AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #1 Del Skrevet 7. april 2012 Hei, hjelsomme sjeler! Jeg har snart eksamen i bio 1 og lurer på noe om "systematikken" i faget. Hvor mye av systematikken(alle rikene) er det forventet at man skal lære seg til muntlig eksamen? Under f.eks. dyreriket står det om veldig mange forskjellige rekker og klasser, er det meningen at man skal kunne detaljert om ulike dyr? Kan f.eks. sensor spørre om et dyr og så må man klassifisere den? Under plantesystematikken står det også mange familier. Kan man få i oppgave å klassifisere en plante, eller er det mer sånn at man skal forklare om den er enfrøbladet/tofrøbladet og hva som er forskjellen mellom de? Mye av det samme lurer jeg på om "formering og transportsystemer i dyr", skal man kunne hva slags system/formeringstype alle dyr har, eller er det viktigst å se utviklingslinjene, altså hva som har forandret seg i evolusjonen? Jeg har lest meg opp på det, men merker at jeg lett blander da det er så mange grupper/klasser. Er det ned på detaljnivå om de ulike dyrene som er viktigst å lære, eller helheten sett i sammenheng med evolusjon? Håper noen kan svare raskt. Ble litt stresset angående dette nå! Om du har noe erfaring med dette, vær så snill og del! Det trenger jeg:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Porcelain Skrevet 7. april 2012 #2 Del Skrevet 7. april 2012 Se på kompetansemåla.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cornflake_girl Skrevet 7. april 2012 #3 Del Skrevet 7. april 2012 (endret) Generelt: Lær deg hovedgrupper av alt, og få en grei oversikt over hvilke temaer faget tar for seg (eks cellebiologi, biologisk mangfold +++). Oversikt er stikkordet her! Husk at på eksamen har du 30 min. forberedelsestid med alle hjelpemidler, alle "småting" og detaljer klarer du fint å lære deg på den tiden, om du har satt deg godt inn i hovedstoffet i læreboka di Anbefaler deg også å ta en titt på læreplanen i bio1, der står alt du skal kunne. Og det er ikke på detaljnivå! Slapp av, det kommer til å gå helt fint Som sagt, skaff deg en god oversikt over pensum og stoffet, også pugger du smådetaljene ("det lille ekstra") på forberedelsestiden PS! Sammenheng og "det store bildet" er ALLTID viktigere enn å huske smådetaljer! Læreplanen (med link til kompetansemålene): http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=18732&v=5 Endret 7. april 2012 av cornflake_girl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #4 Del Skrevet 7. april 2012 Du burde lære deg all systematikken, det står vel som regel bakerst i boken. PUGG DET! Jeg fikk et lite plastdyr som skulle systematiseres riktig på eksamen. Veldig forskjellig hva man får om, men på vårt kull fikk noen i oppgave å forklare ørets oppbyggning og hvordan hørselen fungerer. Ekskresjon hos diverse dyr, hvordan en nerve fungerer, ++ Endel år siden jeg tok faget. Men les kompetansemålene ja! Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenDetektiv Skrevet 8. april 2012 #5 Del Skrevet 8. april 2012 Mange greie svar her, jeg har litt mer å tilføye; Det å skille enfrøplanter fra tofrøplanter er veldig sentralt på eksamen. Nervesystemet var noe absolutt alle på kullet mitt kom opp i på en eller annen del, så ha dette klart. Dette er nok forskjellig fra sted til sted, men det skal være en slags praktisk del. Vi måtte da skille mellom de fem bar-trærne vi har i Norge som stod utstilt, greit å lære seg kjennetegnene. Ellers er oppgavene ganske åpne på eksamen, på første delen kom jeg opp i ekskresjonssystemet. Jeg laget en disposisjon selv, hvor jeg startet med å forklare forskjeller mellom de forskjellige artene. Deretter tok jeg for meg hvordan nyrene var oppbygd i mennesket, og tegnet figur. Når det gjelder systematikken bør du lære deg noen arter i de forskjellige rikene. Da kjenner du til særtrekkene, og kan greit plassere andre upuggede arter med egen refleksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #6 Del Skrevet 9. april 2012 Dette er veldig forskjellig fra gruppe til gruppe. Da jeg tok faget spurte jeg faglærer om det var nødvendig å kunne alle eksemplene fra boka, og han mente det holdt å kunne en-to eksempler godt. Kom ikke opp i det og kjenner ikke noen som har gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #7 Del Skrevet 12. april 2012 Juhu, Jeg fikk 6er! Ja, dette hadde jeg kontroll på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå