Gå til innhold

Farskapstest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venn av meg har barn med eksen. Barnet er fire år nå, og alle har et godt forhold til alle. Jeg er sykt nysgjerrig på om han egentlig er faren, fordi mora lå med en annen også i den perioden hun ble gravid. Har så lyst til å gjøre en farskapstest, men det er jo absolutt ikke min business. Skal jeg gjøre det likevel??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke noe du kan gjøre uten deres samtykke?

AnonymBruker
Skrevet

Tja, du kan jo bestille et sånt prøvesett og gjøre det uten at de vet det, men du? Du høres bare sjalu og teit ut nå. Skal det gå utover et lite barn?

• Liker 2
Skrevet

En venn av meg har barn med eksen. Barnet er fire år nå, og alle har et godt forhold til alle. Jeg er sykt nysgjerrig på om han egentlig er faren, fordi mora lå med en annen også i den perioden hun ble gravid. Har så lyst til å gjøre en farskapstest, men det er jo absolutt ikke min business. Skal jeg gjøre det likevel??

Har du muligheten til å gjøre det?

Skrevet

er ikke vanskelig å få det gjort, men det er et solid overgrep mot blant annet barnet. du har ikke en spøtt med dette å gjøre, glem tanken og fokuser på noe helt annet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er litt enig med TS. Samtidig så er det kanskje et overtramp iforhold til å snoke i andres saker. Men noen ganger er det "rett" å snoke i andres saker og kanskje gjøre noe med det.

I akkurat dette tilfellet så blir jeg hengende mellom to onder når det kommer til å ta et valg. Hypotetisk sett så har jeg villet finne ut av dette fordi jeg mener nå at barnet har rett til å vite hvem som er far til barnet. Også er det jo sånn at han som tror han er far til barnet sikkert investerer både mye tid og penger i barnet. Investeringene hadde nok ikke forekommet dersom sannheten lå på bordet. Men man vet jo aldri.

Hadde jeg hatt muligheten så hadde jeg kanskje gjort det og kanskje hadde jeg ikke gjort det.

Gjest finurlig
Skrevet

Hvis du vet at moren lå med en annen i samme tidsrom, så vet vel barnefaren det også? Det er opp til dem å bestille farskapstest, ikke deg.

• Liker 3
Gjest anonym
Skrevet

Finurlig : hvordan i all verden kom du fram til den konklusjonen ??

Gjest finurlig
Skrevet

Finurlig : hvordan i all verden kom du fram til den konklusjonen ??

At hvis vennen til paret vet det, skal det ikke så mye til før ordet sprer seg.

Dessuten, den hun lå med i det aktuelle tidsrommet kan sikkert også telle.

• Liker 1
Gjest anonym
Skrevet

Finurlig: Nå syns jeg du er vel naiv... Det står at venninnen har barn med xen, da trenger det ikke være felles venner. Og han andre hun lå med trenger strengt tatt ikke være i vennekretsen, ikke sikker de har truffet hverandre etter ligget ... og hvis han ikke vet om barnet nytter det ikke å kunne telle...

Gjest finurlig
Skrevet

Finurlig: Nå syns jeg du er vel naiv... Det står at venninnen har barn med xen, da trenger det ikke være felles venner. Og han andre hun lå med trenger strengt tatt ikke være i vennekretsen, ikke sikker de har truffet hverandre etter ligget ... og hvis han ikke vet om barnet nytter det ikke å kunne telle...

Det hele blir jo bare en masse synsing, og ikke noe hverken du eller jeg vet svaret på. Jeg presenterer bare min teori, og denne vennen har ikke noe rett til å kreve farskapstest på vegne av en venn uansett, det er min mening.

• Liker 1
Skrevet

Synes det er stygt å blande seg inn i slike saker. Tanker som det du TS har vitner kun om ren og skjær nyskjerrighet.

Jeg klarer ikke se hva du egentlig har å gjøre med denne situasjonen?

Venn med mora til ungen, SO WHAT?

Ligg unna, sier jeg bare. En farskapstest burde i tilfelle kun vurderes av dem det angår.

Hadde du vært en potensiell far av barnet så ville saken vært en helt annen.

• Liker 2
Skrevet

Ja, prøv å få lagd splid, krise og drama for å underholde deg selv.

Eller...se deg selv i speilet og kjenn etter om dette er den personen du drømte om å bli.

Gjest anonym
Skrevet

Er det ingen her som skjønner hvilket helvete en må gjennom den dagen sannheten kommer frem ? Det setter dype spor i sjelen til både barnefaren og barnet ... Det vet jeg av erfaring. Jeg syns TS burde ta dette opp med barnemor.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Synes du viser ansvar for din venn. Jeg ville oppforde han til å gjøre testen. Det er langt for frekt, du viser omtanke for han.

Personlig synes jeg det skulle være rutine ved enhver fødsel og straffbart for mor å oppgi feil far. Strafferamme på linje med voldtekt.

Far kan ta det gjennom NAV,men da må ha få de til å tro at det er usikkerthet rundt farskapen. Han må dekke kostnader selv ved gjennomopptagelse av farskap.

Det letteste er imidertid og bestille en test hos eksempelvis DNA Norge i Tromsø som er at av få private labratorier i Norge. testen kan taes uten samtykke fra mor. Alt far trenger gjøre er å ta en vattpinne i barnets og sinn engen munn og sende inn dette. Testen koster i underkant av 3000 kr. For at testen skal være juridisk bindende må den taes på legekontor eller politi ol.

Men usansett bindene eller ikke får om mor presentert resultatet vil hun nok gi seg på han er faren om testen er negativ. Da kan farskapet taes med NAV og det hele endres. Regner med at far har samvær med barnet og foreldreansvar, da ordnes dette lett. Det er ikke nødvendig med mors samtykke så lenge far har foreldreansvar. Har han ikke foreldreansvar kan han kreve dette først. Alle foreldre får dette om de ikke er rusmisbrukere eller har andre psyiske problemer.

Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Disse gjestene her får visst ikke med seg at TS er opptatt av å få tilfredsstilt egen nysgjerrighet.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Disse gjestene her får visst ikke med seg at TS er opptatt av å få tilfredsstilt egen nysgjerrighet.

TS.sier ikke noe om at det er pga.nyskjerrighet.

Synes dett også er et vikitig tema.

Gjest anonym
Skrevet

Enig i at dette er et viktig tema. Hvorfor er det slik at barnemødrene er fredet uansett hva de gjør ?

En bekjent av meg løy både for han som hun ønsket skulle være barnefaren og for sin nye ektemann. Etter 10 år kom sannheten frem via dnatest. Den jeg syns mest synd på nå er barnet...

Skrevet (endret)

TS.sier ikke noe om at det er pga.nyskjerrighet.

Synes dett også er et vikitig tema.

"Jeg er sykt nysgjerrig på om han egentlig er faren"

Tidenes korteste hovedinnlegg, og enda fikk du ikke med deg innholdet?

Endret av Edvarda
Gjest anonym
Skrevet

Selv om TS er nysgjerrig så tar ikke det bort viktigheten fra emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...