Gå til innhold

Tør ikke trene på senter..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg skikkelig teit som ikke får meg til å melde meg inn på et treningssenter. Jeg bor rett ved et senter, det ville ta meg kun ett minutt å gå over veien, og jeg er supermotivert. Men.. Jeg synes rett og slett det er dritskummelt. Er redd for å gjøre meg selv til latter og bli beglodd mens jeg svetter og sliter..

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest HuskyPusky
Skrevet

HAr det akkurat likt som deg TS, bortsett fra at jeg ikke bor rett ved et senter. Har liksom ikke lyst å gå på et slikt senter uten peiling på hvordan disse apparatene funker :(

Skrevet

Kjenner til den følelsen! Men jeg vil tro at de fleste er opptatt med seg og sitt, så du burde ikke bekymre deg så mye :)

Hopp i det! Hvis ikke så kunne du jo kanskje begynt å trene litt utendørs? Kanskje det er en skogsti eller noe i nærheten. Det er jo vår og sommer, og perfekt til å trene ute.

Skrevet

Dere kan få en omvisning av resepsjonisten på treningssenteret som viser dere, kanskje?

På Elixia er det med to gratis PT-timer når man melder seg inn, og da kan PT vise dere hvilke apparater og hvordan de skal brukes.

Angående at man ser teit ut: Folk (flest) er på treningssenter for å trene, ikke for å glo på andre og lure på om de ser teite ut. I så fall er det de som har et problem :) Ta på deg klær du føler deg komfortabel i, og skru på yndlingsmusikken din på høyt volum og steng ute alt annet mens du trener. Lover deg at det vil virke! Lykke til :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan få en omvisning av resepsjonisten på treningssenteret som viser dere, kanskje?

På Elixia er det med to gratis PT-timer når man melder seg inn, og da kan PT vise dere hvilke apparater og hvordan de skal brukes.

Angående at man ser teit ut: Folk (flest) er på treningssenter for å trene, ikke for å glo på andre og lure på om de ser teite ut. I så fall er det de som har et problem :) Ta på deg klær du føler deg komfortabel i, og skru på yndlingsmusikken din på høyt volum og steng ute alt annet mens du trener. Lover deg at det vil virke! Lykke til :)

Takk for oppmuntrende ord, nå ble jeg bare mer gira på å melde meg inn på treningssenteret. De har faktisk en kampanje nå, 199 kroner i måneden til August :jepp:

Skrevet

Meld deg inn, TS! Jeg syns også jeg er teit når jeg trener på treningssenter, men min erfaring er at blant meg er også flere andre "teitinger". De som er virkelig spreke og flink, er så opptatt av seg selv at de enser ikke teitingene engang.

:klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Sånn følte jeg det også. Jeg er ganske overvektig, og vegret meg i mange år for det å trene sammen med andre. Nå har jeg trent i snart 6 måneder og stortrives. Det er ikke mange som glor, da de aller fleste er opptatt av sin egen trening. Først nå i det siste er jeg med på gruppetrening, noe som er superbra for motivasjonen.

Ta steget og meld deg inn. Du kommer ikke til å angre.

Skrevet

Klarer du å gå den første gangen, så er det verste gjort. Etter det blir det bedre hver eneste gang :)

Jeg hadde samme følelsen første gang jeg meldte meg inn på et senter, men det som fikk meg til å ta det første skrittet var å tenke at jeg kom til å angre MER i fremtiden om jeg ikke gjorde det.

PS: De fleste der inne svetter og sliter uansett. De første gangene kan du jo hoppe på en sykkel eller en tredemølle hvor du har litt utsikt over gymmet, så kan du se på hvordan folk bruker maskinene osv om du føler du trenger mer kunnskap enn du får på veiledningstimen din.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Anbefaler virkelig å begynne med å avtale en PT-time. Da får du et program du kan følge i begynnelsen til du føler deg tryggere på apparatene og deg selv. Da slipper man å surre rundt på måfå i begynnelsen men har en fast plan. Da kan man fokusere helt på dette og drite i alt som skjer rundt seg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig hemmende sosial angst, klarer jeg å trene på senter klarer du det! :)

Første steget er helt forferdelig, men du går inn i en vane og innser at de andre som trener ikke bryr seg om at du er der.

AnonymBruker
Skrevet

Start med en PT-time. Når den er over og du har fått et program så kjører du igjennom alle øvelsene en gang til mens du husker instruksene. Da blir det lettere neste gang. Ta gjerne noe musikk på øret for da blir det lettere å overse det som skjer rundt deg.

Skrevet

Start med en PT-time. Når den er over og du har fått et program så kjører du igjennom alle øvelsene en gang til mens du husker instruksene. Da blir det lettere neste gang. Ta gjerne noe musikk på øret for da blir det lettere å overse det som skjer rundt deg.

Sign.

Gjør det! :jepp:

Ingenting styrker selvtillitten slik trening faktisk gjør! Syns jeg da. :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

pfft, det er ingen på ett treningssenter som bryr seg om deg og hva du gjør der. Om du er overvektig gir det bare ennå mer mening at du er der, det er neppe noen som noensinne kommer til å rynke på nesa av å se deg. Om du er redd for mennesker kan du bare ta på deg en stor jakke med hette å se i gulvet helt til du er på tredemølla eller hva du nå vil.

Om du ikke vil ha time med personlig trener finnes det millioner av nettsider med mye gode tips til hvordan man skal gå frem for alle typer kropper. Noen her nevner apperater - det er faktisk en ganske dårlig ide å trene med apperater om du vil forbrenne fett effektivt, da ingen apperater stimulerer muskler på samme måte som trening med frivekter og kardio. Selvfølgelig kan det være en god start, men det lønner seg å ekspandere litt i treningsmetoder etter hvert å ikke gro fast foran gym tv'en i en liggesykkel som noen fort gjør.

Skrevet

Hopp i det. Jeg hadde det sånn før jeg begynte første gang. Siden den gang har jeg trent på mange forskjellige sentere rundt om i landet og erfaringen er ensartet, enten blir man oversett fordi alle andre er opptatt med å trene selv, eller så utveksler man etterhvert noen hyggelige kommentarer med folk som trener på samme tid. Jeg har til gode å oppleve noen som gjør narr av meg eller på annen måte er ubehagelige.

Og jeg er absolutt verken topptrent eller smellvakker, og noen kilo for mye er det også på sidebeina - så grunnlaget for litt fnising hadde absolutt vært til stede om noen hadde villet være ufine.

Skrevet

Er bare å hoppe ut i det. Ingen kan noe de aldri har gjort før så blir vel det samme på treningssenteret.

Det viktigste du gjør er å få deg et treningsprogram som du kan følge. Da får du opplæring på de forskjellige apparatene/øvelsene i et slags introduksjonskurs.

Men husk på at du får et program som ikke inneholder for mange øvelser og tar for lang tid til å begynne med. Det er den største feilen nybegynnere gjør. Da blir man fortere lei og synes treningen er kjedelig.

Så til å begynne med.. Max 1 time. Ikke for mange øvelser. Jeg bruker å anbefale en kombinasjon av styrke og kondisjon.

Programmet kan se sånn ut:

Oppvarming/kondisjon: 15 minutter + 5 minutter uttøying

Styrketrening:

Knebøy med stang:

La oss si at du skal trene med en arbeidsvekt på 45kilo. Da skal oppvarmingen opp til du oppnår vekten se ut som følgende.

5x20kg (Det er det knebøystangen veier uten vekter)

Husk pause mellom settene... Trenger ikke være lang, men viktig å ta en liten pause.

5x20kg

5x20kg

4x30kg

3x40kg

3x5x45kg

Du bygger så på med litt mere vekter til du kommer opp til vekten du skal trene med.. Arbeidsvekten.

En liten pause før neste øvelse.

Denne øvelsen kan være benkpress eller frontpress for eksempel.

La oss si du trener benk den ene dagen, da trener du fronpress den andre dagen.

Men i dette eksemplet bruker vi benkpress.

oppvarmingen er omtrent lik som for knebøy.

5x3x20kg

4x30kg

3x35kg

5x3x40kg

Siste øvelse for dagen er:

Markløft eller pullups/chinups.

Bruker markløft som eksempel her.

I markløft bruker du samme stang som i alle de andre øvelsene men vektskivene skal være av en viss standard slik at utgangspunktet for løftet blir riktig. (Det skal være store skiver som helst er gummiert)

Oppvarmingen i markløft vil som oftest bli ca. 30kg da stanga veier 20kilo og teknikkskiver/instruksjonsskiver veier 5kg pr. stykk.

5x30kg

5x40kg

4x45kg

5x50kg

Det som er spesielt for markløft er at man skal ikke ha for mange repetisjoner på arbeidsvekten sin. Mye av de samme muskelgruppene som du trener i markløft trener du også i knebøy. Samtidig som markløft er en ganske belastende øvelse. (Men ikke missforstå meg, det er ikke en skadelig øvelse når du har fått inn teknikken)

Du bør avslutte treningsøkten din med lett uttøying.

Når det gjelder vektene i eksemplet kan du i en periode på la oss si hver uke øke med 2,5kg frem til du har oppnådd styrken du ønsker.

Når man trener på et senter og har et program så er det mye enklere å komme seg dit og gjøre øvelsene sine fordi man har oppgaver man skal gjøre når man kommer dit. Er mye verre å komme til et treningssenter og være usikker på hva man skal trene idag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har liksom ikke lyst å gå på et slikt senter uten peiling på hvordan disse apparatene funker :(

når du melder deg inn vil en som jobber der ,lage et program til deg, og vise deg alle apparatene du skal bruke:) ingen problemer:) jeg har trent på utallige trenings senter og alle stedene har de vist meg hvordan ting fungerer...og den ene maskinen fikk jeg ikke til.men han mannen han hjalp meg helt til det gikk:)

Gjest Candy Pie
Skrevet

Jeg tør ikke trene på senter jeg heller :( Jeg har en tredemølle hjemme da, så får jo trent sånn sett. Men jeg tror tiden ville gått fortere om jeg trente et annet sted en hjemme. Dessuten er det jo dumt å måtte unngå sånne plasser pga hva andre kanskje tenker og mener.

Vet ikke helt hva jeg er redd for da. Skiller meg ikke ut på noen måte så vidt jeg vet.

Alle vi som er redde for å trene på trenigssenter skulle samlet oss i sammen til en stoor gjeng og trent sammen=)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke ser teit ut når man trener, så trener man ikke ordentlig. Alvorlig ment. Å faktisk trene innebærer at man tar såpass i at man blir rød og svett og lite delikat. Håret vil bli bustete, og sminken vil ikke sitte perfekt. Om du ser noen som ser friske og delikate ut, med perfekt hår og sminke, så bør du også prøve å se etter hva de driver med. Trener de faktisk, eller sitter de på en ergometersykkel uten motstand på, mens de leser kk?

Om du er redd for å gjøre øvelser feil, få en ansatt til å vise deg hvordan det skal gjøres. Og husk at alle andre som trener har vært like klønete som deg en gang, og at de også husker godt dette selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...