cornflake_girl Skrevet 7. april 2012 #1 Skrevet 7. april 2012 Har slitt med spiseforstyrrelser i mange år, en del av symptombildet mitt har også vært overtrening/tvangstrening. Er mye bedre fra spiseforstyrrelsen nå, men sliter veldig med å komme igang med et "sunt" treningsopplegg. Jeg elsker jo å trene, så eskalerer det helt, og så plutselig står jeg der, og er "låst" fast i tvang om at jeg må løpe MINST ti minutter lengre enn i går, sykle MINST to km lengre enn i går, osv. Og så forsvinner all treningsglede, jeg blir utmattet og utslitt, og bare... Elendig. Blir overbelastet og får ikke trent på en stund, blir bedre, også starter samme regla på nå. Det er så utrolig synd, for som sagt, jeg elsker egentlig å trene! Særlig løping og svømming. Også drevet aktivt med dans, men måtte legge den "karrieren" på hylla grunnet diverse skader. Så... Noen som har hatt vært borti noe lignende før og har noen gode tips eller råd?
belle_ Skrevet 7. april 2012 #2 Skrevet 7. april 2012 Slet med det samme en periode selv. Begynte etterhvert å planlegge treningen min, skrev opp program for hver uke, hvor lenge jeg skulle jogge, sykle eller gå på ellipsemaskinen osv. Dette bruker jeg fortsatt, er veldig greit å ha kontroll på treningen. Har du planlagt å jogge i 40 minutter en dag så jogger du bare 40 minutter, du MÅ følge planen nøye til du ikke føler tvang til å løpe lengre.
cornflake_girl Skrevet 7. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 7. april 2012 Slet med det samme en periode selv. Begynte etterhvert å planlegge treningen min, skrev opp program for hver uke, hvor lenge jeg skulle jogge, sykle eller gå på ellipsemaskinen osv. Dette bruker jeg fortsatt, er veldig greit å ha kontroll på treningen. Har du planlagt å jogge i 40 minutter en dag så jogger du bare 40 minutter, du MÅ følge planen nøye til du ikke føler tvang til å løpe lengre. Takk for svar! Har forsøkt med program før, men det begynner å bli en stund siden, så kanskje jeg skal gi det et nytt forsøk Er bare redd for at det skal bli enda mer "rigid" og tvangspreget av å følge planer slavisk, at om jeg f.eks. har en dårlig dag (kjenner at jeg har restituert dårlig og har tunge ben, eks) så MÅ jeg gjennomføre det som er planlagt, MINST. Ikke åkej. Men, kanskje jeg skal gi det et nytt forsøk Ble det bedre for deg? Hvor lang tid tok det, ca? Igjen, takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #4 Skrevet 7. april 2012 Her er min egen erfaring. Ha plan med treningen men varier på hvilke dager du trener og øv på å utsette treningen til dagen etter. Ha en alarm noen ganger som ringer når tiden din er over og ikke se på klokken, når den ringer må du avslutte tvert med nedkjøling. Om du ikke klarer dette bør du få hjelp og oppfølging.
cornflake_girl Skrevet 7. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 7. april 2012 Her er min egen erfaring. Ha plan med treningen men varier på hvilke dager du trener og øv på å utsette treningen til dagen etter. Ha en alarm noen ganger som ringer når tiden din er over og ikke se på klokken, når den ringer må du avslutte tvert med nedkjøling. Om du ikke klarer dette bør du få hjelp og oppfølging. Takk for gode tips. Hørtes skummelt ut med alarm og ikke kunne se på klokken, men samtidig ganske lurt. Skal virkelig teste det ut, se hvordan jeg reagerer. Igjen, takk for at du tok deg tid til å svare!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå