Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en bachelorgrad fra BI, og det skal sies at skolen faglig sett er profesjonell og har meget dyktige forelesere. Likevel vil jeg anbefale de som kan å la være og gå der av disse grunnene:

* Det er for dyrt. Jeg kunne fått samme utdanning rett utenfor Oslo gratis, med bedre oppfølging ettersom de fleste høgskoler har mindre elever pr. klassekull i det faget jeg tok.

* Skolen suger penger ut av deg der den kan. Det er helt latterlig hvor unødvendig mye pensumbøker du må kjøpe, og det er alltid bøker skrevet av BI-ansatte. Har selv mang en gang kjøpt bøker som istedenfor brukes på andre læresteder rett og slett fordi BI-bøkene ikke var bra nok.

* Kontinuasjonseksamen er altfor dyrt. Man må betale over 180 kroner pr. studiepoeng på konteeksamen, og denne avgiften økes årlig. Det verste er også at du ikke kan trekke deg fra en eksamen senere enn tidlig mars. Ved en annen offentlig høgskole jeg gikk på var kontinuasjonseksamen GRATIS, og du kunne faktisk trekke deg så sent som 7 skoledager før eksamensdato.

* Altfor mange useriøse studier. Jeg var heldig og tok en "seriøs" grad som også undervises i det offentlige. Men for dere andre som lar dere lure av gimmick-gradene til BI ventes en bitter hverdag i arbeidsmarkedet. Dette er noen av bachelorstudiene jeg ville unngått.

- Kultur og ledelse

- Markedskommunikasjon

- Reselivsledelse

- PR Kommunikasjon og ledelse

- Entreprenørskap

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

No kidding, pluss minus 50000 her og der er jo ingenting for så sinnsykt kule fester og kule folk man får henge med, for ikke å glemme at man kan "sjekke inn" på facebook på BI hver dag og være dødskul.

Creds til de som går der og brenner for det de studerer, men da bør den eneste unnskyldningen de har for å ikke ha valgt NHH være at de ikke hadde toppkarakterer. Alle jeg kjenner som går på BI Bergen (og det er mange), vet ikke selv hvorfor de valgte det studiet de går på, de bare begynte der fordi alle de kjenner går der. "lissom", på nivå med paradise.

• Liker 11
Gjest O___o
Skrevet

Vel, for mitt vedkommende som har gått ved en offentlig skole - brukte jeg om lag 45 000

på pensumbøker. Studiematriell kom da i tillegg.

Ellers har jeg vanskeligheter med å ikke være fordomsfull overfor BI-studenter.

Men det har vel mest med at jeg har lite sansen for privatskoler/privat praksis.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket studie tok du da, trådstarter? Markedsføring? Økonomi og administrasjon?

Gjest Vodka
Skrevet

Har vurdert å gå der, men jeg har greie nok poeng til å komme inn andre steder, så da ser jeg ikke poenget med å betale for noe man kan få gratis :)

• Liker 4
Skrevet

Jeg som gleder meg til å studere på BI til høsten... :sjenert: ikke kom med sånne tråder da... :kjefte:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fornøyd med BI, og det er det eneste stedet jeg har mulighet til å studere det jeg gjør, siden jeg ikke studerer på dagtid.

• Liker 1
Skrevet

Langt på vei enig med trådstarter. Jeg gikk første året med økonomi og administrasjon på BI, men søkte etterhvert overflytting til den lokale høyskolen for å fullføre min bachelor i revisjon. Den står ikke noe tilbake for BI faglig sett, med forelesere som er like gode, og den er gratis. Revisoreksamenene er uansett like for alle, så å bruke over 50 000 kr i året for å få et diplom det står BI på er unødvendig for meg ihvertfall.

Jeg vender nok tilbake om noen år for å ta en mastergrad, men hadde jeg kunnet ta den et annet sted ville jeg ha gjort det. Har ikke mulighet til å studere på NHH, da jeg bor på Østlandet med små barn og mann med jobb her.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kjempefornøyd med BI. Fikk bra jobb etter tre mnd og det er vel det som er målet med å utdanne seg.

Skal tilbake å ta masteren nå :)

• Liker 2
Skrevet

Har ingen meninger om BI, tenkte bare jeg skulle bidra med det offentlige perspektivet under her:

* Det er for dyrt. Jeg kunne fått samme utdanning rett utenfor Oslo gratis, med bedre oppfølging ettersom de fleste høgskoler har mindre elever pr. klassekull i det faget jeg tok. - Ingenting å si på dette, men klassestørrelser varierer jo også på offentlige skoler. Jeg har vært i klasse med alt fra 15 - 250 elever offentlig.

* Skolen suger penger ut av deg der den kan. Det er helt latterlig hvor unødvendig mye pensumbøker du må kjøpe, og det er alltid bøker skrevet av BI-ansatte. Har selv mang en gang kjøpt bøker som istedenfor brukes på andre læresteder rett og slett fordi BI-bøkene ikke var bra nok. Ikke unikt for BI. Har opplevd å få fire bildebøker på en og samme pensumliste, fordi foreleseren synes de var artige. Ofte er også offentlig pensum skrevet av skolens egne forelesere. Mulig det er ekstremt på BI, men pensumlistene der ute er varierende eller også.

* Kontinuasjonseksamen er altfor dyrt. Man må betale over 180 kroner pr. studiepoeng på konteeksamen, og denne avgiften økes årlig. Det verste er også at du ikke kan trekke deg fra en eksamen senere enn tidlig mars. Ved en annen offentlig høgskole jeg gikk på var kontinuasjonseksamen GRATIS, og du kunne faktisk trekke deg så sent som 7 skoledager før eksamensdato. Det er veldig dyrt ja.. Dette er for de fleste en ting å huske på i et "hva om.." perspektiv, for det er veldig mange som ikke har bruk for konteeksamen, men hvis man først trenger den så er det tydeligvis mye penger å spare her..

* Altfor mange useriøse studier. Jeg var heldig og tok en "seriøs" grad som også undervises i det offentlige. Men for dere andre som lar dere lure av gimmick-gradene til BI ventes en bitter hverdag i arbeidsmarkedet. Dette er noen av bachelorstudiene jeg ville unngått. Disse finnes også i det offentlige, og det er mange, mange av dem. Er nok like bittert uansett, men kanskje ekstra kjedelig med tanke på pengene man bruker på "ingenting" ved å ha tatt fagene på BI.

Hverken kritikk eller ros, bare erfaringer:)

Skrevet

Jeg synes du virker litt bitter jeg ts.. :fnise:

Vi må jo alle velge den utdanningen vi selv synes er best. Jeg for min del har ikke noe i mot å betale for en utdanning jeg vil ha. Og man vet jo hva BI/Markedshøyskolen etc. koster før man begynner..

Og by the way, at konteeksamen er dyrt ser jeg ikke helt problemet med. Det er tross alt en konte!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kjempefornøyd med BI. Fikk bra jobb etter tre mnd og det er vel det som er målet med å utdanne seg.

Skal tilbake å ta masteren nå :)

Godt å høre! :) Kan jeg spørre hvilket studie du tok? Står og skal velge nå, og vipper litt fortsatt.

AnonymBruker
Skrevet

No kidding, pluss minus 50000 her og der er jo ingenting for så sinnsykt kule fester og kule folk man får henge med, for ikke å glemme at man kan "sjekke inn" på facebook på BI hver dag og være dødskul.

Creds til de som går der og brenner for det de studerer, men da bør den eneste unnskyldningen de har for å ikke ha valgt NHH være at de ikke hadde toppkarakterer. Alle jeg kjenner som går på BI Bergen (og det er mange), vet ikke selv hvorfor de valgte det studiet de går på, de bare begynte der fordi alle de kjenner går der. "lissom", på nivå med paradise.

Jeg studerer ikke (og har heller ikke søkt) på NHH, for det er i feil by.

• Liker 3
Gjest strykebrett
Skrevet

Syns det er veldig bra at du sier fra ts. BI og andre privatskoler er veldig flinke til å markedsføre seg, og til å få det til å se ut som man får en solid utsannelse for pengene. En del av linjene på BI er som du sier helt ok, og man får seg jobb. Men det er fortsatt fryktelig dyrt med tanke på at man kan få det samme gratis andre steder.

Når det gjelder markedshøyskolen så har jo folk fra norges ledende pr-byråer gått ut i dagens næringsliv og sagt fra at de ikke ansetter folk med den utdanningen. I tillegg er det jo en god del tråder her inne som går på NKF/MI og hva det nå heter alt sammen.

Tror det er smart og sjekke nøye før man begynner på en slik kostbar utdanning, og det er veldig bra at sånne som ts sier fra. Det er lett å bare få glansbildet servert når man snakker med den aktuelle skolen.

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er veldig bra at du sier fra ts. BI og andre privatskoler er veldig flinke til å markedsføre seg, og til å få det til å se ut som man får en solid utsannelse for pengene. En del av linjene på BI er som du sier helt ok, og man får seg jobb. Men det er fortsatt fryktelig dyrt med tanke på at man kan få det samme gratis andre steder.

Når det gjelder markedshøyskolen så har jo folk fra norges ledende pr-byråer gått ut i dagens næringsliv og sagt fra at de ikke ansetter folk med den utdanningen. I tillegg er det jo en god del tråder her inne som går på NKF/MI og hva det nå heter alt sammen.

Tror det er smart og sjekke nøye før man begynner på en slik kostbar utdanning, og det er veldig bra at sånne som ts sier fra. Det er lett å bare få glansbildet servert når man snakker med den aktuelle skolen.

Nja, om alternativet er NHH i Bergen, vil det fort være like dyrt for en som bor i Oslo, med tanke på bo og reisekostnader

Skrevet

Har en bachelorgrad fra BI, og det skal sies at skolen faglig sett er profesjonell og har meget dyktige forelesere. Likevel vil jeg anbefale de som kan å la være og gå der av disse grunnene:

* Det er for dyrt. Jeg kunne fått samme utdanning rett utenfor Oslo gratis, med bedre oppfølging ettersom de fleste høgskoler har mindre elever pr. klassekull i det faget jeg tok.

Det er ikke billig, men det er da ikke så forbanna dyrt med 50 000-60 000 i året i skolepenger heller. Det koster jo å gå på privat skole. Det burde du ha vært inneforstått med før du begynte, og ta på egen kappe. Blir for dumt å trekke fram studieavgift som noe ekstra negativt, når det er OPPLAGT siden skolen er privat.

* Skolen suger penger ut av deg der den kan. Det er helt latterlig hvor unødvendig mye pensumbøker du må kjøpe, og det er alltid bøker skrevet av BI-ansatte. Har selv mang en gang kjøpt bøker som istedenfor brukes på andre læresteder rett og slett fordi BI-bøkene ikke var bra nok.

Hvis du hadde vært litt smart så hadde du forhørt deg med foreleser før du kjøper alle bøkene. Det er ikke alltid man trenger alle bøkene. Det er også mulig å spleise med en venn om man trenger en bok i mindre grad. I tillegg finnes alle pensumbøkene på biblioteket, og kan lånes en hel dag. Dessuten må man kjøpe en hel haug med bøker på andre høyskoler og universiteter også. Vet mange av mine venner må ut med 400-600 kroner for ETT kompendium på UiO.

* Kontinuasjonseksamen er altfor dyrt. Man må betale over 180 kroner pr. studiepoeng på konteeksamen, og denne avgiften økes årlig. Det verste er også at du ikke kan trekke deg fra en eksamen senere enn tidlig mars. Ved en annen offentlig høgskole jeg gikk på var kontinuasjonseksamen GRATIS, og du kunne faktisk trekke deg så sent som 7 skoledager før eksamensdato.

Igjen, skolen er privat. De lar deg selvfølgelig ikke ta opp igjen eksamen gratis. Det skal jo ikke "lønne" seg å gjøre det dårlig på eksamen.

* Altfor mange useriøse studier. Jeg var heldig og tok en "seriøs" grad som også undervises i det offentlige. Men for dere andre som lar dere lure av gimmick-gradene til BI ventes en bitter hverdag i arbeidsmarkedet. Dette er noen av bachelorstudiene jeg ville unngått.

- Kultur og ledelse

- Markedskommunikasjon

- Reselivsledelse

- PR Kommunikasjon og ledelse

- Entreprenørskap

Tullestudier finner du på alle høyskoler og universitet, så kom ikke med den.

Mine kommentarer i kursiv. Går selv siste året på BI og er godt fornøyd med kvaliteten på utdannelsen min. Begynner å bli lei av sauer som jatter med folk som bare skriver dritt om BI, når de åpenbart ikke har gått på BI og ikke har opplevd skolen, foreleserne etc. selv.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er selvfølgelig lov å være kritisk til BI og alle andre skoler, men mye av det TS skriver er ting hun/han virkelig burde være klar over før hun/han begynte på BI, og ikke være bitter for i ettertid. Og mye er like ille/bra på andre skoler, privat eller offentlig.

Endret av Lista
  • Liker 3
Gjest strykebrett
Skrevet

Det er selvfølgelig lov å være kritisk til BI og alle andre skoler, men mye av det TS skriver er ting hun/han virkelig burde være klar over før hun/han begynte på BI, og ikke være bitter for i ettertid. Og mye er like ille/bra på andre skoler, privat eller offentlig.

Jeg tror nok alle er klar over prisen før de begynner, men skolene overdriver ganske kraftig verdien av utdanningen i sin markedsføring i mange tilfeller, slik at studentene likevel føler seg snytt. Igjen sikter ikke jeg til BI spesifikt, men til måten privatskoler ofte går fram på.

Det er vel bedre å gå i klasse med 100 andre gratis, enn å betale 6800 i måneden for å dele klasse med 100 andre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok alle er klar over prisen før de begynner, men skolene overdriver ganske kraftig verdien av utdanningen i sin markedsføring i mange tilfeller, slik at studentene likevel føler seg snytt. Igjen sikter ikke jeg til BI spesifikt, men til måten privatskoler ofte går fram på.

Det er vel bedre å gå i klasse med 100 andre gratis, enn å betale 6800 i måneden for å dele klasse med 100 andre.

Når det eneste fullgode alternativet til BI ligger i Bergen, er det ikke bare å velge en offentlig skole. Dessuten har ikke alle nok poeng til å begynne de offentlige stedene. Snittet er ofte så (urimelig) høyt at man må ta opp mange fag for å komme inn, kanskje noen heller vil jobbe og tjene opp penger til å betale?

Sier ikke du er imot privatskoler, men når det kommer til høyere utdanning mener jeg det må være åpent for private alternativer. Virker som om noen legger BI for hat fordi de synes det er urettferdig at folk med dårligere karakterer enn dem kan kjøpe seg inn på utdanningen. Det de glemmer er at man må jobbe for penger også, bare på en annen måte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det eneste fullgode alternativet til BI ligger i Bergen, er det ikke bare å velge en offentlig skole. Dessuten har ikke alle nok poeng til å begynne de offentlige stedene. Snittet er ofte så (urimelig) høyt at man må ta opp mange fag for å komme inn, kanskje noen heller vil jobbe og tjene opp penger til å betale?

Sier ikke du er imot privatskoler, men når det kommer til høyere utdanning mener jeg det må være åpent for private alternativer. Virker som om noen legger BI for hat fordi de synes det er urettferdig at folk med dårligere karakterer enn dem kan kjøpe seg inn på utdanningen. Det de glemmer er at man må jobbe for penger også, bare på en annen måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...