KiirKari Skrevet 7. april 2012 #1 Skrevet 7. april 2012 Fant vell ut at denne passet best her(?). Jeg har sett litt og har mer og mer lyst til å ta et år i utlandet. Helst til USA, men ingen i kretsen min har gjort det og jeg har funnet svært få seriøse blogger. Kjenner dere noen som har gjort det/har du gjort det selv? Du kan gjerne også fortelle opplevelser på godt og vondt og hvilket selskap du reiste med. Det blir nok mest aktuelt i 10ende klasse, altså i tidsrommet 2013/2014
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #2 Skrevet 7. april 2012 Hæ, kan man ta avsluttende år på ungdomsskolen utenlands?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #3 Skrevet 7. april 2012 Jeg trodde man måtte vente til man var ferdig med grunnskolen, og da kan man ta for eksempel første året av vgs i utlandet.
KiirKari Skrevet 7. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 7. april 2012 Jeg trodde da det? Det blir enten 10 eller 9ende.. Men hva, kan man ikke det?
KiirKari Skrevet 7. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 7. april 2012 Nei, du kan ta et av årene på ungdomskolen utenlands.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #6 Skrevet 7. april 2012 Jeg trodde da det? Det blir enten 10 eller 9ende.. Men hva, kan man ikke det? Om du vil at året skal telle må du dra etter 1 klasse på vgs. 1
KiirKari Skrevet 7. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 7. april 2012 Om du vil at året skal telle må du dra etter 1 klasse på vgs. Sikker? Skal snakke med rådgiver etter påsken,da.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #9 Skrevet 7. april 2012 http://www.sts-education.no/norway/hs/start/?gclid=CI6YqK3Wo68CFedZmAodFVpIYw 14-18 år
KiirKari Skrevet 7. april 2012 Forfatter #10 Skrevet 7. april 2012 Ja, var likssom det. Har du hatt utvekslings år?
Nuttery Skrevet 7. april 2012 #11 Skrevet 7. april 2012 Jeg reiser selv til Oklahoma nå til høsten for å ta et år utenlands. Det blir da VG2. Du kan gjerne ta et år utenlands, men da må du gå året om igjen og får ikke stipend. Som du skjønner er dette da lite aktuelt. Jeg har ventet i fem år, tror du klarer å vente selv.
KiirKari Skrevet 7. april 2012 Forfatter #12 Skrevet 7. april 2012 Så jeg må da altså ta 9ende om igjen når jeg kommer hjem? Handler ikke det om hvilke fag du velger?
crs Skrevet 7. april 2012 #13 Skrevet 7. april 2012 Det er vel High School i USA du vil? Altså videregående. Det handler vel litt om at det generelt er andre fag på high school i USA som tilsvarer ungdomsskole i Norge.. Vent med å ta Vg1 eller Vg2 i utlandet du. Tror det er bedre.
crs Skrevet 7. april 2012 #14 Skrevet 7. april 2012 Og ja, jeg har selv vært på utveksling ett år! Jo eldre man er - jo mer moden er man også!
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #15 Skrevet 7. april 2012 Hvis du drar på ungdomsskolen vil du måtte ta året igjen i Norge, pluss at du ikke vil få økonomisk støtte og må betale alt selv. Drar du på vgs, vil du kunne få året godkjent og du vil få støtte i form av lån og stipend.
KiirKari Skrevet 7. april 2012 Forfatter #16 Skrevet 7. april 2012 Oi, det visste jeg ikke. Hvis det er sånn, så er jo å ta et år igjen helt uaktuelt. Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #17 Skrevet 7. april 2012 Så jeg må da altså ta 9ende om igjen når jeg kommer hjem? Handler ikke det om hvilke fag du velger? NEI. Tar du niende eller tiende klasse der, må du gå den klassen om igjen når du er tilbake i Norge. Pluss at det er VELDIG dyrt fordi du ikke få noen form for økonomisk støtte. VGS vil du kunne få året godkjent, selvsagt kun hvis du velger fag som blir godkjent i Norge - har selv venner som har fått året godkjent, samt venner som ikke har fått året godkjent og som måtte gå det året om igjen i Norge. Dette var fordi de ikke gjorde god nok sjekking i forhold til hvilke fag vgs i norge godkjenner. Her må du med andre ord snakke med rådgiver på din norske vgs for å få vite hvilke fag de godkjenner av de fagene som tilbys på den amerikanske skolen du skal gå på. Så med mindre du driter penger og har råd til å betale hele året selv, samt er villig til å havne et år bak alle andre fordi du må gå om igjen i Norge, så bør du vente til vgs. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #18 Skrevet 7. april 2012 Jeg har vært utenlands et år uten å få året tellende, måtte da ta deg igjen når jeg kom tilbake. Reiste ikke til USA da. Dro etter 1kl på videregående. Du kan jo ta deg en språkreise i stedet. Det vi brukte å gjøre da vi var på din alder
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #19 Skrevet 7. april 2012 Oi, det visste jeg ikke. Hvis det er sånn, så er jo å ta et år igjen helt uaktuelt. Takk for svar! Japp - det du kan gjøre er å bruke en sommerferie på å dra på språkreise (som er nevnt i tråden), eller så kan du jo vente de 2(?) årene til du kan søke om utveksling fra vgs
KiirKari Skrevet 7. april 2012 Forfatter #20 Skrevet 7. april 2012 Men da er jo dette helt uaktuelt før om et par år. Tenkte bare siden det sto 14-18 på sidene deres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå