Gå til innhold

Hvilke foreldreavgjørelser har du fått mest pes for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For meg er det særlig to valg når det gjelder oppdragelsen av mine barn, som folk rett og slett har kritisert meg for over en lav sko. Jeg tenkte at man her kanskje kunne dele sine og kanskje åpne opp for at andre ser på situasjonen gjennom andres øyne. Jeg regner med de fleste av oss har vært litt HÆ! til andres form for oppdragelse, både berettiget og uberettiget.

Here goes:

Alkohol. Eller rettere sagt mangelen på alkohol. Det er lite jeg har fått så lite forståelse for som at jeg velger å IKKE nyte alkohol når jeg har ansvaret for mine barn. Jeg kan fint ha alkohol i huset (selv om det er særs sjelden), de kan fint se andre ta seg et glass vin eller øl til maten, men så lenge jeg har eneansvaret for de, så velger jeg å være 100 % edru til enhver tid. Ikke liker jeg så mye alkohol heller, så det er ikke som om jeg velger bort noe som føles som et offer.

Jeg tenkte på dette med alkohol når jeg leste i drømmedametråden og så og si ingen valgte "nyter ikke alkohol". Selv om jeg ikke er avholds, så hender det at det går over et år mellom hver gang jeg drikker, så jeg hører nesten hjemme i den kategorien.

Og jeg har altså fått utrolig mye pes opp gjennom årene for dette valget. Det er omtrent som jeg dømmer barna mine til å bli alkiser, ifølge mange, siden jeg ikke "introduserer" de til alkohol i ung alder. Mens alt jeg har lest tilsier at barn av foreldre som ikke nyter alkohol foran de drikker mindre i ungdomsalderen. Ikke vet jeg, jeg vet bare at for MEG er det ikke riktig og det er et valg jeg står ved, iallfall enn så lenge (13 years and going strong).

Den andre saken er religion. Nærmere bestemt skolegudstjenester. Spiller ingen rolle om jeg er ateist eller buddist, det er tydelig mange som mener at jeg fratar ungene en stor del som er viktig i barne og ungdomsskolen; nemlig å gå i kirken. Spiller ingen rolle at de får et valg når de er gamle nok til å ta en gjennomtenkt avgjørelse på det, nehei, i kirken MÅ ungene i skolens regi, noe annet er slemt. Jeg har fortsatt ikke fått et særlig godt argument for hvorfor jeg er så slem, men jeg venter i spenning. Jeg tenker at såfremt ungene får forklaring på hvorfor det er slik, så er det grunn god nok. Og selv om jeg er ateist og foretrekker å ikke gå i kirken selv, så har jeg sendt de med besteforeldre og oldeforeldre. De har altså ved flere anledninger opplevd kirkebesøk, f.eks. i julen, dåp og bryllup. De er altså ikke fratatt det med å bli kjent med statsreligionen i Norge, jeg mener simpelthen at det ikke er skolens rolle og fylle.

Vær så god neste. :)

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har heldigvis familie og venner som alltid har respektert mine avgjørelser, altså ikke noe pes fra noen av dem.

:heks:

Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

Jeg trodde du kom til å skrive noe helt sjokkerende Silfen, så jeg ble nesten litt skuffet :fnise:

Lillebollen kommer ikke ut før i september, men jeg skal vedde på at enkelte av de jeg kjenner kommer til å si et eller annet om det de ikke enig med :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har heldigvis familie og venner som alltid har respektert mine avgjørelser, altså ikke noe pes fra noen av dem.

Det har vel stort sett familie og nære venner gjort her også, men det finnes andre mennesker i verden.

Skrevet

Jeg trodde du kom til å skrive noe helt sjokkerende Silfen, så jeg ble nesten litt skuffet :fnise:

Lillebollen kommer ikke ut før i september, men jeg skal vedde på at enkelte av de jeg kjenner kommer til å si et eller annet om det de ikke enig med :gjeiper:

Hehe, ja. Det burde vel vært sjokkerende for underholdningsverdien. Men av en eller annen grunn så er det en del irl som syns det går fint an å trekke DårligMor kortet over dette.

AnonymBruker
Skrevet

Den andre saken er religion. Nærmere bestemt skolegudstjenester. Spiller ingen rolle om jeg er ateist eller buddist, det er tydelig mange som mener at jeg fratar ungene en stor del som er viktig i barne og ungdomsskolen; nemlig å gå i kirken. Spiller ingen rolle at de får et valg når de er gamle nok til å ta en gjennomtenkt avgjørelse på det, nehei, i kirken MÅ ungene i skolens regi, noe annet er slemt. Jeg har fortsatt ikke fått et særlig godt argument for hvorfor jeg er så slem, men jeg venter i spenning. Jeg tenker at såfremt ungene får forklaring på hvorfor det er slik, så er det grunn god nok. Og selv om jeg er ateist og foretrekker å ikke gå i kirken selv, så har jeg sendt de med besteforeldre og oldeforeldre. De har altså ved flere anledninger opplevd kirkebesøk, f.eks. i julen, dåp og bryllup. De er altså ikke fratatt det med å bli kjent med statsreligionen i Norge, jeg mener simpelthen at det ikke er skolens rolle og fylle.

Vær så god neste. :)

Du får jo gjøre som du vil, men jeg synes det er motstridende å nekte skolen å ta barna med i kirken (eller tempel, moskee, synagoge etc) så lenge det er skolen som driver med religionsundervisning og samtidig synes det er greit å barna deltar på religiøse sermonier i privat regi. Jeg ville valgt omvendt, nemlig å ikke delta i religiøse sermonier men at kirkebesøk er ok i opplæringsøymed, dvs skolen.

Når det gjelder valgt jeg selv får pes for så er det vel at vi visstnok lar ungene styre for mye og vi tilpasser oss deres behov i for stor grad. Vi bysser i søvn, gir de godterier (veldig små mengder), skjemmer de bort i matveien med mye god, hjemmelaget mat (I know...galt uansett hva man gjør...), har tilpasset leiligheten barna og ryddet vekk ting og er ikke strenge nok.. Vi har tvillinge runder to år, det er liksom grenser for hva vi gidder bruke tid på, men mange skjønner ikke det. :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Det du sier strider mot menneskerettighetserklæringen, det jeg sier gjør det ikke. Så kan du føler det er motstridende herfra til evigheten og gjøre som DU vil.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det du sier strider mot menneskerettighetserklæringen, det jeg sier gjør det ikke. Så kan du føler det er motstridende herfra til evigheten og gjøre som DU vil.

Vel, hvis det er sånn du tolker det folk sier/skriver så er det ikke rart du tror du får mye kritikk. Du har virkelig lest noe inn i mitt innlegg som virkelig IKKE står der......

• Liker 6
Skrevet

Vel, hvis det er sånn du tolker det folk sier/skriver så er det ikke rart du tror du får mye kritikk. Du har virkelig lest noe inn i mitt innlegg som virkelig IKKE står der......

Nei.

Skrevet

Ad omveier har jeg fått nyss på at nien reagerer på hvordan mine foreldre har oppdratt meg i forhold til våpen. Og siden jeg kommer til å gjøre akkurat det samme med poden som ventes i høst, ser jeg for meg at det blir det mest upopulære.

Og jeg har altsåblitt opplært til at våpen ikke er farlige, men uvitende mennesker er. Mine barn skal få skyte på blink og jakt, og evt konkurrere, så lenge de lytter, respekterer, følger regler osv.

Lekevåpen derimot er uaktuelt!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lekevåpen derimot er uaktuelt!

Bare av ren nysgjerrighet, hvorfor er det uaktuelt med lekevåpen? ;)

Skrevet

Det har vel stort sett familie og nære venner gjort her også, men det finnes andre mennesker i verden.

Andre bryr jeg meg ikke så mye om. De kan mene hva de vil. ;)

Skrevet

Andre bryr jeg meg ikke så mye om. De kan mene hva de vil. ;)

Det var vel heller ikke poenget her, hvorvidt man bryr seg eller ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

:fnise: Har heldigvis ikke fått pes fra noen, men har en venninne som måtte tenke seg litt om da hun sier til meg at jeg må bare vente til barna mine kommer i den alderen, siden jeg er i mot å la noen drikke alkohol før de er gammel nok. Dette ble diskutert en kveld, og hun har latt sine mindreårige drikke alkohol, og jeg sa at hun velger selv hva hun gjør med sine barn men mine får ikke lov.

Måtte be henne tenke seg både en og to gange rom da hun sa det hun sa, fordi jeg har to stykker som er over aldersgrensen for å drikke, og det er bare yngste som ikke er gammel nok. Skulle tro at jeg måtte vente mange år på dette, og at jeg ikke visste hvordan det var :fnise: måtte si til henne at to av mine er eldre enn hennes :fnise:

Tok litt tid før hun forsto den, men ble en smule flau da gitt :fnise:

Mannen hennes er helt enig med meg, men han orker ikke bråk. Jeg sa til han at da må han bare akseptere at det er slik, om han ikke klarer å stå i mot dette for de er jo med på å akseptere at mindreårige drikker. Fikk bare til svar at jeg ikke visste hvordan det var når han sa nei, men han var imponert over at jeg har levd etter den regelen uansett. Jeg bare sa at jeg aksepterer ikke at mine barn driver med ulovlige ting, og jeg skal i alle fall ikke hjelpe de til det.

Må sies at mine barn drikker veldig lite, og har respekt for alkohol. Mens barna deres drikker seg skikkelig fulle hver gang de drikker.

• Liker 2
Skrevet

Det var vel heller ikke poenget her, hvorvidt man bryr seg eller ikke.

Nei, poenget var vel om andre bryr seg, ikke sant? ;) Men for all del, jeg skal trekke meg ut av diskusjonen din, gidder ikke sånne kommentarer som den over. God påske :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å, jeg har fått vite alt jeg (vi) gjør feil de siste dagene:

- Leggetid: Sønnen vår (snart to år) legger seg for tidlig. Han legges nemlig mellom 18:30 og 19:00. Uansett om det er ferie eller ukedag. Stakkar han liksom.

- Samsoving: I løpet av natta kommer han som regel oppi til oss. Vi samsover når han har lyst til det. Eneste regelen er at han skal begynne natta i si seng.

- Religion: Her skal han få delta i religionsundervisning, kirkebesøk osv., men jeg sier nei til gudstjenester o.l. fram til han kan svare ja eller nei på spørsmålet om han vil være med. Han er ikke døpt og vi er ikke religiøse hjemme. Og tenk - vi synger ikke for maten før vi skal spise, vi sier vær så god også får folk forsyne seg med det de ønsker.

- Tilpasning av hjemmet: Nå hadde vi ingen pynteting fra før, men vi har laget leiligheten litt mer barnevennlig. Jeg synes det er greit å kunne kose meg hjemme og ikke løpe rundt som en gal for å passe på de tingene jeg er redd for. Selvfølgelig står det "ulovlige" ting fremme, men vi har ikke fremme ulovlige ting som jeg er redd for.

Huff, for en fæl mor jeg må være! :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Skolen har lov til å vise elevene ulike seremonier, så lenge det er i forhold til læreplanen. Det som ikek blir gjort i de fleste norske skoler, er å besøke ulike seremonier, men der de bare får observere den norske kirkens gudstjeneste.

Jeg hadde ment det var helt greit at elevene besøkte ulike bygninger, og der de fikk lov til å observere ulike seremonier, men jeg er helt i mot å ha skoleavsluting i en kirke for da handler det ikke om undervising lengre og jeg selv ville nektet å være med på noe slikt. Men ingen tar skade av å lære mer om ulike religioner, og den beste måten å lære på er å besøke ulike steder

• Liker 5
Skrevet

Nei, poenget var vel om andre bryr seg, ikke sant? ;) Men for all del, jeg skal trekke meg ut av diskusjonen din, gidder ikke sånne kommentarer som den over. God påske :)

Ja, har man ikke noe å bidra med etc ...

• Liker 1
Skrevet

Å, jeg har fått vite alt jeg (vi) gjør feil de siste dagene:

- Leggetid: Sønnen vår (snart to år) legger seg for tidlig. Han legges nemlig mellom 18:30 og 19:00. Uansett om det er ferie eller ukedag. Stakkar han liksom.

- Samsoving: I løpet av natta kommer han som regel oppi til oss. Vi samsover når han har lyst til det. Eneste regelen er at han skal begynne natta i si seng.

- Religion: Her skal han få delta i religionsundervisning, kirkebesøk osv., men jeg sier nei til gudstjenester o.l. fram til han kan svare ja eller nei på spørsmålet om han vil være med. Han er ikke døpt og vi er ikke religiøse hjemme. Og tenk - vi synger ikke for maten før vi skal spise, vi sier vær så god også får folk forsyne seg med det de ønsker.

- Tilpasning av hjemmet: Nå hadde vi ingen pynteting fra før, men vi har laget leiligheten litt mer barnevennlig. Jeg synes det er greit å kunne kose meg hjemme og ikke løpe rundt som en gal for å passe på de tingene jeg er redd for. Selvfølgelig står det "ulovlige" ting fremme, men vi har ikke fremme ulovlige ting som jeg er redd for.

Huff, for en fæl mor jeg må være! :fnise:

Ja, det hørtes definitivt helt horribelt ut. :skratte:

• Liker 2
Skrevet

Bare av ren nysgjerrighet, hvorfor er det uaktuelt med lekevåpen? ;)

Jeg er også oppdratt slik. Våpen er ikke leketøy, og skal behandles med respekt. Å sikte på mennesker eller dyr er ikke pent. Men våpen i bruk av jakt og konkurranser synes jeg er greit så lenge man hører på de som er erfarne og ikke leker tosk.

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...