Gå til innhold

Innekatt eller liten hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor veldig sentralt i Bergen og ønsker meg kjæledyr, og vurderer katt og hund.

Jeg må ha innekatt for jeg bor for nært hovedvei, og tenker da at det kanskje er like greit å få hund?

Noen som har tips om hvilke hunderaser som ikke er avhengig av superlange fjellturer daglig? *ler* Erfaring med innekatt?

Jeg tar i mot alle tips og råd :) Takker! *smiler*

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Bedre med en katt enn en hund for dere. Barna er ikke like rolige og forsiktige rundt dyr (før de lærer dette skikkelig) og katter er flinkere til å passe på seg selv ovenfor barn. De kan hoppe opp i en bokhylle el om de syne det blir for mye barn. Alikevel er det jo viktig at barna vokser opp med dyr å lærer og respektere disse. Og uansett størrelse på en hund, så er det som å få ennå et barn i hus selv om den kanskje ikke skulle trenge to mils tur hver dag. Den mentale biten er den mest krevende. En hund trenger å stimuleres mentalt mens en katt igjen er veldig flink til å underholde seg selv eller lure dere til å underholde denne.

• Liker 1
Gjest Caitlin
Skrevet

Det kan være greit å tenke på at det er lettere å ta med seg en hund enn en katt om dere skal bort, og ofte er det også lettere å finne pass til en liten hund enn en katt.

Av raser så er jo cavalier king charles spaniel en enkel og grei hund som kan være med på hvor lange turer dere vil, men som ikke MÅ ha laaange turer daglig. Tibetansk spaniel er et annet alternativ. Lån eller kjøp en hundebok om forskjellige raser. Les om rasene og send mail til oppdrettere av aktuelle raser og spør om det du lurer på ;)

Ang barn, så er det ikke spesielt verre med hund enn med katt, det gjelder jo uansett at du som voksen må ta ansvar og ikke minst skjerme dyret når ungen/e blir for pågående. Husk at det er viktig at hunden eller katten har steder den kan trekke seg tilbake til uten at dere rører den. Lykke til!

Skrevet

Hva med kanin/dvergvedder? De er kosete, lette å trene til å gå på dokasse og kan leve akkurat som en innekatt. Kjempeherlige kjæledyr! Men de har ikke kattens enorme behov for å tilfredsstille jaktinstinkter og utforskertrang.

Å ha et rovdyr innendørs 24/7 hadde jeg ikke hatt hjerte til, man må tenke på hvordan de er skapt for å leve. Kaniner holder seg helst i umiddelbar nærhet av hulen sin i det fri, og har det derfor fint som innekaniner. Selv om de selvfølgelig setter stor pris på å strekke på beina utendørs også.

Ellers er jo hund et mye større ansvar, fordi de er så flokkbevisste og luftes ofte. Så hund kan liksom ikke sammenliknes med katt. Da må du heller spørre deg om du ønsker å være alenemor til 2 barn. ;) (Og ja, det er selvfølgelig verdt det!)

At en to-åring er en dårlig kombinasjon med hund er jeg ikke enig i. Hvis foreldre setter seg godt inn i oppdragelse av valp og valp/barn er det ingen ting i veien for at det skal gå helt strålende. Barn er nemlig ofte flinke til å forholde seg til enkle regler. Jeg har hatt 2-åring + 3-åring og valp sammen, og det gikk helt fantastisk bra. Er man klar i talen, pedagogisk og konsekvent er det helt problemfritt. Men det krever selvfølgelig engasjement. :)

AnonymBruker
Skrevet

hva faen anbefaler dere INNE KATT til en som har lite barn, vet dere hvor galne de stakkars kattene blir av å bli sperret inne eller???

dyrpelageri med innekatt!!!!!

• Liker 4
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

hva faen anbefaler dere INNE KATT til en som har lite barn, vet dere hvor galne de stakkars kattene blir av å bli sperret inne eller???

Godt du vet hva du snakker om :lur: Nei jeg har ikke innekatt og vil ikke ha det, men jeg har bodd med innekatter, som helt klart ikke har noe ute å gjøre. Det finnes store forskjeller på katteraser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tullprat. Du er altfor bastant i dine påstander.

• Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet

Sier du det gitt ?

Og 'jada' jeg vet akkurat hvor 'galne de stakkars kattene blir', - men vet du det ?

Du snakker om å 'sperre inne', akkurat som de låses inne i små trange minkbur hele dagen.

Med en litt mer voksen oppførsel ville du vært velkommen til å 'undersøke' de grusomme forhold som mine 3 lever under.

Deg om det, og som AB er det faktisk vanskelig å ta deg særlig seriøst.

Min påstand er at du bygger anklagene dine på fordommer og misforståelser, - fra ende til annen.

Så, til TS; velger du å ha katt så vil jeg anbefale at du velger å ta 2 katter. Da vil de ha felint selskap i hverandre, og alltid ha en kompis hos seg. En katt som skal 'underholdes' av ett menneske som også har ansvar for et lite barn, kan fort bli en litt kjedelig affære for en alene-katt.

• Liker 3
Gjest Spinell
Skrevet

Vent til barnet blir noen få år eldre (5-6 år), slik at det lettere forstår hvordan et dyr skal behandles :)

Dette både av hensyn til deg, barnet og dyret. Det er flott for barn å vokse opp med dyr, men hvis du selv egentlig ikke har videre erfaring med dyrehold kan en aktiv 2-åring og en ny tilværelse som dyreeier bli litt voldsom. Jeg bare antar du ikke har allverdens dyreerfaring, siden du stiller spørsmålet på en såpass åpen måte her inne.

En hund, uansett størrelse, krever hjernetrim og mosjon. Skal hundeholdet bli vellykket bruker man en hel del energi på dette. Man bør bruke akkurat like mye tid på dressur og mental trening av en liten hund som av en stor. Turene man går er med andre ord kun en liten del av den tiden man bruker på å ha hund.

En katt kan være enklere å holde, men innekatter trenger både plass å boltre seg på og muligheter til å trekke seg unna når de trenger det. Katter er svært selvstendige og ikke nødvendigvis veldig tolerante overfor en 2-åring. Som nevnt av andre: noen anbefaler at man skaffer seg to katter hvis man har tenkt å ha innekatt, slik at katten får "snakket sitt eget språk" og har selskap av annet enn mennesker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen erfaringer med hensyn til barn, men selv vokste jeg opp sammen med katter og har ALDRI vært voldomm mot dem.

Jeg har både "innekatter" (de får være ute, men er lite ute, siamesere) og hund. Det er en enorm forskjell på arbeid. For meg virker det som om du ikke helt ser denne forskjellen, så lenge hunden er liten.

Hunder krever tur og hjernetrim. Men de krever så mye mer. Om du skal ha en valp må du lære den å tisse ute, å ikke bite hardt, å roe seg ned, å lære komadoer, miljøtrening, osv i det uendelige:P Å lære hunden å være alene hjemme er heller ikke alltid like lett, det snakkes så lite om dette, mange tar det som en selvfølge at hunden er alene hjemme hele dager etter 4 uker. Sannheten er at dette for mange hunder er svært vannskelig. En katt kan også være lengre alene hjemme enn en hund. Og krever generellt mye mindre

For all del, har du tenkt over alle disse tingene så må du bare kjøre på, men vær bevisst på at en liten hund ikke er det samme som en katt. LES deg opp på hund og hundehold.

Det finnes jo store forskjeller i katte rasene også, jeg har hatt mange siamesere gjennom livet, og et par huskatter, det er ikke til å sammenligne. Så kanskje du kan lese deg opp på katteraser også?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du trenger ikke å vente med å anskaffe deg dyr bare fordi du har et lite barn, som noen over her sier. Jeg møtte en hund allerede i bilen hjem fra sykehuset etter jeg ble født, og jeg gjorde henne aldri noe vondt i løpet av livet hennes. Vet også om en god del andre barn som vokste opp med dyr uten at det har vært problemer der. Ja, barn kan være mindre forsiktig enn voksne, men det vil neppe utgjøre noen forskjell om du skaffer deg nå eller senere.

Om du skal velge hund eller katt er vanskelig å svare på. Jeg har ikke noe erfaring med hverken innekatter eller katter, men hvis noen mener at det skal gå bra så tror jeg at det ville vært det beste valget i din situasjon. Hunderaser finnes det mange av, men feks Shih Tzu (trenger pelsstell), Cavalier King Charles Spaniel, Bichon Frisè, Mops, Cairn Terrier, osv er raser som ikke trenger mye mosjon og skal være barnevennlige i tillegg :)

Endret av facepalm
Gjest Survival
Skrevet

Hva er den egentlige årsaken til at du ønsker hund eller katt? Er du glad i dyr generelt, eller er det bare for barnets skyld?

Hund og katt er nemlig to helt forskjellige dyr! Det medfører store forskjeller i hverdagen også. Uavhengig av hvilket dyr du har blir du mer bundet, men en hund vil naturlig nok kreve litt mer tid og oppmerksomhet enn en katt. Likevel er det krever det tid, tålmodighet, økonomisk evne, kunnskap, erfaring og et underliggende, genuint ønske om å ha dyr. Har dere det?

At du har en 2-åring betyr ikke at du må få en hund eller må få en katt. Barn som vokser opp med dyr og foreldre som lærer barnet hvordan barnet skal respektere og behandle dyret, kan få en veldig betydningsfull og fin oppvekst. Og mest sannsynlig vil ungen like dyr som voksen også, og det er en fordel. Det er dog viktig å huske på at verken en katt eller en hund er "kosedyr" i den forstand, og det er langt fra alle katter og hunder som liker å ligge på fanget og kose i timevis. Så hvis det er målet for kjæledyret, bør hele konseptet revurderes.

Ellers kan jeg tipse deg om å sette deg inn i en situasjon der du har en katt eller en hund. Se hva som passer best for dere. Dette er en veeeeldig viktig avgjørelse så jeg håper du gir det rikelig med tanke og vurdering før du bestemmer deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er den egentlige årsaken til at du ønsker hund eller katt? Er du glad i dyr generelt, eller er det bare for barnets skyld?

Jeg ønsker meg kjæledyr fordi jeg alltid har hatt det, men da bodde jeg landlig til og å ha katt som kan løpe ute er jo ikke noe strevsomt.

Jeg har hatt både katt og hund, men da har jeg ikke vært alene om ansvaret, noe jeg blir denne gang.

Skulle jeg fått meg dyr så hadde jeg latt det være ok avstand mellom dyret og barnet mitt, både for barnets og dyrets sikkerhet. *smile*

Skrevet

Jeg tenker at jeg kanskje heller ville valgt en mellomstor hund siden jeg har vært borti at små hunder har blitt engstelige, aggressive og redde i hus med små barn (ikke min hund altså) noe jeg forresten godt kan forstå -jeg hadde også blitt engstelig om jeg holdt hus med en toddler som var 5-7 ganger større enn meg selv.

Bortsett fra dette tror jeg det er fordeler og ulemper både med hund og katt.

Skrevet

Hvis du er alene med et fhv lite barn, ville jeg nok ventet med å skaffe hund. Så ville jeg gått systematisk gjennom en "hunderasebok" og sjekket nøye ting som om hunden kan være alene hjemme de timene dere er i jobb/bhg, om dere har tid til det pelsstellet den krever, hvor mye aktiviitet den må ha, om den passer med barn, osv. Størrelsen hadde vært underordnet i så måte, og som andre her også sier, større hunder er iblant mer trygge og rolige.

Så syns jeg du skal huske på at alle hunder trenger en time med tur, uansett vær og vind, hver eneste dag. Har du mulighet til det som alenemor til et lite barn?

Jeg stusser også litt på at du funderer på katt eller hund, da jeg og tenker at det er veldig stor forskjell på de to dyreslagene. Som alenemor med begrenset(?) tid og overskudd, ville jeg nok vurdert katt. Arbeidsmengden kan ikke sammenlignes, og jeg tror det er enklere å få til et godt kattehold enn et godt hundehold, og katter krever generelt færre ressurser på alle måter for å ha et godt liv, er min erfaring.

Personlig syns jeg det er trist med katter som aldri får være ute, og håper da du kjøper deg en katt som er avlet til det formålet å være innekatt. Jeg innbiller meg i allefall at det er forskjell på katters utfartstrang, og at noen katter lettere slår seg til ro med et inneliv, så sant de blir aktivisert nok, selvfølgelig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...