Gjest Dagdrømmer Skrevet 8. april 2012 #1 Skrevet 8. april 2012 (endret) Det er litt over en måned igjen til eksamen, og jeg kjenner at jeg er så skolelei at jeg har store problemer med å følge med i pensumet. Jeg har jo egentlig spennende fag, men de er svært tunge historiefag og krever mye forberedelser før eksamen. Jeg kjenner at jeg er allerede demotivert før jeg åpner den tusen sider store boka for å lese eller skrive kvalifiseringsoppgave, da boken føles uendelig lang og det virker som om jeg aldri fullfører da det tar nærmere seks timer å komme seg igjennom et kapittel ved å lese og notere. Så da ender jeg som regel opp og gjør noe helt annet enn å gjøre leksene mine jeg da.. Noen gode råd om hvordan jeg kan klare ta et skikkelig skippertak nå i april til tross for at jeg er så skolelei? Endret 8. april 2012 av Dagdrømmer
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #2 Skrevet 8. april 2012 Du må bare askeptere at du fra nå av og frem til sommerferien så må du bruke mange timer på skolearbeid hver dag. Kjipt er det, men på den positive siden så er det ikke så mange uker igjen til sommerferie :-D 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #3 Skrevet 8. april 2012 Det regnes vel neppe som et godt råd, men det JEG gjør er å sørge for å stå. Altså, jeg driter i A og B, og går for en C. Og jeg vet sånn ca hva jeg må gjøre dagen før eksamen for å få en C. Nå kommer det jo an på hva du studerer, men jeg har tatt to bachelorgrader på denne måten. Skriftlige innleveringer er selvsagt gjort unna (samme prinsipp, more or less: Skrives på én dag) i henhold til frister. I tillegg til dette er jeg på minst 70-80% av alle forelesninger, gjerne mer. Så det er her jeg får med meg stoffet. Jeg får sikkert kritikk for dette, og det fungerer nok ikke for de fleste. Men det er altså fullt mulig å få en gjennomsnittskarakter med denne innsatsen. 1
Gjest Vazquez Skrevet 8. april 2012 #4 Skrevet 8. april 2012 Du må begynne å gjøre lekser. Isolér deg fra alt som kan forstyrre det grann, men ta gjerne med deg noe å spise og eventuelt hør på musikk/radio hvis det hjelper. Start systematisk. Ta for deg ett kapittel om gangen, gjerne det letteste. Når du er ferdig, går du videre. Dra på skolen så ofte som overhodet mulig. Få med deg alle forelesninger, men ikke dra dersom du ikke greier å få med deg noe som helst. Og for å tilegne seg mer kunnskap må du være opplagt enhver morgen, sant?
Gjest Dagdrømmer Skrevet 8. april 2012 #5 Skrevet 8. april 2012 Vi er ferdige med forelesninger allerede, jeg har møtt opp på cirka femti prosent av dem. Så fremover er det faktisk bare selvstudie med unntak av kvalifiseringsoppgave og flervalgsprøve i to fag denne uken. Og det er selvsagt de fagene jeg sliter mest med å følge med i. Jeg skal prøve å dedikere noen timer hver dag til skole fremover, men det blir nok en utfordring da jeg nesten spyr av å bare se bøkene.
adelle Skrevet 9. april 2012 #6 Skrevet 9. april 2012 I feel your pain. Jeg har historiefag jeg også - kan ikke si motivasjonen for eksamenslesing er på topp.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #7 Skrevet 9. april 2012 Beklager, men om du har over en måned igjen til en vanlig skoleeksamen er det ikke skippertak, men helt vanlig studering som trengs. Forøvrig kan jeg anbefale deg å regne ut hvor mange sider du må lese for dagen for å være gjennom alt en uke før eksamen, og ta det som utgangspunkt. Sjekk hva tema har vært på forelesningene - er det lange utlegninger i boken om noe som knapt er nevnt på forelesning kan du sikkert skumme gjennom dette. Bestem deg så for å lese f.eks. 50 sider om dagen - dette kan du igjen dele opp i ti siders økter, og ta pause innimellom. Leser du mer får du det igjen i form av "fri". Gamle eksamenoppgaver er gull verdt og bør løses på et eller annet tidspunkt - da har du plutselig store deler av pensum kortet ned til en eksamensoppgave i ditt eget språk. Siste uke før eksamen - da tar du et skippertak og skumleser, leser og ser på forelesningsnotater ti timer om dagen, og håper du husker alt akkurat så lenge at du får gjentatt det på eksamen. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #8 Skrevet 9. april 2012 Anbefaler å starte nå, det er kjipt å bruke 12 timer av dagen sin på å lese i bøkene en uke før eksamen.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #9 Skrevet 10. april 2012 Akk, har eksamen om 4 uker, skriver notater og prøver å lage sammendrag det det jeg syns er viktig til eksamen, men fyyyy søren det er kjeeeeeeedelig altså. motivasjon er ikke helt på topp kan vi si, og jeg føler jeg ikke vet om jeg orker det mer. Dette er bare blæææh. Sykt, med tanke på at om 5 uker er jeg ferdig med hele bachelorgraden min, men har blitt så gørr lei, og motivasjonen uteblir. Fantastisk timeing uff uff Hvordan skape motivasjon liksom, når jeg føler meg en smule apatisk til det hele:S Ikke særlig gøy med tanke på at jeg skriver fordi jeg må, og da husker jeg ikke så bra heller. Hva gjør dere for å holde motivasjon oppe? Noen supertips som kan få tankene på rett kjøl?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå