Gjest tantenipsy Skrevet 7. april 2012 #1 Skrevet 7. april 2012 Vi har nettopp kjøpt en dvergpuddeltispe, og lurer på et par ting om stellet av henne. Hun har litt mørkebrun/sort ørevoks i det ene øret, hvordan fjerner man det? Kan man bruke noe før å bløte det opp litt, det satt veldig godt og var vanskelig å fjerne med bare bomullspinner? Lurer også på hvor mye man skal klippe rundt tisseåpningen? Skal det barberes der, eller bruker man saks? Også har det væsket litt fra et øye, vi har vært hos veterinæren og fått øyedråper til henne. Men pelsen under øyet har blitt farget (hun er hvit). Kan man fjerne denne misfargingen på noen måte? Takknemmlig for svar fra noen med mer erfaring:)
Sugerøret Skrevet 7. april 2012 #2 Skrevet 7. april 2012 (endret) Ørevoks fjernes med ørerens og bomull. ALDRI stikk Q-tips i øret til hunder. Du kan stusse litt på hårene for å hjelpe hunden til å holde seg ren. Er fargen blitt rødlig under øynene? Da kan det være sopp. Nå tør jeg ikke anbefale noe ,ettersom det ligger nærme øyet.Kontakt vetrinær og be om råd Du kan også kontakte Oppdretter av puddelen og høre om tips er.Vedrørende klipp av pels osv. eller http://www.puddelklubb.no/ Endret 7. april 2012 av Kårky
Edie Skrevet 7. april 2012 #3 Skrevet 7. april 2012 Hør med oppdretter! Har selv akkurat hentet en mellompuddelvalp og det dukker opp spørsmål innimellom selv om vi har lest opp ned og i mente på forhånd. Ringer oppdretter, hun oppfordret til det selv og svaret villig. Har ringt to ganger, første gang for å fortelle hvordan de første dagene gikk og noen generelle spm og så er pelsstellspm. Håret rundt urinåpningen burde stusses med saks, det samme med analåpningen, hvis ikke du er godt kjent og fortrolig med klippemaskinen fra før. Ørevoks renses med ørerens. Ikke napp hår før valpetennene er mistet ( så fremt det ikke er snakk om infeksjon e.l.) Det er vanlig at det drypper litt fra øynene hos pudler, men det var kanskje en betennelse siden du fikk øyedråper? Vær flink med å rense bort under øynene med ikke-loende bomull. Vet det finnes fargestift for den misfargingen, men vet dessverre ikke hva den heter.
Gjest tantenipsy Skrevet 8. april 2012 #4 Skrevet 8. april 2012 Ok, takk for svar. Skal ringe til oppdretteren. Fargen under øynene er blitt litt rødlig/oransje/rustbrun. Ser ut som det sitter i pelsen, og ikke på huden. Sist jeg klipte henne ble mye av den misfargede pelsen borte, men siden har det har rent mer fra øynene, og blitt mer misfarging. Skal kjøpe ørerens til henne. Har brukt bomullspinner som er beregnet til babyer, kan de brukes i øret til hunder? (De er spesielt laget for ikke å stikkes for langt inn i øret på babyer, mye tykkere enn vanlige bomullspinner) Har selvfølgelig bare brukt dem ytterst i øret.
Edie Skrevet 8. april 2012 #5 Skrevet 8. april 2012 Tror ikke det er sopp under øynene hvis det kun sitter i pelsen. Etter hva jeg har lest er det et vanlig problem hos hvite pudler. Skal ikke være noe annet enn skjønnhetsproblem, så det behøver ikke gjøres noe med hvis man ikke vil. Rens pelsen der samtidig som du tar den daglige pelsstellen. Er hun selv plaget med ørevoksen? Klør hun der, rister mye på hodet eller liknende? Hvis ikke skal ikke det være nødvendig å rense så ofte. Litt voks gir naturlig beskyttelse. ( kan ikke nok om ørets anatomi til å svare på om babybomullspinner kan brukes, men sitter voksen helt der ute?)
Gjest tantenipsy Skrevet 8. april 2012 #6 Skrevet 8. april 2012 Tror ikke det er sopp under øynene hvis det kun sitter i pelsen. Etter hva jeg har lest er det et vanlig problem hos hvite pudler. Skal ikke være noe annet enn skjønnhetsproblem, så det behøver ikke gjøres noe med hvis man ikke vil. Rens pelsen der samtidig som du tar den daglige pelsstellen. Er hun selv plaget med ørevoksen? Klør hun der, rister mye på hodet eller liknende? Hvis ikke skal ikke det være nødvendig å rense så ofte. Litt voks gir naturlig beskyttelse. ( kan ikke nok om ørets anatomi til å svare på om babybomullspinner kan brukes, men sitter voksen helt der ute?) Hei, ja jeg renser pelsen med fuktet bomullsdott hver dag, hun har betennelse i det ene øyet og får fucitalmic mot det. Etter noen dager begynte det å renne fra det andre øyet også, så jeg begynte å dryppe det også. Er spent på om det blir bra nå som hun snart er ferdig med dryppingen. Hun klør seg endel på den siden hvor hun har mest ørevoks, så tror hun merker litt til det. Det er ikke rødt eller noen væsking fra øret, bare sort ørevoks. Vet heller ikke nok om ørets anatomi til å føle meg sikker på hvor langt inne trommehinnen sitter og slikt, men ørevoksen sitter mest i de krokene og krikene som kommer fram når jeg bretter øret litt bakover, hvis det sier deg noe. Har ikke "gravd meg langt inn", for å si det sånn :gjeiper: Det er kanskje vanlig at hunder har sort ørevoks?
Edie Skrevet 9. april 2012 #7 Skrevet 9. april 2012 Ja, sort ørevoks er vanlig Fjern det gjerne om hun klør og rister, da er hun antakelig plaget av det. Siden hun har betennelse i øyet vil nok renningen avta når betennelsen er borte. Husk å fortsette å dryppe i et par dager etter symptomfrihet. Lykke til med stell, og kos deg med valpetida. De er herlige disse små ulldottene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå