AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #1 Skrevet 7. april 2012 Jeg er ofte i dyrebutikker og det er spesielt en dyrebutikk jeg synes dyra har det ekstra ille. Har sett flere marsvin ha midd og hårløse flekker der, masse hårløse flekker. I tillegg er det flere som har øyne klistra sammen. Jeg har kjøpt dyr der flere ganger, og etter jeg kjøpte der så har hele gjengen fått parasitter og veldig alvorlig luftveisinfeksjoner og vektnedgang og øyekatar og en av dyra mine blødde ut av øyet. Alltid når jeg kjøper dyr der, har kjøpt fem dyr der og da har de alltid vært syke og smitta resten av dyra mine. Nå kjøper jeg ikke dyr der lengre. Så en kanin som hadde limt igjen øyet siden den hadde verk og en gang en hamster som krangla med en annet hamster og øyet hadde dettet ut. Sa ifra til dyreansatte og da bare sa de ja da... Men da bare gikk jeg og synes det er så grusomt. Jeg har som hobby å gå i dyrebutikker da jeg elsker å se på dyr men jeg grøsser ekstra i den dyrebutikken der med det ene dyret etter andre ikke har pels på steder på dyra. Går det ann å melde til mattilsynet? Anonymt? Er det noe vits i med at dette ikke er privat hus men kun en butikk. Men dyra i den butikken har det jo fælt med masse dyr med lidelser. Har sett gjentagende ganger marsvin med store sår på ryggen og sår på beina. Det er bare ikke ett gangstilfelle dette her da jeg har vært innom ca. en til to ganger i uka i flere år da jeg handler mye på det kjøpesentret og stikker innom dyrebutikken for å se. Hver gang grøsser jeg ved tanken på hvor mye sår marsvina har der og med flekkvis løse flekker uten pels. Det er snakk om store sår og over flere steder på kroppen. Jeg kjøpte to marsvin der en gang og sa jeg skulle ha de to og da tok de ansatte med inn i ett rom og kom ut igjen og han sa han måtte vakse de med luseshampoo. Finnes jo ikke det da. Synes det var veldig mistenkelig at han skulle vaske marsvina når jeg skulle kjøpe de. I denne dyrebutikken har de også ett lite oppdrett av forskjellige dyreslag. Og de voksne dyra kjenner jeg jo igjen siden jeg er der ofte og de har sår hver eneste gang så ser ikke ut som at dyreansatte bryr seg der. Hva gjør jeg nå? Kan jeg melde de? Hvordan gå frem?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #2 Skrevet 7. april 2012 Flott at du tar tak! Gå inn på mattilsynet.no - der har de egen melde-tjeneste! 6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #3 Skrevet 7. april 2012 Trådstarter her. Jeg synes det er helt grusomt å se hvor mye dyra lider i den dyrebutikken og jeg digger dyr og vil at dyra skal ha det bra og ikke er syke. Når ikke dyra har det godt der og de ikke tar vare på dyra. Jeg har også måttet ta med alle dyra til dyrlegen etter hver gang jeg kjøpte dyr der, men jeg skjønte ikke at alle sykdommene kom akkurat da jeg kjøpte dyr derfra før nå. Dyra mine nøs og gikk ned i vekt, blåste opp pelsen, klarte ikke å åpne øynene sine, så veldig syke ut og det var alvorlig. Veldig alvorlig i følge dyrlegene jeg var hos. Dyra mine klødde seg så fælt at mens de klødde så skrek de av smerte. Og det etter jeg hadde kjøpt dyr fra nettopp denne dyrebutikken.
SoftKitty Skrevet 7. april 2012 #4 Skrevet 7. april 2012 Jeg ville meldt det til MT, det går helt fint an å melde fra anonymt! 1
Purple Basil Skrevet 7. april 2012 #5 Skrevet 7. april 2012 Meld ifra som anonym om du kan!! Moren min meldte en dyrebutikk med sitt navn, dessverre så tror jeg ikke hun ble tatt seriøst. For hun prøvde å gå innom og ting så ikke ut til å ha blitt bedre og eieren jaget henne. Lykke til! Forferdelig med useriøse dyrebutikker! 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #6 Skrevet 7. april 2012 Meld fra! Trodde forresten at mattilsynet hadde kontroller slike steder uansett?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #7 Skrevet 7. april 2012 Jeg er ofte i dyrebutikker og det er spesielt en dyrebutikk jeg synes dyra har det ekstra ille. Har sett flere marsvin ha midd og hårløse flekker der, masse hårløse flekker. I tillegg er det flere som har øyne klistra sammen. Jeg har kjøpt dyr der flere ganger, og etter jeg kjøpte der så har hele gjengen fått parasitter og veldig alvorlig luftveisinfeksjoner og vektnedgang og øyekatar og en av dyra mine blødde ut av øyet. Alltid når jeg kjøper dyr der, har kjøpt fem dyr der og da har de alltid vært syke og smitta resten av dyra mine. Nå kjøper jeg ikke dyr der lengre. Så en kanin som hadde limt igjen øyet siden den hadde verk og en gang en hamster som krangla med en annet hamster og øyet hadde dettet ut. Sa ifra til dyreansatte og da bare sa de ja da... Men da bare gikk jeg og synes det er så grusomt. Jeg har som hobby å gå i dyrebutikker da jeg elsker å se på dyr men jeg grøsser ekstra i den dyrebutikken der med det ene dyret etter andre ikke har pels på steder på dyra. Går det ann å melde til mattilsynet? Anonymt? Er det noe vits i med at dette ikke er privat hus men kun en butikk. Men dyra i den butikken har det jo fælt med masse dyr med lidelser. Har sett gjentagende ganger marsvin med store sår på ryggen og sår på beina. Det er bare ikke ett gangstilfelle dette her da jeg har vært innom ca. en til to ganger i uka i flere år da jeg handler mye på det kjøpesentret og stikker innom dyrebutikken for å se. Hver gang grøsser jeg ved tanken på hvor mye sår marsvina har der og med flekkvis løse flekker uten pels. Det er snakk om store sår og over flere steder på kroppen. Jeg kjøpte to marsvin der en gang og sa jeg skulle ha de to og da tok de ansatte med inn i ett rom og kom ut igjen og han sa han måtte vakse de med luseshampoo. Finnes jo ikke det da. Synes det var veldig mistenkelig at han skulle vaske marsvina når jeg skulle kjøpe de. I denne dyrebutikken har de også ett lite oppdrett av forskjellige dyreslag. Og de voksne dyra kjenner jeg jo igjen siden jeg er der ofte og de har sår hver eneste gang så ser ikke ut som at dyreansatte bryr seg der. Hva gjør jeg nå? Kan jeg melde de? Hvordan gå frem? hvis det er den ekle dyrebutikken på gandal du snakker om så ha rjeg meldt fra MANGE ganger i flere år, men ingenting skjer!
Virina Skrevet 7. april 2012 #8 Skrevet 7. april 2012 TS, sååå flott å se at du tar tak i dette her, det gjør virkelig godt å vite at det finnes mennesker som deg! Jeg har selv alltid vært en kjær dyrevenn, og har et enormt stort hjerte for dyrene - det gjør meg derfor svært vondt å høre om slike tilfeller hvor dyrene lider! MELD IFRA, fort som søren! Og om det, Gud forby, ikke skulle være "tilstrekkelig" for mattilsynet med èn klage før de går til aksjon, gi meg gjerne navn, lokasjon og annen informasjon ellers om butikken så sender jeg i veien en klage jeg også! Dette kan vi IKKE akseptere! Ahhh, gudene veit hvor grenseløst forbannet jeg blir på disse menneskene som ikke ivaretar dyrene de har ansvar for! Stakars, stakars små...
Gjest Bobler Skrevet 7. april 2012 #9 Skrevet 7. april 2012 Meld fra! Trodde forresten at mattilsynet hadde kontroller slike steder uansett? Mattilsynet skal egentlig ha årligekontroller hos dyrebutikker med dyr/fisk. Men det er dessverre ofte det ikke skjer, da de prioriterer andre ting. Kjempebra at du melder i fra TS, slik skal det selvfølgelig ikke være! Forkastelig, rett og slett.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #10 Skrevet 7. april 2012 Meld ifra til Mattilsynet. Det kan som sagt over gjøres anonymt både på nett og på telefon. Dessverre prioriterer ikke alltid Mattilsynet dyrevelferd, og de færreste dyrebutikker har kontroller av MT. Det eneste de trenger er MT sitt samtykke for å starte opp, og etter dette bryr de seg skremmende lite. Det er heller ingen mal om hva som er greit og ikke greit når det gjelder dyr og fisk i butikkene. Dette er mye opp til inspektørens personlige oppfatning når han/hun kommer for å ta en rask titt før en åpner butikken for salg av dyr. Hovedandelen av dyr som selges i dyrebutikkene i Norge kommer fra en STOR leverandør i Sverige. Ofte kommer dyrene med parasitter og sykdommer. Fulger også i stor grad. Dyrene kommer i så som så transport over natten og er flere timer i varebilen før de blir levert dyrebutikkene. Det er mye "rusk og greier" med dette enorme masseoppdrettet av dyr hos leverandøren, og det er da mange av de samme dyrene som kommer til flere butikker. Dvs at går en i en butikk og ser at dyrene ser litt dårlig ut, så skal du ikke være sikker på at dyrene i den andre butikken i byen ved siden av også er det. Dyr som ankommer butikkene i "dårlig stand" - "forsvinner" på mystisk vis (les: blir avlivet), og det snakkes aldri høyt om dette. Hvis en dyrebutikk skulle rapportere noe slikt selv til Mattilsynet så vil det høyst sannsynlig bety store økonomiske tap da MT har en egen evne til å gå ut i pressen og slå det opp stort. Dyr selges med andre ord meget kynisk over disken i norske butikker, og få bryr seg. Noen butikker tar inn dyr fra private, lokale oppdrettere. Ofte er disse dyrene friskere, men igjen så kan de jo evt bli smittet av dyr som allerede er syke i butikken. En evig runddans... Så - kort og greit: ser dere dyr som er syke, mistrives eller vanskjøttet i butikken så meld i fra til Mattilsynet + si gjerne i fra til butikkansatte at du kommer til å gjøre dette! Det kreves en viss stamina å stå frem å gjøre dette, så hvis en ikke ønsker det så si ihvertfall fra til Mattilsynet anonymt. Selvom sjansen er stor for at de ikke bryr seg nevneverdig. Men jo flere som sier i fra osv... Velger av åpenbare grunner å skrive dette innlegget anonymt. 1
Virina Skrevet 7. april 2012 #11 Skrevet 7. april 2012 Meld ifra til Mattilsynet. Det kan som sagt over gjøres anonymt både på nett og på telefon. Dessverre prioriterer ikke alltid Mattilsynet dyrevelferd, og de færreste dyrebutikker har kontroller av MT. Det eneste de trenger er MT sitt samtykke for å starte opp, og etter dette bryr de seg skremmende lite. Det er heller ingen mal om hva som er greit og ikke greit når det gjelder dyr og fisk i butikkene. Dette er mye opp til inspektørens personlige oppfatning når han/hun kommer for å ta en rask titt før en åpner butikken for salg av dyr. Hovedandelen av dyr som selges i dyrebutikkene i Norge kommer fra en STOR leverandør i Sverige. Ofte kommer dyrene med parasitter og sykdommer. Fulger også i stor grad. Dyrene kommer i så som så transport over natten og er flere timer i varebilen før de blir levert dyrebutikkene. Det er mye "rusk og greier" med dette enorme masseoppdrettet av dyr hos leverandøren, og det er da mange av de samme dyrene som kommer til flere butikker. Dvs at går en i en butikk og ser at dyrene ser litt dårlig ut, så skal du ikke være sikker på at dyrene i den andre butikken i byen ved siden av også er det. Dyr som ankommer butikkene i "dårlig stand" - "forsvinner" på mystisk vis (les: blir avlivet), og det snakkes aldri høyt om dette. Hvis en dyrebutikk skulle rapportere noe slikt selv til Mattilsynet så vil det høyst sannsynlig bety store økonomiske tap da MT har en egen evne til å gå ut i pressen og slå det opp stort. Dyr selges med andre ord meget kynisk over disken i norske butikker, og få bryr seg. Noen butikker tar inn dyr fra private, lokale oppdrettere. Ofte er disse dyrene friskere, men igjen så kan de jo evt bli smittet av dyr som allerede er syke i butikken. En evig runddans... Så - kort og greit: ser dere dyr som er syke, mistrives eller vanskjøttet i butikken så meld i fra til Mattilsynet + si gjerne i fra til butikkansatte at du kommer til å gjøre dette! Det kreves en viss stamina å stå frem å gjøre dette, så hvis en ikke ønsker det så si ihvertfall fra til Mattilsynet anonymt. Selvom sjansen er stor for at de ikke bryr seg nevneverdig. Men jo flere som sier i fra osv... Velger av åpenbare grunner å skrive dette innlegget anonymt. Herregud, så grusomt.. Jeg sitter her med tårevåte øyne TS, vær så snill og la meg få hjelpe deg å hjelpe dyrene i nevnte dyrebutikk; send meg en PM med navn på butikk, lokasjon osv, så skal også jeg sende inn en klage! Tanken på at de stakkars små dyrene lider slik er rett og slett helt uutholdelig, jeg blir så ubeskrivelig lei meg
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #12 Skrevet 7. april 2012 1: Fortsett å gi beskjed til dyrebutikken om at deres dyrehold er uakseptabelt. Anskaff dokumentasjon på forholdene (ta bilder av bur/syke og skadde dyr), og skriv opp dato for observasjon, hvilke dyr som var syke, hvor mange, respons fra de ansatte etc etc. Dokumenter, dokumenter, dokumenter. Gi beskjed om at du kommer til å melde saken videre etter gjentatte oppfordringer om forbedring. 2: Varsle Mattilsynet: Varslingsskjema Legg ved bilder og all dokumentasjon du har på uholdbart dyrehold. 3: Meld fra til politiet, og få politiet til å loggføre at du har meldt fra om saken slik at den ligger i systemet selv om de ikke har mulighet til å følge opp. Da finnes det dokumentasjon på bekymringsmeldinger i flere instanser. 4: Fortsett å engasjere deg for dyrevelferd! Det er alt for få av deg her i landet dessverre. 3
Gjest finurlig Skrevet 8. april 2012 #13 Skrevet 8. april 2012 1: Fortsett å gi beskjed til dyrebutikken om at deres dyrehold er uakseptabelt. Anskaff dokumentasjon på forholdene (ta bilder av bur/syke og skadde dyr), og skriv opp dato for observasjon, hvilke dyr som var syke, hvor mange, respons fra de ansatte etc etc. Dokumenter, dokumenter, dokumenter. Gi beskjed om at du kommer til å melde saken videre etter gjentatte oppfordringer om forbedring. 2: Varsle Mattilsynet: Varslingsskjema Legg ved bilder og all dokumentasjon du har på uholdbart dyrehold. 3: Meld fra til politiet, og få politiet til å loggføre at du har meldt fra om saken slik at den ligger i systemet selv om de ikke har mulighet til å følge opp. Da finnes det dokumentasjon på bekymringsmeldinger i flere instanser. 4: Fortsett å engasjere deg for dyrevelferd! Det er alt for få av deg her i landet dessverre. Veldig bra! Spesiellt det med dokumentasjon, ettersom mattilsynet melder fra til butikken før de kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå