det gått så lang tid som ett år før jeg kontaktet lege. Med mindre du nettopp har sluttet på hormonprevansjon selvfølgelig, da er det normalt at syklusene oppfører seg slik ett års tid. Også må du huske på at bare 50% blir gravide på fem måneders prøving, så selv om man som fersk prøver alltid helst skulle vært gravid i går, kommer du ikke til å tenke på ventetiden i det hele tatt den dagen det skjer. Ikke meningen å kuppe tråden til TS. Men jeg har mensen kanskje to ganger i året(PCO), men jeg trodde iallefall at jeg hadde EL i forkant de to gangene. Men da har jeg kanskje ikke det da? Lurer bare fordi jeg er nysjerrig, har fått hjelp ved pergotime.
Athene Skrevet 8. april 2012 #5 Skrevet 8. april 2012 Men er det egentlig noe legen kan gjøre for at syklusen min skal bli normal da? Har du sluttet på hormonprevansjon det siste året? Da er det bare å vente så ordner kroppen opp selv. Har man ustabile sykluser skriver legen en henvisning til gynekolog, som ser på blodprøver og innvendig ultralyd. Avdekkes det noe her kan operasjon/hormonbehandling virke. Men i de aller fleste tilfellene er det ikke noe å gjøre med ustabile sykluser. Viser utredningen at man ikke har eggløsning, og sædprøvene til mannen er normale, forsøkes Pergotime for å få eggløsning slik at man kan prøve å bli gravid.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #6 Skrevet 8. april 2012 Takk for svar Nei, hormonprevansjon slutta jeg på for 1,5 år siden.. Jeg er livredd for t jeg har PCOS Har alltid hatt 28dagers sykluser tidligere, men i fjor sommer så begynte det å gå 60 dager mellom.. huff blir så frustrert. TS
Athene Skrevet 8. april 2012 #7 Skrevet 8. april 2012 Takk for svar Nei, hormonprevansjon slutta jeg på for 1,5 år siden.. Jeg er livredd for t jeg har PCOS Har alltid hatt 28dagers sykluser tidligere, men i fjor sommer så begynte det å gå 60 dager mellom.. huff blir så frustrert. TS Da hadde jeg nok tatt kontakt med fastlegen ganske snart. Kanskje gitt det 1-3 måneder til? Be om henvisning til gynekolog på grunn av uregelmessige sykluser og barneønske. Sørg samtidig for å få en henvisning til mannen for sædprøve. Ikke la det overkjøre av "prøvd ett år" kommentaren, det har ingenting å si dersom man har uregelmessige sykluser. Det at du er uregelmessig behøver ikke å ha noe med PCOS å gjøre. Det kan være tilfeldige variasjoner, eller hundre andre problemstillinger, så ikke ta sorgene på forskudd. Det eneste som er ganske sikkert er at du med uregelmessige sykluser neppe har eggløsning, og derfor små muligheter til å bli gravid uten litt hjelp.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #8 Skrevet 8. april 2012 Et godt råd over her, men med tanke på årstiden: Ikke vent så lenge. Med sommerferien blir det plutselig høsten før noe skjer, bedre å få gjort unna utredninger og sånt før det! Iallefall være i gang, så kan heller ferien brukes til 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå