Gjest Gjest Skrevet 8. april 2012 #1 Skrevet 8. april 2012 Min mor er i en dyp depresjon for tiden. Jeg har hatt en mistanke om at den personlige hygienen har blitt lite prioritert og fikk bekreftet mistanken av pappaen min som plutselig tok det opp med meg. Hva gjør vi? Hun har svært svært lav selvtillit og selvfølelse så vi kvier oss for å ta det opp, men noe må gjøres..
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #2 Skrevet 8. april 2012 Det største problemet er depresjonen. Får hun noe hjelp i form av samtaler eller noe?
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2012 #3 Skrevet 8. april 2012 Det største problemet er depresjonen. Får hun noe hjelp i form av samtaler eller noe? Ja,hun går fast til psykolog. Begynte for ett par mnd siden. hun bruker også medisin.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2012 #4 Skrevet 9. april 2012 Ingen som har noen tips eller råd? Eller som kan svare av erfaring?
Gjest Emma Skrevet 9. april 2012 #5 Skrevet 9. april 2012 Her er det vanskelig å gi råd over nett, for mange variabler. Du kjenner henne best, og hvis ikke mannen hennes klarer å hjelpe henne med personlig hygiene er det vanskelig for ukjente på nettet å komme med råd. Har du mulighet til å snakke med legen hennes om hva dere som pårørende kan gjøre og hvordan dere bør gå frem?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #6 Skrevet 9. april 2012 Ring psykologen hennes og høre om hun/han kan ta det opp? Om dere velger å gjøre det selv, prøv å vinkle det slik at dere sier i fra fordi det kan påvirke helsen hennes negativt, ikke på at hun er uren, skitten, lukter ille etc. 1
Jane F. Skrevet 9. april 2012 #7 Skrevet 9. april 2012 Bare et lite Spørsmål : når fysisk syke ikke er istand til å ta vare på sin personlige hygiene er hjemmesykepleien der for dem. Har ikke psykisk syke muligheten for slik hjelp?
CalidumCor Skrevet 9. april 2012 #8 Skrevet 9. april 2012 Bare et lite Spørsmål : når fysisk syke ikke er istand til å ta vare på sin personlige hygiene er hjemmesykepleien der for dem. Har ikke psykisk syke muligheten for slik hjelp? Problemet her blir vel gjerne at fysisk syke tar i mot slik hjelp mens psykisk syke ikke gjør det.... Man kan ikke tvangsvaske en person.
Jane F. Skrevet 10. april 2012 #9 Skrevet 10. april 2012 Jeg tenkte kanskje det er enklere å ta imot hjelp fra noen som er proffesjonelle enn fra familien. Et annet forslag er jo å ha en pynte/ finne på noe kos med mamma kveld:) få mannen til å gi henne en romantisk vask. Finn en deilig dusjsåpe og ta en klut å vask henne uten at det er selve vaskingen som er i fokus. Pynt på badet med lys og gi henne litt luksus. Få henne til å føle seg litt pen igjen. Nå vet jeg ikke om det passer i dette tilfellet men det hadde jo vært verdt et forsøk Da jeg var skikkelig nede for noen år tilbake var det en ting som gjorde dagene mine litt lettere og det var at min kjære ikke sluttet å klemme meg og holde meg selv om jeg ikke tok initiativ til det selv. Å vite at fok er der selv om jeg stengte meg inne i min boble var viktigere enn jeg trodde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå