AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #1 Skrevet 8. april 2012 Kort oppsummert: Jeg er interessert realfag, spesielt Biologi og Matte. Jeg vil jobbe med mennesker, ha brukbar lønn, nok utfordringer og en variert arbeidshverdag. Jeg vil ikke jobbe til alle døgnets tider. Jeg blir trukket i forskjellige retninger av familie og venner, men klarer ikke å finne ut hva jeg selv vil. Jeg vurderer Medisin, Odontologi, Sivilingeniør eller Psykologi. Kommer inn på alle studiene nevnt ovenfor. Har du erfaringer med noen av retningene? Vil du anbefale det? Takknemlig for svar!
Miah Skrevet 8. april 2012 #2 Skrevet 8. april 2012 Tror da ikke det er mye realfag og matte i psykologi, er jo tross alt ikke krav om det for å komme inn. Det er jo store forskjeller mellom sivilingeniør og medisin - ganske ulike retninger! Er dette studier du virkelig vil, eller har du kun satt opp utvalget fordi dette er både toppstudier og du kan komme inn på dem? Undersøkelser har vist at leger, til tross for høy utdannelse og god lønn, har lavere livskvalitet enn generelt sett. Skal se om jeg finner tilbake til den undersøkelsen. Du må nesten bestemme selv. Mamma jobber innenfor tannlegeområdet, og har alltid forsøkt å få meg til å velge noe slikt. God lønn, arbeider med folk, "normal" arbeidstid.
FrøkenDetektiv Skrevet 8. april 2012 #3 Skrevet 8. april 2012 Det virker ikke som om interessene er på plass for psykologi, og leger må jobbe til alle døgnets tider, så det er vel ikke akkurat aktuelt ut ifra det du skriver. Odontologi eller sivilingeniør ville jeg gått for om jeg var deg.
Bjørn82 Skrevet 8. april 2012 #4 Skrevet 8. april 2012 Kort oppsummert: Jeg er interessert realfag, spesielt Biologi og Matte. Jeg vil jobbe med mennesker, ha brukbar lønn, nok utfordringer og en variert arbeidshverdag. Jeg vil ikke jobbe til alle døgnets tider. Jeg blir trukket i forskjellige retninger av familie og venner, men klarer ikke å finne ut hva jeg selv vil. Jeg vurderer Medisin, Odontologi, Sivilingeniør eller Psykologi. Kommer inn på alle studiene nevnt ovenfor. Har du erfaringer med noen av retningene? Vil du anbefale det? Takknemlig for svar! Det beste rådet jeg kan gi deg er å ta deg god tid til å se nærmere på hva de forskjellige yrkene går ut på. Og gransk deg selv nøye i forhold til hva du virkelig har lyst å jobbe med.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #5 Skrevet 8. april 2012 Sivilingeniør i kjemi eller bioteknologi vil kanskje passe deg best? Ellers vil jeg anbefale deg provisorfarmasi hvor du har litt matematikk, masse kjemi og biologi.
Utropstegn Skrevet 8. april 2012 #6 Skrevet 8. april 2012 Lektor i Realfag høres ut som treffer midt i blinken. Her jobber du med mennesker, og du kan velge matte og biologi. Du får OK lønn som lektor. Dette har de på NTNU i Trondheim, så du vil ta mye samme matte som siv.ing. linjene gjør. Det er ganske stor forskjell på siv.ing. linjene, så hvis du velger dette ville jeg satt meg litt mer inn i hva du ønsker å få ut av studietiden din, og fremtidig jobb. Det kan være lurt å se på timeplanen og emnene, mange av studielinjebeskrivelsene er VELDIG tilpasset sånn at flere skal få lyst til å bli siv.ing, derfor sier emnekodene mere om hva studiet faktisk går ut på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå