Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jo et glimrende eksempel på at man ikke alltid skal basere sine meninger på egne inntrykk.

Ev siv.øk fra BI vil utkonkurrere en siv.øk fra f.eks UiS anytime, gitt at de har brukbare karakterer begge to. Dette er så klart generelt sett, men det er ikke akkurat en hemmelighet at siv.øk.utdannelsen ved BI ER anerkjent i næringslivet. Mulig noen nordmenn synes det er grusomt å innse at en privatskole kan være mer anerkjent enn en offentlig skole, men sånn er virkeligheten, det nytter ikke å prøve å skjule virkeligheten ved å påstå at man kjenner folk med 2 i snitt som går der... For å komme inn på siv.øk på BI må man ha ca 4 i snitt (høyere enn ved den offentlige skolen jeg tar min siv.øk-utdannelse med, så jeg går vel sammen med flere useriøse studenter enn det BI-folka er). For å komme inn på master i økonomi må man ha et snitt på ca 3.5 (rundes opp til B), på NHH er det 3.7 - 3.8.

Hva med å sette deg inn i realiteten i stedetfor å la deg lure av dine dårlige inntrykk?

Bra innlegg!

For å pirke må man ha nærmere 5 i snitt for å komme inn på sivøk på BI.

Videoannonse
Annonse
Gjest alille
Skrevet

BI-elevene her i Oslo ser så...ensartet ut. De beveger seg gjerne i flokk, og man ser med én gang hvilken skole de går på selv på hundre meters avstand. Grøsser med tanke på å møte en gjeng sånne på T-banen på en torsdagskveld, til å være i tjueåra minner de farlige mye om en gjeng tenåringer skjenket på rusbrus. Party/pappaguttgreia skaper voldsomme fordommer angående hele skolen, og om det er ufortjent er det jo litt synd.

Trøst deg med at økonomistudentene på offentlige skoler også har en tendens til å se ganske ensartet ut. :ler: Av og til føler jeg at jeg er den eneste studenten i mitt kull som faktisk har venner som ikke studerer økonomi...

AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig ganske lett å gjenkjenne en Blindern student på t-banen og... :sjenert: (da er det vel typiske fag jeg gjennkjenner sikkert, men sånn er det jo med BI studentene og - du kjenner igjen pappaguttene, ikke resten)

• Liker 1
Gjest Rosaleen
Skrevet

Dette er jo et glimrende eksempel på at man ikke alltid skal basere sine meninger på egne inntrykk.

Ev siv.øk fra BI vil utkonkurrere en siv.øk fra f.eks UiS anytime, gitt at de har brukbare karakterer begge to. Dette er så klart generelt sett, men det er ikke akkurat en hemmelighet at siv.øk.utdannelsen ved BI ER anerkjent i næringslivet. Mulig noen nordmenn synes det er grusomt å innse at en privatskole kan være mer anerkjent enn en offentlig skole, men sånn er virkeligheten, det nytter ikke å prøve å skjule virkeligheten ved å påstå at man kjenner folk med 2 i snitt som går der... For å komme inn på siv.øk på BI må man ha ca 4 i snitt (høyere enn ved den offentlige skolen jeg tar min siv.øk-utdannelse med, så jeg går vel sammen med flere useriøse studenter enn det BI-folka er). For å komme inn på master i økonomi må man ha et snitt på ca 3.5 (rundes opp til B), på NHH er det 3.7 - 3.8.

Hva med å sette deg inn i realiteten i stedetfor å la deg lure av dine dårlige inntrykk?

Nei, i fjor var det 5,3. Bare å sjekke på samordna opptak.

Gjest alille
Skrevet (endret)

Eh, jeg snakker om MASTER. Det går ikke an å ha over 5 i snitt på høyere utdanning, da 5 tilsvarer en A. ;)

Og poenggrensa for å komme inn på ordinær har vel vært ca 55 (varierer fra år til år), dvs. at man i praksis kan komme inn med litt over 4 i snitt på NHH. :)

Endret av alille
Skrevet (endret)

Nei. På master søker man med bachelorkarakterer, og da går det fra 1-5.

edit: Der kom visst alille meg i forkjøpet :)

Endret av Lista
AnonymBruker
Skrevet

Ja, BI markedsfører seg, og når ble det useriøst? Selvfølgelig markedsfører man seg for å tiltrekke flest mulig kunder (studenter). Det er jo sånn markedet funker, men det vet kanskje ikke du som sitter med en ubrukelig bachelor fra humanistisk fakultet. Jeg vil tro UiO og HiO ikke bruker reklame i like stor grad fordi de faktisk ikke har budsjett til det.

Der tar du feil. Jeg går en 5-årig master innenfor et realfaglig felt, hvor jeg er garantert jobb. :)

Det hjelper ikke med personangrep når du ikke har noe bedre å si.

Jeg synes BI-utdannelse er oppskrytt og et dårlig valg, mens du synes det motsatte. Greit å være uenige. :)

• Liker 3
Gjest alille
Skrevet

Der tar du feil. Jeg går en 5-årig master innenfor et realfaglig felt, hvor jeg er garantert jobb. :)

Jeg synes BI-utdannelse er oppskrytt og et dårlig valg, mens du synes det motsatte. Greit å være uenige. :)

Det viktigste er jo hva arbeidsgiverne mener, og de er jo uenige med deg, hvertfall når det kommer til økonomiutdannelsen på BI Nydalen. ;)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, da skulle man tro du hadde litt mer vett enn å ta andres synsing for god fisk, og bruke tullete argumenter.

Du kan godt synes en BI-utdannelse er et dårlig valg, men saken er nå en gang den at man er attraktiv på arbeidsmarkedet med en økonomisk utdannelse fra BI (særlig master), og at man ikke har problemer overhodet med å få seg jobb. Dessuten er veldig mange av landets ledere utdannet og/eller etterutdannet fra BI, så det er neppe et dårlig valg om man satser på en karriere innenfor næringslivet. Du benekter jo fakta her. Merkelig du ikke ser det selv.

Endret av Lista
Skrevet

Kanskje litt pirkete nå, men:

Opptakskravene for høsten 2011, var som følgende;

Oslo Treårig studium minimum -->32 konkurransepoeng

Ettårig studium -->minimum 30 konkurransepoeng

Siv Øk: 44 poeng i primærmålskvoten + Generell studiekompetanse/47 konkurransepoeng i sekundærkvoten + Generell studiekompetanse

Legg merke til at disse kun er veiledende for neste års opptak og kan endres avhengig av søkermassen

Ha en fortsatt fin dag,

Med vennlig hilsen

Pia Seeberg

Studentassistent

Handelshøyskolen BI

AnonymBruker
Skrevet

Snakker ikke dere om to forskjellige ting Fashionistaen?? Jeg fårstår det som at du mener poeng fra vgs, og at alille snakker om karaktersnitt fra de tre første årene på BI.

Eller kanskje jeg misforstår??

Skrevet

Snakker ikke dere om to forskjellige ting Fashionistaen?? Jeg fårstår det som at du mener poeng fra vgs, og at alille snakker om karaktersnitt fra de tre første årene på BI.

Eller kanskje jeg misforstår??

Åja, er nok jeg som nok en gang dummet meg ut der!

AnonymBruker
Skrevet

Åja, er nok jeg som nok en gang dummet meg ut der!

Neida ;)

Bra innlegg!

For å pirke må man ha nærmere 5 i snitt for å komme inn på sivøk på BI.

Som da altså ikke stemmer.

Gjest Snorkebolla
Skrevet

Jeg har også fått inntrykk av at BI er noe useriøst. Når mange av de utdannelsene der(de som faktisk kan være litt nyttige) finnes gratis på offentlige skoler er det mye bedre å velge å gå offentlig. Snittene på offentlige skolene er nok noe høyere, men sjeldent SÅ høye at man ikke kan komme inn. Man vil jo ha de beste elevene inn på studiene.

For det andre vet jeg om mange som går BI. Og alle de som går der var aldri skolesmarte på videregående skole, flere 2-3ere elever går nå på BI. Det er vel ikke helt tilfeldig at alle de velger å gå BI? Når jeg har spurt dem "hva er du du blir når du er ferdig utdannet" har de aldri noe presist svar, virker som de kun tar fag og at det er lite profesjonsrettet.

Jeg har ikke prøvd å gå BI, men kjenner mange som går på det. Er ikke bitter, men hvis man skal betale SÅ mye penger for å få der bør det være brukbart. Universitetsstudenter vil utkonkurrere BI-studenter anytime da de er mer ettertraktet.

Du synes sikkert jeg er bastant, men dette er inntrykket jeg har fått. Og de fleste jeg vet om mener det samme. Når du først skal betale for en utdannelse, bør man kanskje velge en mer anerkjent universitet/skole i utlandet og ikke akkurat BI nydalen. Det er så mye reklame, markedsføring og "BI- tyngden du trenger" rundt omkring at jeg ikke klarer å ta det seriøst. Sånn sett virker det som de er mer interessert i å markedsføre seg selv og sluke til seg mest mulig penger. Om kvaliteten på utdannelsen var god ville elevene automatisk ha kommet dit, men nå bruker de bare masse reklame for å tiltrekke seg dem.

Se for eksemepel på universitene og høyskolene i Oslo, de reklamerer ikke så jævla mye - derfor tar man dem seriøst.

I'm done. :)

What he/she said.

Har også sett fra facebook venner at de starter på skolen fordi de tror de kommer til å bli nye røkke og med en gang de starter der, så går de kun i dress og skjorte, drikker billig sjampanje og leker rike. Og de fleste jeg kjenner som går der er totalt useriøse folk som kun mener "jeg skal bli rik" uten å vite hva de vil og hvordan de skal få det til.

Skrevet

Dere har ikke tenkt på at det er deres venner som er useriøse, ikke den gemene BI student??

• Liker 2
Skrevet (endret)

Latterlig å kalle en anerkjent skole useriøs fordi dere har useriøse og mindre intelligente venner som tror det er lett å gå på BI, og som har holdningen "jeg skal bli rik". Det sier faktisk ganske mye om dere. Men nå er jeg lei av å snakke til folk med skylapper, og som er totalt blottet for kritisk sans til alt dere "hører" om BI.

Endret av Lista
Skrevet

Neida ;)

Som da altså ikke stemmer.

Mente egentlig å skrive nærmere 50 poeng. Beklager det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...